Avatar billede mathilde Nybegynder
19. november 2002 - 20:43 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

dumt spm.- hvordan lukker man ned

Ja, næsten pinligt, men har lige fået installeret debian første gang, og ved nu ikke hvordan jeg lukker det ned, når jeg har logget ud.... Øv!
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2002 - 20:46 #1
log ind som root
skriv init 0
Avatar billede abpdk Nybegynder
19. november 2002 - 20:46 #2
Hvis det er en grafisk login dialog du har er det vist default at du ikke kan lukke maskinen ned derfra. Indtil du får det indstillet kan du bare trykke Ctrl-Alt-F1 logge ind der og skrive: shutdown -h now
Avatar billede dank Nybegynder
19. november 2002 - 21:03 #3
eller

# halt
Avatar billede thomasledet Nybegynder
25. november 2002 - 21:58 #4
/sbin/poweroff gør også tricket...

hvis du ikke synes om, at man SKAL være root for at slukke maskinen, så kan du lege lidt med sudo

apt-get install sudo

dernæst indsætter du bare følgende i /etc/sudoers

brugernavn ALL=(root) NOPASSWD: /sbin/poweroff

derefter skal brugernavn bare skrive sudo poweroff, så slukker skidtet...