Avatar billede funkydude Nybegynder
26. januar 2003 - 18:59 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp til køb af to computere

G'dag!

Jeg skal have købt hele 2 computere - 1 til mine forældre og 1 til mig selv. Jeg er IKKE hardware teknisk men jeg har da prøvet at læse lidt hid og did. Mine forældres computer skal ikke være specielt "vild" men da den gerne skulle kunne bruges når vi skriver år 2456 så skal den jo kunne sparke en anelse røv. Det eneste krav er at den skal være støjsvag. Lad os se på det:

Forældrenes::
Bundkort: Asus P4S533-E LAN + FireWire ATX (ca 1200 kr)
CPU: Intel Pentium 4 Northwood2 2,4GHz 533MHz (ca 1800 kr)
CD-Brænder:Lite On 48x12x48 (ca 600 kr)
DVD drev: (?) (ca 600 kr)
Grafikkort: Radeon 9000 TV-Out & DVI Retail  (AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / Radeon 9000) (ca 900 kr)
Harddisk:Seagate Barracuda 40GB / 7200 RPM Fluid (ca 800 kr)
Kabinet:? (ca 500)
Lydkort: Creative Sound Blaster Live Player (ca 300 kr)
Netkort: Ja
RAM: 512 DDR Samsung eller Kingston (ca 1000 kr)
Skærm: Samsung Syncmaster 753DFX, 17" monitor, DynaFlatX billedrør (ca 1700 kr)
Mus: Trådløs/Diode (ca 700 kr)
Tastatur: (ca 300 kr)
Diskettedrev: Ja ;)
Strømforsyning:? (ca 300 kr)
Køler: Pentium4 Socket478  (ca 450 kr)

Samlet: ca 12000 kr

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Minsin:
Bundkort: Asus P4S533-E LAN + FireWire ATX (ca 1200 kr)
CPU: Intel Pentium 4 Northwood2 2,4GHz 533MHz (ca 1800 kr)
CD-Brænder:Lite On 48x12x48 (ca 600 kr)
DVD drev: (?) (ca 600 kr)
Grafikkort: Radeon 9500 PRO TV-Out & DVI Retail (ca 1700 kr)
Harddisk:Barracuda V 120GB  2MB / 9,4ms / 7200RPM / IDE100 /  (ca 1300 kr)
Kabinet:? (ca 700)
Lydkort: Creative Sound Blaster Live Player (ca 300 kr)
Netkort: Har
RAM: 1024 MB DDR Samsung eller Kingston (ca 2000 kr)
Skærm:Har
Mus: Har
Tastatur: Har
Diskettedrev: Ja ;)
Strømforsyning:? (ca 300 kr)
Køler: Pentium4 Socket478  (ca 450 kr)

Samlet: ca 11500 kr

-------------------------------------------------------------------------------------------------

På min egen har jeg tilføjet en større harddisk, større grafikkort, mere RAM. Alt form for kritik/diskution er mere end velkommen! Sæt i gang :).
Avatar billede streetniki Nybegynder
26. januar 2003 - 19:02 #1
Jeg synes bare at du skal fortsætte dit køb. Det ser nemlig ikke ret dårligt ud. Du kommer nok til at kunne få to computere som kan bruges..! Og også i lang tid.!
Avatar billede funkydude Nybegynder
26. januar 2003 - 19:04 #2
Takker :). Det jeg nok primært vil vide det er om sammensætningen er "optimal", og det overhovedet kan lade sig gøre osv osv.
Avatar billede funkydude Nybegynder
26. januar 2003 - 19:05 #3
og om
Avatar billede backside Nybegynder
26. januar 2003 - 19:20 #4
Ikke nødvendigt med strømforsyning, et kabinet til ca. 700 har en rimelig PSU.
Ellers ser det kanske fint ud.
Grafikkort er måske også lige i overkanten, det er et AGP 8x, bundkortet er kun 4x.
Ikke at der sker noget ved det, men du kan ikke udnytte de 8x. Du kan spare ca. 800,- på det.
Avatar billede backside Nybegynder
26. januar 2003 - 19:21 #5
Svar.  ;)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
26. januar 2003 - 20:36 #6
Hejsa
Computeren til dine forældre er HELT sikkert god nok til dem.
Din egen ville jeg måske sætte et geforce ti-4200 i, og ikke det radeon.

