Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:38 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

aldi bærbar holder det ?

Har drømt om en bærbar i et stykke tid nu, men har ikke rigtigt haft råd da jeg har lidt specielle krav så de bliver normalt dyre 20-30.000 kr :(  Men så i dag dumpede en aldi reklame ind og jeg så lyset :)
Jeg kommer ikke så tit i aldi, men kan huske da man var barn og skulle med mor og far ud og handle skulle man have sav, hoppekniv, skærebrænder med for at finde ind til varene. Måske grovt sagt men nogle kan måske huske det. Med andre ord jeg har ikke rigtigt set aldi som et kvalitetsvarehus.
Men da jeg så den reklame var der en bærbar på forsiden til 13.499 kr  blev helt vild den kan jo det jeg skal bruge.  Spørgsmålet er så er den det værd ?  altså kvalitetmæssig  og hvad sker der hvis den går i stykker  regner ikke med de har it eksperter i aldi så den skal vel sendes ind og alt muligt bøvl ?

for dem der ikke har set aldi reklamer kan jeg fortælle det drejer sig om denne her:
Medion bærbar
15" FTF XGA skærm
2.53 Ghz intel processor
DVD og brænder
Geforce 4 64 mb grafikkort
40 GB Hitachi harddisk
4x USB 2.0
256 mb DDR ram
Firewire IEE 1394
10/100 netkort
modem 56k

Det var vist det :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:46 #1
der følger så også windows xp home og works suite der til hvis nogle fik lyst til at sammenligne priser på andre bærbar :)
Avatar billede backside Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:47 #2
Du skal ikke lade dig skræmme af "Aldi" som forhandler.
Så snart du er ude af døren har de intet med den at gøre mere, det er der proffer til.
Og Medion er fint nok.
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 01:48 #3
Hvornår starter tilbuddet?
Avatar billede backside Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:49 #4
Plejer at være Onsdag.
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:49 #5
når de åbner igen :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:51 #6
prøvede at sammenligne med en dell  den kom til at koste over 30.000  og så var processoren og grafikkortet mindre en aldi maskinen  så det lyder jo meget billigt :-)
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 01:53 #7
Well, bare sørg for at stå foran butikken et par timer før de åbner - normalt har de udsolgt efter 1 time.

Den bærbare som sådan er absolut fin. Eneste man kan sætte fingeren på er de forholdsvis få RAM, og så at det er en standard desktop processor, som sluger meget strøm og bliver meget varm. Arbejder du oftest ved stikkontakt (i tog, osv.), så er det dog intet problem, men ellers må du leve med lidt kortere levetid end på bærbare med Mobile-processor. Forskellen er, at mobile-processoren clocker sig selv ned, når den ikke bruges, hvorved varmeudviklingen og strømforbruget falder.

Men ellers - go buy! :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:54 #8
nogle der ved hvor høj opløsning man kan kører på sådan en skærm ?
Avatar billede backside Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:55 #9
http://www.noteman.dk/
Måske lidt sammenligning her.
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:55 #10
hmmm okay troede de havde til ihvertfal den første dag    så det kommer nok til at knibe :(
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 01:56 #11
Husk også at USB2 bruger en del strøm. Det er altså bedre at bruge eks. PS2-mus hvis du vil have en erstatning for touchpad'en. Samme gælder vist for firewire.
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 01:56 #12
Den burde kunne køre 1280 * 1024.
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:57 #13
Tror godt du kan være sikker på skærmen ikke er den bedste du kan finde ;) Udover det så tør jeg også vædde på den larmer som en i helvede. En bærbar med en almindelig cpu på 2.53ghz og et GF4! Det trækker nok en del...
Men udover det lyder den da rimelig suveræn.

Husk på at den harddisk der sidder i din bærbar ikke er lige så hurtig som en til din stationære. Og det kan nok godt betale sig for dig at smide 256mb ram oven i med det samme. Da det er et GF kort er tv-outet nok heller ikke verdens bedste. Men jeg syntes at have hørt det skulle være blevet bedre.

