Avatar billede nysser Nybegynder
09. oktober 2002 - 14:47 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvordan konverterer man et bitmap billede til vektorgrafik?

Hvordan kan jeg konvertere et billede, som jeg har indscannet i photoshop, til vektor-grafik i Illustrator??
Avatar billede freeagent Nybegynder
09. oktober 2002 - 15:06 #1
pixels -> vektor ? ... ja altså, du er klar over den grundlæggende forskel på de 2 grafikstandarder ? ... når du vektoriserer billedet ser det radikalt anderledes ud, lidt a'la hvis du gemmer et billede i "indexed color" i 8 farver eller lignende. Det kan se ret fedt ud, men er redikalt anderledes end det oprindelige billede.

For at få et billede vektoriseret skal det "traces" i et program som foreksempel; Adobe Streamline, Corel Trace. Du kan også gøre det i Macromedia Flash.
Avatar billede werd Nybegynder
09. oktober 2002 - 15:19 #2
det kan du ikke få noget godt resultat ud af! - Du kan jo ikke lave vektorgrafik af noget du har scannet ind, det skal bygges fra bunden!
Avatar billede spe Nybegynder
09. oktober 2002 - 15:57 #3
Man kan få ganske fine billeder ud af at vektorisere et indskannet billede. Adobe Streamline er ret god til det.
Adobe Illustrator har også et trace-værktøj men dette værktøj er efter min mening blevet mindre brugbart i de senere version af programmet tilbage til version 4-5 virkede det ofte ganske godt.
Flash har også et vektoriseringsværktøj.

Men hvordan du skal gøre afhænger af hvilken slags billede der er tale om. Hvis det handler om logo-er eller andre lignede enkle former og farver er det bedste ofte selv at rentegne det i Illustrator. Det indskannede billede lægges som en template og du tegner så formerne op med f.eks. penneværktøjet.
Avatar billede spe Nybegynder
09. oktober 2002 - 16:10 #4
Et eksempel på pixelgrafik konverteret til vektor ved hjælp af streamline http://www.dtpkursus.dk/eksperten/pixeltilvektor.html
Avatar billede prodic Mester
09. oktober 2002 - 16:48 #5
Spe->Du mangler at opdatere dit "Streamline"-billede.
Men der udover har du ret.
Avatar billede spe Nybegynder
09. oktober 2002 - 16:53 #6
opdatere mit streamline-billede?? Kan du ikke se siden?
Avatar billede prodic Mester
09. oktober 2002 - 16:57 #7
Nu kan jeg - det må have været et midlertidig fejl. Jeg beklager.
Avatar billede daniel_d Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:12 #8
Spe> Dit eksempel er begge gif'er hvor den ene bare er blevet stremlinet men stadig ikke vektorgrafik? Hvis jeg har ret, hvad er så formålet med denne "effekt" -> Kunne man ikke lave noget tilsvarende i photoshop?

Men hvis det du har lavet med streamline kan virke som vektorgrafik, hvor meget fylder det så ca i procent i forhold. Evt. et eksempel. Ville måske være smart hvis man kunne kører nogle billeder igennem sådan et "filter" og få størrelsen på filen ned samtidig med at man bibeholdte indtrykket er pixelgrafik og ikke vektor som tit kan minde lidt om en tegneserie :o)

Ofte er det jo relativ enkel grafik i vektor...

Mvh
Daniel Duvald
Avatar billede prodic Mester
10. oktober 2002 - 20:16 #9
daniel_d->Hvis du kigger på filen(billedet) så vil du opdage at det samlet er 1 billede.
Det ene billede er et bitmap, og det andet er vektor. Vektor-delen forestiller jeg mig, at spe har gemt som pixelgrafik for at illustrere forskellen på de 2 filer.
Så oprindeligt er det vektor.

De sidste par spørgsmål må spe hellere besvare selv.
Avatar billede daniel_d Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:29 #10
hmmm ja okay... Tænkte nok det måske var for at illustrere det...

Jeg har ikke selv rodet så meget med vektor grafik. Mest til Photoshop!
Jeg kan dog godt li tanken om vektorgrafik fordi det ikke kræver så meget af båndbredden (hvis man altså designer til web) og dermed har mulighed for direkte animation på hjemmesiden, hvor en gif animation i samme karakter ofte vil være alt for "tung"

Men nu hvor flere og flere får bredbånd, kan man tillade sig at være mere kreativ på nettet. Selvfølgelig målgruppen taget i betragtning!

Mvh
Daniel Duvald
Avatar billede spe Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:53 #11
daniel>> prodic har ret i at jeg har lavet begge billeder til en samlet gif for at kunne lægge dem ud på nettet. Men det til højre er "giffet" fra en ai-fil altså vektorgrafik.