Hvis jeg var dig, så ville sparer her:
En Box-løler er glimrende hvis du ikke vil overclocke.
DVD drev koster kun 350 kr.
Brænder koster kun 500 kr.
Der er da et  glimrende lydkort onboard på bundkortet.

Skipper
Avatar billede kadann Nybegynder
26. januar 2003 - 21:17 #7
Jeg må sige at jeg er uenig med eqidiussen..

det skærmkort er ganske glimrende og hvis du køber det rigtigt, kan det bøffes op til et 9700 med en driver eller lign. :)

mht. dine forældres PC.. som eqidiussen skriver, så er der jo lydkort på bundkortet, så det burde jo ikke være nødvendigt at købe et ekstra til den. :)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
26. januar 2003 - 22:40 #8
Jeg anbefaler kun et ti-4200 fordi jeg intet kender til radeon, og fordi der er mange gode modeller fremme nu.
Avatar billede funkydude Nybegynder
26. januar 2003 - 23:06 #9
backside: Ok det vidste jeg ikke (PSU).

Alle: Angående grafikkort og bundkort, er det er ok bundkort eller hvad skal jeg købe for at få bedre udbytte af readeon 9500? Eller omvendt hvilket grafikkort ville passe bedre til bundkortet (jeg havde nemmerlig oprindelig tænkt på det grafikkort som egidiussen omtaler men ville det passe bedre?). (Jeg har dog ikke tænkt mig at pille ved kortet så det bliver til 9700 ;).

Jeg har/havde onboard på mit nuværende asus bundkort og det var/er noget skidt - derfor er mine erfaringer med onboard ikke så gode.... nå men hvis du/i siger det er ok så... :)
Avatar billede mufoxe Nybegynder
26. januar 2003 - 23:08 #10
Grafikkort: Radeon 9500 Pro er et godt valg. Man får mest for pengene her.
RAM: 1 GB RAM er måske en anelse over kill, medmindre du skal bruge maskinen til tung grafiskudvikling.
Harddisk: Baracuda er en fin disk, men en anelse sløv. Køb i stedet en disk m. 8 MB cache, det gør en verden til forskel ydelsesmæssigt (jeg kan anbefale Maxtors Diamond Max 9, som jeg selv har - den er omtrendt lige så støjsvag som Baracuda, men langt hurtigere)
Lydkort: Brug dog det, som sidder på bundkortet. Jeg prøvede for sjov at hive mit SBLive ud og køre m. onboard. SBLive kortene er notoriske for at æde CPU cykler, onboard kortene klarer sig langt bedre og med samme lydkvalitet (min subjektive vurdering).
Strømforsyning: Her er det vigtigt at bruge lidt ekstra, hvis du vil have en stabil og støjsvag maskine. PSU er ofte den største støjkilde, hvorfor det godt kan betale sig at bruge 6 - 700,- på denne del. Her kan jeg anbefale Antecs Truepower PSU, som jeg også selv har gode erfaringer med.
Avatar billede funkydude Nybegynder
27. januar 2003 - 00:06 #11
Kanon svar mufoxe - any1 else?

Mine forældre har PT en K6 266 Mhz og selv sidder jeg på en K7 550 Mhz med GeForce1........ mon vi kommer til at mærke forskel hehe. Jeg lader spørgsmålet være åben et par dage endnu.
Avatar billede funkydude Nybegynder
27. januar 2003 - 00:07 #12
Hvordan udnytter jeg AGP 8x? Skal jeg vælge et andet bundkort så?
Avatar billede .be Nybegynder
27. januar 2003 - 01:26 #13
PSU: http://www.tweak.dk/test127.php
ca. 350 kr.

RAM: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827911
ca. 1000 kr. (512 skulle være mere end nok)

CPU: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598127
ca. 1750 kr. (der er en in-a-box dvs. du får køler med som køre godt!)

Skærm: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1515067906
ca. 1400 kr.

Tastatur/Mus: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1544627902
ca. 600 kr.

