Avatar billede chaib Nybegynder
09. januar 2003 - 12:21 Der er 5 kommentarer

GPS/Navigation uden satellit

Hej

Jeg har hørt at man kan få et navigations system, (til bilen) som ikke er koblet på en satellit! Således at systemet selv regner positionen ud udelukkende fra cd-rommen! Er det korrekt forstået, eller er jeg blevet bildt noget ind?
René
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. januar 2003 - 12:24 #1
jeg vil tror at du er blevet bildt noget ind :)
Avatar billede tintin12 Nybegynder
09. januar 2003 - 12:30 #2
den virker vist kun på stjerneklare nætter ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. januar 2003 - 12:38 #3
Der er nogle Bil systemer der kan "køre" vidre når man er i en tunnel, så beregner den ud fra hastigheden hvor du er. Men du kan ikke helt undvære satelitterne, de er jo også gratis at bruge, så et sådant system vil ingen berettigelse have (desuden vil det ikke virke ordentligt hvis du laver hjulspin eller skrider ud)
Avatar billede scb Praktikant
09. januar 2003 - 12:58 #4
Man kan faktisk navigere uden at have satellitter, så er det et inerti-navigationssystem som bruges i fly, men prisen er også mange kilo kroner.

VDO5000 til biler har acceleration og gyro føler indbygget således at den kan navigerer uden satellitter, men allerede efter 5-10 km uden satellitter er det så unøjagtig at det ikke kan bruges.
(Har selv prøvet det da antennestikket til satellitmodtageren sad løst)
-SCB
Avatar billede nixon Novice
17. juli 2003 - 20:22 #5
lukketid ?