Avatar billede micker Praktikant
10. november 2002 - 12:11 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Array og indbygget function

Hejsa

Jeg har 2 spørgsmål.

Første spørsmål går ud på at finde en nem måde at cleare/nulstille et array på. Der må være en anden måde end at skulle løbe det hele igennem med en løkke.

Andet spørgsmål går ud på at verificere en streng. Jeg vil gerne have navmet på en indbygget function som kan fortælle mig om en streng kun indeholder de karakterer som jeg har bestemt er valide.

F.eks. vil jeg gerne have svar på, om en streng kun indeholder tal samt blanke og + tegnet.

Ellers må jeg jo lave functionen selv, men det ville være nemmere, hvis der nu var en indbygget.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
10. november 2002 - 12:16 #1
http://www.a1vbcode.com/vbtip.asp?ID=124

-vupti så kan du bruge regexp :=)

vedr. arrayet
hvis du har et array b med 20 pladser kan du bruge
redim b(20)

/jelzin
Avatar billede joern Nybegynder
10. november 2002 - 12:42 #2
Hej.

Der er en kommando til at tømme et array:  erase b

Men reDim uden 'Preserve' gør det velsagtens også.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede micker Praktikant
10. november 2002 - 13:28 #3
Hejsa

Den med arrayet er god nok. I skal nok på point begge.

Men jeg er ikke helt tilfreds med functionen.

Der må være en lille enkelt funktion der kan fortælle mig om en streg
kun indeholder valide cifre. Jeg havde forestiller mig noget i retning af:

if Verify(streng,"12345678 +") then bla bla
Avatar billede joern Nybegynder
10. november 2002 - 13:55 #4
Hej.

Der er en funktion der kan validere at en streng kun indeholder cifre, men for at bruge den må '+' forinden fjernes.  Forekommer der højst ét plus-tegn?

ny1 = left(dinstreng, instr(dinstreng,"+")-1
ny2 = mid(dinstreng, instr(dinstreng,"+") +1

if IsNumeric(ny1) = true then if IsNumeric(ny2)= true then msgbox("Fortsæt")

Hvis der altid forekommer space på begge sider af plus må du lade InStr virke med " + " eller du må udføre Trim på ny1 og ny2 for at fjerne evt. blanktegn.

For at teste om der overhovedet forekommer et plus:

If instr(dinstreng, "+") = 0 then msgbox("Der er ikke noget plus")

M.v.h.  Jørn
Avatar billede ocp Nybegynder
10. november 2002 - 14:13 #5
Kan IsNumeric-funktionen ikke bruges?
Avatar billede micker Praktikant
10. november 2002 - 14:44 #6
Nu har jeg selv lavet funktionen. Det var vist det nemmeste.

I får halvdelen hver
Avatar billede jelzin101 Praktikant
10. november 2002 - 14:47 #7
supercool :=) -tak for pts :)