Medion er tysk. Men om du skal sende den helt til tyskland tvivler jeg stærkt på. Ligesom jeg heller ikke tror Aldi står for det :) Så forhør dig på det punkt.
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 01:59 #14
Angående reparation, som totterfc kommer ind på - sker der noget indleverer du den i din ALDI, og de sender den så videre til Medion. Du risikerer altså ikke at en flaskedreng kommer til at stå med en skruetrækker i din harddisk. ;)

Mht. GF4 - det er formentlig et GeForce Go, der ligesom mobile-processoren er et kort udviklet til bærbare. Men jo, varmt bliver det. :)
Avatar billede backside Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:01 #15
Det er ikke aldi der står for det, her (Rødovre) er det tåstrup, mener jeg, at den skal sendes til.
Og ved ikke om det er ens over hele landet, men det er Onsdag de starter på de knald tilbud her.
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:01 #16
Jeg købte selv en bærbar for snart et halvt år siden (Hi-grade) og jeg bruger næsten aldrig batteriet. Når jeg kun kører på batteriet, så er min maskine en del langsommere. Det lyder på dig somom du bare vil erstatte din stationære. I så fald er det et godt køb.
Avatar billede backside Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:02 #17
n0rmality>> Sådan foregår det ikke her, man indlevere direkte, og ikke til aldi.
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:03 #18
i tager helt modet fra mig igen :(
Det kan jo ikke betale sig at den bliver varm da stabilitet er en vigtig del og det er den vel ikke med varm processor.
Og den larmer  hmmm det er jo heller ikke lækkert hvis man sidde i hvileafsnittet hos dsb og bliver bedt om at slukke da den larmer for meget :(
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 02:04 #19
backside : En fra min klasse købte en stationær Medion-computer hos dem sidste år, og han fik at vide at opstod der problemer skulle han bare bringe den ind.
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:04 #20
Hvis den ikke er stabil så må du jo bare få pengende igen. Og så meget kommer den heller ikke til at larme ;)
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 02:05 #21
michael-k : Den skal såmænd nok være stabil - det tror jeg næppe du får problemer med. Og larm, så meget snakker vi heller ikke. Den kommer til at larme mere end standard-bærbare med mobileprocessor, men ikke så du bliver bedt om at slukke fordi folk vil sove. :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:05 #22
backside  nej den skal absolute ikke erstatte min stationær  men den skal kunne kører de samme programmer som den stationære  det vil sige grafiske programmer som photoshop image ready. Måske 3dsmax  men så skal der nok smækkes nogle flere ram i :)
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:08 #23
Under alle omstændigheder syntes jeg ligeså godt du kan smække de ram i med det samme. Nå så du vil have 2 super computere...Det vil jeg også! :( Eller rettere jeg vil bare have en...;)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:09 #24
ahh to og to  min stationære er ikke noget vidunder  men den kører også med 256 mb sd ram  dog ikke så godt som man gerne kunne tænke sig ;)
Avatar billede backside Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:12 #25
michael-k>> Det var nu ikke mig der nævnte det med erstatningen af din stationære pc.  ;-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:16 #26
ahh sorry  gik lidt hurtig på et tidspunkt :)
Jeg takker for tippene  jeg tror jeg slår koldt vand i blodet, og kigger lidt omkring, har på fornemmelsen det vil være sjov de første par måneder og derefter vil han havde håbet man havde købt en anden og give de 5000 kr mere.
så fona i bliver ikke fri for mig endnu  skal ned og stå og trykke løs en dag på sådan en bærbar og drømme :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:17 #27
ligger i andre ikke også lige et svar
Avatar billede dmcn Praktikant
23. oktober 2002 - 02:18 #28
Jeg synes nu ellers det ville være et godt køb - havde jeg pengene til det, lå jeg dernede lige nu og sov. ;)
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:19 #29
Bare vi ikke har overtalt dig til at købe en i Fona i stedet. For så sover jeg meget dårligt i nat :)=
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:20 #30
nu er fona en af de få muligheder jeg har her i byen :)  så det er der det sker hvis man skal se sådan en i funktion og så ligger det ikke så langt herfra
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:20 #31
Hvis jeg var dig ville jeg tænke lidt på om den er strengt nødvendig. 14.000kr er mange penge. Og hvis du ikke står og sukker hele dagen lang over hvor langsom din stationære er, så vent lidt. Men det lyder som et godt køb. Måske lidt for godt :) Ej nu stopper jeg :)))
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:23 #32
tja blev også kun helt vild da jeg så den reklame  det er jo ikke streng nødvendigt at have sådan en  men som du måske kender er vi nogle matriale svin  så sådan et stykke lege tøj ville jo være lækkert at få ind i huset :)
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:28 #33
Jeg har sat mig selv for jeg venter til det nye år. Men pokkers hvor er det trist at have en stationær der datere 2 år tilbage og en bærbar hvis grafikkort ikke trækker alt lige godt.

