Avatar billede gurumaster Nybegynder
14. november 2002 - 11:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skift af skærmopløsning

Er det muligt at få et spil til automatisk at skifte skærmopløsning ?
Sagen er den, at min win 98 er permanent instillet til at viseTrue color 32 bit og 1024x768.
Men jeg har så nogle børnespil - f.eks. Pixeline - og det kan kun køre i 256 farver og i 640x480, og får at gøre det nemmere for ungerne at starte spillene tænkte jeg på, om der ikke var en mulighed får, at opløsningen automatisk blev ændret når man startede spilllet og vendte tilbage til den oprindelige opløsning når man gik ud af spillet igen...
Avatar billede asmodeus Nybegynder
14. november 2002 - 11:23 #1
Næsten alle spil skifter automatisk til spillets opløsning, hvis dit pågældende spil ikke gør det, så er du næsten tvunget til at manuelt skifte opløsning. Der findes dog software der kan gøre det automatisk for dig (bla. visse Detonator drivere til grafikkortet), men det er noget omstændigt!?

mvh/
Asmodeus
Avatar billede gurumaster Nybegynder
14. november 2002 - 11:37 #2
Jeg mener bare engang at have læst i et eller andet blad at windows
har denne funktion.
Ikke alle spil - jeg tænker her på børnespil, og især pixeline - skifter desværre ikke selv....
Avatar billede gronn Nybegynder
14. november 2002 - 11:48 #3
Der findes en udemærket freeware program kaldet vidres der kan hentes på
www.jddesign.freeserve.co.uk/vidres.htm - Den kan løse dine problemer - f.eks.
kan man bestemme opløsning og farver for hver enkelt program.

mvh/
gronn
Avatar billede gurumaster Nybegynder
14. november 2002 - 12:44 #4
gronn > Har hentet og afprøvet vidres, men man kan da ikke definere det til at ændre opløsningen for enkelte programmer, det skifter bare opløsningen generalt, ligesom man kan gøre det i windows monitor settings...
Avatar billede gronn Nybegynder
14. november 2002 - 13:10 #5
Du skal kunne lave et link på følgende måde:

    c:\VidRes>vidres /H480 /V640 /C256 /R /Xspil.exe

Dette vil starte: spil.exe op med en skærmopløsning på 640*480 i 256 farver.
Parameteren 'R' betyder at de opløsningen kun gælder for spil.exe, hvis du
skifter til andet program opskiftes automatisk til standard opløsning.

se http://www.jddesign.freeserve.co.uk/vidres.txt for yderligere dokumentation
af vidres.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
14. november 2002 - 13:32 #6
gronn > OK det vil jeg forsøge, og vender tilbage.
Det virker bare noget omstændigt, men hvis det er den eneste måde så  ok.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
15. november 2002 - 01:13 #7
gronn > Tak for hjælpen. Det virker perfekt. Points til Dig.
*** Gurumaster ***
p.s. Underligt at win ikke har denne mulighed indbygget.
Avatar billede jcpedersen Nybegynder
23. maj 2006 - 14:55 #8
Hjemmesiden for dette udmærkede program er ændret til: http://www.jddesign.f2s.com/vidres.htm
Avatar billede gurumaster Nybegynder
23. maj 2006 - 16:36 #9
jcpedersen > Mange tak for Dit indlæg. Imponerende at Du gider at lægge en kommentar på et spørgsmål som nu er over 3 år gammelt !! Tak skal Du have...
Avatar billede Gnyfff Praktikant
22. juni 2017 - 22:01 #10
Hm, 11 år efter (!) er "vidres" vist blevet både flyttet og profitmaksimeret... Men den her er gratis og netop testet på win10-64 bit: http://12noon.com/?page_id=80
Jeg har bare ændret "Destination" i Pixeline-linket på skrivebordet (højreklik og vælg "Egenskaber") til:

C:\Programmer\DC\dc64cmd.exe -width=800 -height=600 "C:\Program Files (x86)\Pixeline\Pixeline og Kong Gulerod\Pixeline og Kong Gulerod\Pixeline og Kong Gulerod.exe"

("C:\Programmer\DC\dc64cmd.exe" er "Display Changer" sti/program og parametrene giver vist sig selv.
"C:\Program Files (x86)\Pixeline\Pixeline og Kong Gulerod\Pixeline og Kong Gulerod\Pixeline og Kong Gulerod.exe"  er det oprindelige programlink - benyt naturligvis dit eget!)

Desværre fjerner dette også det originale ikon; så man skal fra "Skift ikon" knappen pege på den oprindelige .exe fil for at få det igen.

Hvorfor M$ har valgt ikke at supportere andet end VGA (640*480) er mig en gåde. Men OK det er godt nok også gaaamle programmer; så vi skal vel bare være glade for at de overhovedet kører på nye operativsystemer! :-)