Avatar billede bodil_bruun Nybegynder
20. november 2002 - 09:14 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

login, logon, log ind

Hvad er mest korrekt/brugervenligt at skrive.
Log ind og log ud, login, logon og logout ? Og hvad er forskellen på login og logon ?
Avatar billede and.vang Nybegynder
20. november 2002 - 09:17 #1
Til et dansk site på dansk domæne vil jeg nok vælge Log ind og Log ud. Kan ikke se nogen forskel på Login og Logon, men af dem er det da Login, der er den bedste.

Har egentlig ingen erfaringer med, men jeg vil absolut tro at Log ind/Log ud ikke er til at tage fejl af!!

/Anders
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
20. november 2002 - 09:17 #2
"Log ind" og "Log ud / Log af" hvis din side er på dansk..

Det andet hvis den er på engelsk.

login = log ind
logon = log på

Op til dig :)
Avatar billede bodil_bruun Nybegynder
20. november 2002 - 09:54 #3
Anders - Hvorfor synes du at login er bedre end logon ?
Pelkjaer - Er det sådan at der er forskel på log ind og log på eller er det bare ord ?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
20. november 2002 - 09:58 #4
Det er bare ord :)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 11:47 #5
I USA bruger man ofte udtrykket logon i forbindelse med at kalde op til sin internetudbyder for at koble sig på Internettet.

Jeg ville mene at man til et dansk site bør bruge danske udtryk, også i forbindelse med adgangskode, da password lyder meget engelsk :)
Avatar billede bodil_bruun Nybegynder
20. november 2002 - 14:08 #6
el barto - bruger man login til noget derovre i USA og i så fald til hvad ?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2002 - 14:28 #7
login bliver vel brugt på samme måde som her i DK. At få adgang til et beskyttet område på en elelr anden måde.
Avatar billede bodil_bruun Nybegynder
22. november 2002 - 15:05 #8
Tak
Er det i orden med 10 point til hver ?
Jeg mangler lige et svar fra el barto og pelkjaer
bodil
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2002 - 15:21 #9
;)
Avatar billede quangie Nybegynder
22. november 2002 - 17:00 #10
Hvis du fortæller hvad det bruges til, så kan jeg give dig et mere konkret svar...
Avatar billede modulizer Nybegynder
18. december 2002 - 15:59 #11
Okay her er så min fortolkning :)

- Ind/Ud sættet -

Dansk    Engelsk
LOGIN  = LOG IND
LOGOUT = LOG UD

- På/Af sættet -

Dansk    Engelsk
LOGON  = LOG PÅ
LOGOFF = LOG AF

Brug det du syntes er bedst, men lad nu være med at blande dem (LOGON - LOGOUT)
Avatar billede and.vang Nybegynder
27. december 2002 - 10:23 #12
Min begrundelse for at login er bedre end logon er, at det er mere velkendt for brugerne. Langt de fleste websites bruger login, og derfor er absolut ingen brugere i tvivl om hvad det betyder. Desuden kan vor kære Jakob Nielsen også bedst lide login! Så det vil jeg absolut anbefale dig.

/Anders
Avatar billede bodil_bruun Nybegynder
20. januar 2003 - 08:13 #13
tak
jf. kommentar 22-11 + at Pelkjaer har ikke givet svar
bodil
Avatar billede and.vang Nybegynder
20. januar 2003 - 15:52 #14
Selv tak, nu har vi i hvert fald det på plads én gang for alle! :)
Avatar billede modulizer Nybegynder
21. januar 2003 - 10:28 #15
Du kan jo prøve at sige sætningen fuldt ud, eksempelvis...

Jeg logger på en portal, dvs (logon/logoff eller log på/log af)
Jeg logger ind i et univers (login/logout eller log ind/log ud)

hmmm... fik vist byttet om på engelsk og dansk i min tidligere kommentar.