Avatar billede maped Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

opsætning af router, vedrøende server

Hejsa.

Jeg har lige fået computter nr2, og har sat et netværk op, med router og switch. det fungere udemærket.

men nu er det så at jeg skal have en ftp server på den ene. men hvad gør jeg så med de interne ip adresser, da de bliver tildelt automatisk. Så kan jeg jo ikke være sikker på de får den samme ip, hver gang jeg tænder pc`erne.  Hvordan klares det. ?

begge comp køre Win XP
Router speedstream 2601
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:40 #1
I routeren kan du dedikerer en MAC-adresse (altså en computer) til en IP-adresse så de for den samme IP-adresse hver gang!
Avatar billede maped Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:45 #2
hvordan klare jeg den?
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:48 #3
Tja har lige prøvet at kigge lidt rundt i min router men kunne ikke lige finde det! Min maskine får bare automatisk den samme IP uanset hvornår jeg logger på så jeg tror at routeren gemmer en tabel og uddeler den samme IP til den samme MAC.

Men du kan så gør sådan at den maskine der skal være FTP-server sætter du til at have en fast IP-adresse eks. 192.168.1.5 og så lade dhcp-serveren starte med at uddele fra 192.168.1.6 - dette gøres under LAN.
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:49 #4
Derefter skal du selvfølgelig under avanceret konfiguration og prædefinerede NAPT Servere for at sætte FTP-trafik til at pege på 192.168.1.5
Avatar billede maped Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:53 #5
pc1 har følgende ip og mac adresse
ip 192.168.1.6 mac adresse 00-02-96-01-3c-05

i routeren har jeg så fundet et sted, hvor jeg kan definere pc på lan, og resevere en ip, det er det jeg skal gøre ikke?

mac adressen ændre den sig aldrig??
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:56 #6
Ja det er det du skal gøre og nej MAC-adressen er en fysisk adresse på netkortet så den ændrer sig først i det øjeblik at du skal skifte dit netkort!
Avatar billede m_dupont Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:57 #7
Nej den er lagt ind i den chip der sidder på dit netkort.
Det ersynes er det letteste er at route al trafik der kommer ind på port 21 som er FTP videre til din maskine der skal køre dette.
Derefter går du ind og slår DHCP fra og selv definere dine IP adresser på begge dine maskiner.
Avatar billede maped Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:59 #8
jeg siger mange tak for hjælpen htm
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:01 #9
og jeg siger mange tak for point!
Avatar billede m_dupont Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:05 #10
Hvis du går ind under avanceret konfiguration og derefter prædefinerede servere kan du bare viderestille al trafik på den port til din FTP server. Det eneste kræver er at du sætter en fast IP.
Jeg har samme Router og har både ftp, web og mail kørende. Det er bare at sætte den til at viderestille fra de valgte porte
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:09 #11
m_dupont>> LOL du er hurtig hva? Tror ikke han behøver at få det at vide mere end en gang!!