Avatar billede thehollow Nybegynder
04. november 2002 - 10:46 Der er 9 kommentarer

Linux Command

Finned det en Linux-kommando som sjekker en disk (eller flere partisjoner) for bad blocks or fixer dem hvis det finnes feil?

Tenker på noe a-la CHKDSK i WinDos...

//theHollow
Avatar billede hrboom Nybegynder
04. november 2002 - 10:51 #1
Tror jeg ike findes (i linux'n)... Du skal nok finde et program til det...
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
04. november 2002 - 10:54 #2
jo, fsck checker vidst for det...
Avatar billede hrboom Nybegynder
04. november 2002 - 11:00 #3
thehollw > er du nordmand ???
Avatar billede thehollow Nybegynder
04. november 2002 - 11:01 #4
hrboom:
stemmer :-)
Og disse danske sidene er bedre enn noen andre norske sider

//theHollow
Avatar billede thehollow Nybegynder
04. november 2002 - 11:07 #5
j_jorgensen:
fsck fungerer visst ikke på min maskin. Men så har jeg bootet min maskin med en boodisk. Kanskje kommandoen ikke finnes på det disk-imaget.

Problemet er at jeg har fått masse "Bad Blocks" etter en mislykket endring i partisjonene. Mandrake Linux vil ikke starte grunnet for mange "Bad Blacks". Jeg vil nødig legge inn Linux på nytt, så det er siste utveg for meg å rette opp dette med en kommando/program.

Men hvis ingen andre svarer så får du poengene, j_jorgensen. Må bare vente litt og se om flere svarer :-)

//theHollow
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 12:36 #6
/sbin/dumpe2fs /dev/???
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
04. november 2002 - 15:58 #7
Her er svaret på dine bønner:

"find_badblocks 1.0" på:

http://freshmeat.net/releases/102393/

Dukkede op idag :)
Avatar billede bitib Nybegynder
12. november 2002 - 23:32 #8
Jeps, fsck checker disken. Hvis du mangler den på din floppy kan du jo lægge den på en anden floppy og skifte floppy efter behov.

Hvis du har ext2 file system bruger du e2fsck. Badblocks findes med programmet badblocks !!!, men du kan bruge e2fsck -c som så kører badblocks (dvs. surface scan) for dig og flytter data osv.

Du siger du har fået problemet 'etter en mislykket endring i partisjonene' så det lyder jo ikke som badblocks, men som fejl i fil systemet. Slet partitionerne og opret dem på ny og installer igen.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 21:52 #9
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??