Lige i dette tilfælde fylder min oprindelige tiff faktisk mindre end ai-filen. Men det skyldes nu at det er et gråtone billede (tif-en) og derfor kun har en farvekanal.
Men forskellen ville for alvor blive i vektorgrafik billedets favør hvis det var større billeder. Vektor udgaven fylder lige nu 400 k og vil også fylde 400 k hvis jeg forstørrede det 10 gange og bevare sin kvalitet mens tif-en så ville fylde 2 mb i gråtoner men 6 mb i RGB og ikke være nær samme skarphed.

Streamline er rigtig godt til at trace pixelbilleder og lave vektor udgaver når det ikke skal være tegneserieagtige eller det jeg plejer at kalde Walt Disney-agtige, som man tit får ved at tegne i f.eks Illustrator.

Laver du animationer i Flash og vel at mærke gør det med tegnet elementer fra Flash vil dine animationer være vektorgrafik.

En mulighed for vektorgrafik er formatet svg som betyder skalérbar vektorgrafik. Faktisk indeholder alle nyere browsere plugin til at se svg men det er ikke særlig brugt. Jeg tror mest fordi de fleste "kun" kender Photoshop og ikke er hjemme i et program som Illustrator.

Om lidt lægger jeg et eksempel ud af et kort jeg har rentegnet en smule af og lavet til svg.
Avatar billede daniel_d Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:07 #12
Kender godt til svg og da også lidt flash / vektorgrafik, og kender dens forcer, men var ikke klar over at man kunne konvertere pixelgrafik til vektor og stadig bevare det så flot som tilfældet er. Men du har ret, at hvis det er små billeder i farver som ikke skal forstørres er fordelen nok begrænset. Men hvis man nu havde et billedgalleri på en hjemmeside eller andet hvor man anvendte tumbnails. Istedet for at loade tilsvarende billede i større format som igen tager tid bruger man sit vektorbillede og sætter en funktion til at "enlarge" xx% onmouseclick... Ville være meget mere tilfredsstillende overfor brugeren som så ikke føler nogen særlig ventetid. Har du noget mod at komme med et eksempel i farver - måske lidt større.

Ved du om Adobe Indesign 2.0 kan klare opgaven eller skal jeg have fat i streamline ?

Mvh
Daniel
Avatar billede spe Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:13 #13
her er lidt svg http://www.dtpkursus.dk/eksperten/aarhus.html

Nej Indesign kan ikke klare opgaven det skal være Streamline men det høre til de billigste af Adobes programmer koster vel omkring 1600,-

Og du har fuldstændig ret i fordelen ved et billede galleri
Avatar billede daniel_d Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:20 #14
Spe> Nice :o)
Kan godt li at du har valgt netop Århus. Dejlig by... Bor dog lidt uden for i T!lst
Avatar billede nysser Nybegynder
10. oktober 2002 - 22:34 #15
Hov! - nu er det vidst på tide at jeg blander mig lidt i snakken (det er jo mig som har stillet spørgsm. i første omgang).
Først, TAK, for de fyldestgørende indlæg, men herefter er det vidst på tide at få al informationen kogt ned til noget JEG kan bruge.
Jeg kan forstå at Illustrator ikke er så velegnet til at konvertere et bitmap billede til vector-grafik, men at jeg istedet skal bruge Streamline. Kan man downloade en trial-version som jeg kan bruge?
Mit helt konkrete problem ligger i, at jeg har en illustrator til at tegne nogle ting jeg skal bruge til et website - simple stregtegninger - men han kan ikke tegne dem på computeren, derfor må jeg indscanne tegningerne, men jeg tænkte at de nok fyldte mindre, og var nemmere at skalere hvis de  var i vector-grafik i stedet for bitmap??
Jeg skal bruge tegningerne i nogle layers i Dreamweaver, som er skal kunne flyttes vha. "drag Layer" behavior'en.
Kom endelig med gode forslag til, hvad I tror der er den bedste løsning!
Avatar billede spe Nybegynder
10. oktober 2002 - 22:42 #16
Allerbedste løsning til den slags tegninger du beskriver er at rentegne dem i Illustrator. Læg indskannigen som en template/skabelon og tegn stregerne op med pennen.

Men hvis du alligevel skal bruge dem på en hjemmeside ender du vel op med at have dem i gif altså pixelgrafik og så virker det lidt som dobbeltarbejde.
Avatar billede nysser Nybegynder
10. oktober 2002 - 23:13 #17
Tak, så tror jeg bare at jeg beholder dem som pixelgrafik!