Nu når du stener i morgen, fordi du kom forsent i seng. Og vejret i morgen er latterligt, så se "One night at Mccools". Så skal du se matrialisme. (hmm det har jeg vist ikke skulle stave til før?).
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:38 #34
hehe okay :)
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
23. oktober 2002 - 02:42 #35
Hvad varmeudviklingen angår, kan man ja bare installere et baggrundprogram som WinCooler eller Refrigiator. Den sænker processorens hastighed, når den ikke bruges, og dermed også strømforbruget. Brugte WinCooler på min sidste bærbare og da kunne jeg tydeligt mærke temperatur-forskellen på tastaturet.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
23. oktober 2002 - 07:32 #36
nu har jeg desværre ikke kunnet læse alle indlæggene af ren og skær tidsmangel, men efter min mening er der et mega problem med cpuen, da den virkelig har en MEGET høj varmeudvikling, hvis du skal bruge den til aldmindeligt desktoparbejde vil det være et ok køb, men stadig ikke noget jeg ville røre. hvis du til gengæld skal bruge den til at arbejde mens du er på farten eller hvor du skal have den siddende på dit skød, vil jeg da lige advare. desktop cpuer i bærbare giver ikke bare en høj varmeudvikling men det jeg vil kalde for en ekstrem varmeudvikling, du vil på ingen måde kunne sidde med den på skødet, det er lige før at man ikke engang kan sidde med en mobile cpu på skødet.

med venlig hilsen MR bob
Avatar billede backside Nybegynder
23. oktober 2002 - 07:49 #37
.....mit endelige svar er altså: Ja
;-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. oktober 2002 - 15:24 #38
jeg kom ikke der op  nok også godt nok vågnede ved 11 tiden  der var de nok udsolgt :)
mr-bob  intresant kommentar  Tror jeg bliver glad for det ikke blev til noget
Avatar billede totterfc Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:02 #39
Sådan er det med alle bærbarere til den pris. Hvis du virkelig skal have noget kram koster det jo selvfølgelig. Det jo klart at en computer der er bedre (på papiret) til 14.000kr end en til 30.000kr. Har nogle andre mangler. Men til 14.000kr. er den nu stadig et godt køb, men somsagt kun hvis det er fordi du vil have en "semi-bærbar". Min egen bærbar har i det halve år jeg har haft den, været brugt som bærbar 3-4 gange. Og det er fordi jeg har taget den med til andre folk og spillet LAN. Og hvis det er noget sådan du vil bruge den til, jamen så er den jo helt fin. Men hvis der er fordi du arbejder i Skagen og tager toget hver dag fra KBH. Så er det jo et dårligt køb.
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
25. oktober 2002 - 16:18 #40
Syndt, man ikke fik at vide om det var et godt køb eller ej, michael, men ærgrer dig nu ikke for meget at du kom for sent!
Jeg havde det samme problem med en Medion stationær fra Aldi ved Nordhavn Station (Østerbro, København). Da kom jeg 5 minutter for sent og havde allerede været hos de fleste ALDI i området.
Købte så en anden computer ved siden af hos ComputerCity med god service på til lidt flere penge, må jeg indrømme, meeen føler jeg meget mere trygt med denne handel!!!
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
25. oktober 2002 - 16:21 #41
Glemte at sige det er online service bagefter, man har købt den, der betyder utroligt meget!!!