Kabinetter: http://www.edbpriser.dk/hardware/kabinetter-show.asp
se evt. top 10

Ellers ser det andet ganske fint ud :)
Avatar billede .be Nybegynder
27. januar 2003 - 01:26 #14
:)
Avatar billede .be Nybegynder
27. januar 2003 - 01:27 #15
Hvordan udnytter jeg AGP 8x? Skal jeg vælge et andet bundkort så? <-- ja, men kan ikke anbefale et...
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
27. januar 2003 - 11:47 #16
Hvis han ikke kan fuldt ud udnytte readeon9500 og readeon9000 hvorfor skal han så købe dem? er de stadig bedre end ti4200??????????
Avatar billede kadann Nybegynder
27. januar 2003 - 12:46 #17
Fordi han ikke udnytter AGP 8x, så betyder det jo ikke at kortene bliver dårligere af den grund. :)

Radeon 9000 er måske lidt overkill til forældrenes maskine, men stadig.. ATi har generelt bedre billede i 2D end NVidia, også selvom det er kort der bliver lavet af andre producenter. Jeg kunne se klar forskel på mit gamle Geforce2 Pro i forhold til mit Radeon kort, når det bare kommer til brugen af Windows.. et meget skarpere billede og pænere farver.. og det var til trods for at jeg var ret skeptisk overfor om man virkelig kunne se forskel.

Desuden er Radeon 9500 Pro også et ondt gamerkort.. som man kan bøffe op til et Radeon 9700 Pro i visse tilfælde.. enten ved at lodde lidt, eller ved hjælp af software:

http://www.theinquirer.net/?article=7036

http://www.guru3d.com/comments.php?category=1&id=1072&PHPSESSID=f157645df56e2f6c9adfd3ba986a22c9

http://www.guru3d.com/rivatuner/

Desuden viser de fleste tests at Radeon rykker for hårdt, når man slår alle de frække ting til i spillene. :) Jeg har desværre ingen links til test ved hånden, men det er sikkert muligt af finde dem på de sædvanlige hardwaretest-sider. :)
Avatar billede funkydude Nybegynder
27. januar 2003 - 21:19 #18
Okay lad os se hvad der kommer af forandringer:

Kabinet: begger bliver i 700 kroners klassen og smækker den der "350W No Noise strømforsyning fra Casecom" i som extra (overkill?).

Harddiskene bliver hhv: Maxtors 80 og 120 GB (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608008 / http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608009)

Lydkort: onboard på begge maskiner (*bævre*)

Skærm: Samtron Economic 76DF

Hvis det var det hele så går pointene til egidussen, mufoxa og .be.
Avatar billede funkydude Nybegynder
28. januar 2003 - 08:22 #19
Jeg lukker og giver point. Hvis nogen af jer ved noget om dvd-brændere så er i velkommen til at deltage: http://www.eksperten.dk/spm/310459
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 08:26 #20
Hvad er grunden til at du afviser mit svar?
Du spurgte om meninger om det du havde fundet frem til, jeg svarede med min mening om det.
Avatar billede funkydude Nybegynder
28. januar 2003 - 20:31 #21
Fordi skrev: "Ikke nødvendigt med strømforsyning, et kabinet til ca. 700 har en rimelig PSU. Ellers ser det kanske fint ud. Grafikkort er måske også lige i overkanten, det er et AGP 8x, bundkortet er kun 4x. Ikke at der sker noget ved det, men du kan ikke udnytte de 8x. Du kan spare ca. 800,- på det."

Og så vidt jeg kan tolke så er det netop vigtigt at have en extra strømforsyning pga støj, og fordi et readeon9500 er bedre end ti4200 selvom AGP ikke bliver udnyttet. Jeg værdsætter din mening, men jeg følger ikke dit råd, og derfor tildeler jeg pointene som jeg gjorde.
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 22:02 #22
"extra strømforsyning pga støj"
Den har jeg aldrig hørt før.
Har ikke nævnt noget om readeon9500 eller ti4200
Jeg ved godt at readeon er bedre, derfor kommenterede jeg det ikke.
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
28. januar 2003 - 22:07 #23
Vil lige indskyde at jeg KUN har dårlige erfaringer med Kingston ram. Har foreløbig haft 2 blokke der er brændt af....
Avatar billede funkydude Nybegynder
28. januar 2003 - 22:33 #24
Ok så tror jeg jeg læste det forkert.