Avatar billede beta Nybegynder
08. december 2002 - 22:47 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Større CPU eller nyt grafikkort ?

Hvad vil give mest i dette tilfælde når der er tale om ydelsen i spil: Maskinen er en Celeron 433@540 i et Abit BP6, 192Mb ram og et GF2MX400. Vil en større CPU gi' mest ydelse, eller et bedre GFX kort (kun 1 af delene) ?
Avatar billede Webmasteren Praktikant
08. december 2002 - 22:50 #1
Jeg vil mene at hvis du skal bruge den til spil, vil et bedre grafikkort klart give "mest" for pengene.

Jeg har selv en 400 MHz AMD med GF2MX400 og den kører fx Counter-Strike flydende, hvorimod med et TNT2 hakker det en smule...
Avatar billede nipont Nybegynder
08. december 2002 - 23:17 #2
jeg ville også sige et grafikkort og så måske noget mere ram
Avatar billede frederikschack Nybegynder
08. december 2002 - 23:28 #3
Ja, hvis du skal have en hurtigere processor, så skal du også have nyt bundkort og ny RAM da du sandsynligvis kører SD-RAM. Det vil altså på den ene side blive dyrt at opgradere på den front, og på den anden side gør grafikkortene en stor forskel.

Jeg tror ikke at det kan betale sig at købe et dyrt grafikkort, køb noget til omkring 1,000 kr. eller måske en anelse mere, f.eks. Inno 3D Tornado GeForce4 Ti 4200 til lidt under 1,100 kr. Eller en med 128 mb til omkring 1,400 kr.

M.v.h.
Frederik
Avatar billede frederikschack Nybegynder
08. december 2002 - 23:35 #4
Ups. jeg glemte at spørge, der er vel AGP port på dit bundkort?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
08. december 2002 - 23:53 #5
ellers er et Geforce 3 ti 200 et helt udemærket kort, til billige penge! bare husk at du skal holde dig langt fra MX serien!
Avatar billede beta Nybegynder
09. december 2002 - 20:17 #6
Der er AGP port, men hvor meget mere ydelse giver et GF3Ti200 iforhold til et GF2MX400 ? Måske kunne 3'ern købes brugt, til 400-500 kr. måske ?

Kan "ældre" bundkort med AGP port, uden problemer køre med et Geforce4Ti kort ?
Avatar billede Webmasteren Praktikant
10. december 2002 - 14:45 #7
Et GeForce 3 kort kan sagtens køre i en ældre maskine (måske ikke hvis den er fra før krigen :)).

Et GF3Ti200 giver dig ca. 4 gange så meget som et GF2MX400 gør.
Avatar billede beta Nybegynder
11. december 2002 - 00:41 #8
Kender i noget max. CPU størrelse i et BP6 bundkort ? Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, står der 550Mhz, men det kan jeg bare ikke helt forstå, for gangfaktoren + FSB kan sættes op til en 800-900Mhz CPU så vidt jeg husker.
Avatar billede rally Nybegynder
11. december 2002 - 01:03 #9
Holdt, holdt, holdt, gutter.  I overser at det er et Abit BP6-bundkort, som kun kører (1x &) 2xAGP, så der kommer ALDRIG fuld hammer på et kraftigere grafikkort. (jeg ved godt at korrekt svar afhænger af spillet der måles med)

Nææ BETA, du bør (= får mest ud af at) spare sammen til en komplet opgradering med BÅDE bundkort, CPU, RAM og grafikkort, fordi ALT hvad du kan gøre med det du har, er kun DYRE LAPPELØSNINGER. Største CPU er for langsom og dyr, for bundkortet er til de gamle PPGA-processorer.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
11. december 2002 - 03:38 #10
Rally "Kun 1 af delene" ;)

Jeg tror sådan set at det er meget fornuftigt at købe et GeForce3, evt. brugt. Det er en billig løsning for mere ydelse. Det kan godt være at bundkortet kun kører AGP X2, hvilket putter en begrænsning på båndbredden til grafikkortet, men processoren er stadig kraftigere på grafikkortet.

Af tests på toms hardware kan man se at der er en stor forskel på Geforce2 og Geforce3, og endda væsentlig forskel mellem de forskellige GF3 versioner.

http://www.tomshardware.com/graphic/20011218/geforce-ti-22.html

Til gengæld ser der ikke ud til at være det store at hente i GF4.

http://www.tomshardware.com/graphic/20020522/ti4400_4600-12.html#benchmarks