Avatar billede arkoh Nybegynder
06. november 2002 - 16:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opstart fra Ekstern USBdrev

Situationen:

Mit "interne" CDDrev på min Powerbook G3 er af ukendte grunde stået af, og for at undersøge om dette er forårsaget af styresystemskonflikter, vil jeg genindstallere mit systemsoftware. Ergo kan dette lissom kun foretages over et ekstern CDdrev. Men...

Jeg kan ikke få computeren til at starte op fra dette eksterne USB CDdrev (Software Install CD ER i og vil godt læses på almindelig vis over dette xt.Drev). Har prøvet alt med ved opstart at holde c nede og alt ved Kontrolpanelet StartUp Disk, men lige vidt... Computeren insisterer på at starte op fra harddisken.

Nogle gode forslag??? For jeg er efterhånden løbet tør!

Systemsoftware MacOS 9.2.2
Xt.Drev: (lånt) Yamaha Compact USB CD-R/RWdrive ... CRW-70 series
Avatar billede arkoh Nybegynder
06. november 2002 - 19:02 #1
Jeg burde måske tilføje, at det selvfølgelig er fordi jeg ønsker at formattere harddisken FØR denne geninstallation af systemsoftwaren, at jeg ønsker at starte op fra min Installations CD.
Avatar billede styxx Nybegynder
08. november 2002 - 19:53 #2
Har du prøvet at nulstille PRAM?
Hvis du har og du stadig ikke kan boote fra det interne CD-drev er der vist kun at indlevere maskinen til reperation
Nu fremgår det ikke helt af dit indlæg hvilken type PowerBook du har, om det er med indbygget USB eller via et PCMCIA-kort.
Du burde kunne boote fra et eksternt drev Harddisk/CD-rom hvis det er internt USB, ellers ikke, da driverne i så fald først læses ind i maskinen under indlæsning af operativsystemet.
Avatar billede arkoh Nybegynder
14. november 2002 - 13:03 #3
Jeg beklager den lange svartid... har været væk fra min maskine!

Har prøvet at nulstille PRAM!!

Det er en Powerbook Pismo 500 Mhz (den sidste model før G4'eren dukkede op :)), med internt USB. Har fået at vide fra såkaldte eksperter på området (læs: Apple's egen forhandler OfficeLine i København) at det desværre ikke er muligt at boote fra et eksternt USBdrev.. ihvertfald ikke på en Powerbook der er tæt på de tre år gammel! Det kræver et Ekstern Firewiredrev (formoder det er overførselshastigheden der så er problemet medmindre Firewire kan overføre data som USB'n ik kan!?? Og så har jeg et problem, thi jeg kender ikke nogen i PCverdenen der har taget Firewire teknologien til sig ENDNU)

En anden mulighed, som jeg godt ville høre om der er nogen der har forsøgt sig med at Boote fra en iPod, med al systemsoftwaren liggende på?? Er dette muligt, så ville jeg overveje at løse mit problem ved at anskaffe mig en iPod! (Den kan man jo altid bruge! :))
Avatar billede styxx Nybegynder
14. november 2002 - 15:59 #4
Du kan boote fra en iPod med systemsoftware, den mountes på skrivebordet som en hvilken som helst anden Firewire-harddisk.
Avatar billede arkoh Nybegynder
19. november 2002 - 11:38 #5
Jeg takker for ulejligheden styxx :)