Avatar billede smudger Novice
26. september 2000 - 16:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

spg. til eksperterne

er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at give et datetime felt en default værdi på now()?

Hvis ja, hvordan, hvis nej, fås \"kun\" halvdelen af de stillede point
Avatar billede stigc Nybegynder
26. september 2000 - 17:34 #1
Ja det kan lade sig gøre, prøv med \"(getdate())\"
Avatar billede doeleman Nybegynder
26. september 2000 - 23:56 #2
Du kan hvertfald gøre det med timestamp. Jeg synes iøvrigt også, at det er langt det letteste, at gemme sine datoer som timestamps og så konvertere dem, når du skal bruge dem igen.

Kig på http://www.mysql.com/documentation/mysql/commented/manual.php?section=Column_types

A TIMESTAMP column is useful for recording the date and time of an INSERT or UPDATE operation because it is automatically set to the date and time of the most recent operation if you don\'t give it a value yourself. You can also set it to the current date and time by assigning it a NULL value.
Avatar billede smudger Novice
27. september 2000 - 09:21 #3
doeleman>> ja, det har du ret i. Det var også min første tanke, men det kan alligevel ikke bruges i mit tilfælde. Det skyldes at når tidspunktet er lagt ind i databasen, skal tidspunktet være statisk. MEN.... når man laver en update(hvilket jeg skal) ændrer den automatisk timestamp til det tidspunkt som man laver update sætningen på. Og det gør at tidspunktet ikke er statisk - øv!

stigc>> jeg kan sku ikke lige få det til at virke. Jeg laver en tabel med følgende SQL sætning(et eks):
create table hh(jj datetime default \"(getdate())\" not null);
skriver jeg derefter:
describe hh;
viser den at jj har default værdien 00-00-00 00:00:00!

Hmmm, any idea?
Avatar billede smudger Novice
27. september 2000 - 09:23 #4
Jeg skal bruge det svar ASAP...(eller sagt på en anden måde - i går) så jeg sætter lige det point tal op...
Avatar billede smudger Novice
27. september 2000 - 09:25 #5
stigc>>... jeg tror at du har misforstået spg. Det er når jeg opretter en ny post i en tabel at den automatisk skal indsætte tidspunktet serveren har. Dette skal ikke ske med noget script eller noget som helst, men i definitionen på selve tabellen... men how the fuck do I do that...?
Avatar billede smudger Novice
28. september 2000 - 09:04 #6
ANYYYYYYYONE!!!!!
Avatar billede keysersoze Guru
28. september 2000 - 09:23 #7
mon ikke du kan bruge noget af dette:

http://www.eksperten.dk/spm/26942
http://www.eksperten.dk/spm/26740

måske...

Avatar billede smudger Novice
28. september 2000 - 09:39 #8
keysersoze>> det er som sagt IKKE det der er problemet. De links, beskriver hvordan, MAN MED ET SCRIPT INDSTÆTTER DATA.

Lad os sige jeg har en tabel lavet ved denne SQL sætning:

create table ggg(rrr varchar(2),hhh datetime);

så skal det være sådan at når jeg skriver følgende sql sætning, så skal den automatisk indsætte tidspunktet LIGE NU:

insert into ggg(rrr) values(\'23\');

Posten skal nu indeholde:

rrr=\'23\', hhh=\'now())

hvor now() er tiden da posten blev indsat. Da man ikke indsætter noget på det felt, tager den default værdien...(hvilket skal være now()) men den kan jeg ikke finde ud af at sætte

Det skal ikke tages som en tilsvinning, men mere en konkretisering af problemet. Jeg må jo have forklaret mig uklart... :-)
Avatar billede smudger Novice
02. oktober 2000 - 15:58 #9
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!
Avatar billede smudger Novice
04. oktober 2000 - 10:46 #10
hmm, ingen svar