Avatar billede marx Nybegynder
27. januar 2003 - 02:24 Der er 7 kommentarer og
8 løsninger

Hvad er en brugervenlig side?

Hej!

Ville lige lave en rundespørge...

Hvad er det brugervenligt design?

Kom med nogle punkter, eller tekst om jeres mening.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. januar 2003 - 02:31 #1
En brugervenlig side er en side uden for mange dikkedarer... altså uden for meget ligegyldigt, der kan tage opmærksomheden fra sidens egentlige indhold.

Derudover er simpel navigation et must...

Ydermere skal man huske på, at "brugere" er vanedyr... ting må ikke være alt for forskellige fra det, de plejer... folk er vant til en menu i venstre side og det er her de vil lede efter alle de vigtige ting.
Avatar billede caroc Praktikant
27. januar 2003 - 02:39 #2
Brugervenlighed handler først og fremmest om tilgængelighed, om man kan få adgang til informationerne på en hjemmeside. Derfor tager vurderingen af brugervenlighed udgangspunkt i, om hjemmesiden er tilgængelig - også for handicappede.
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. januar 2003 - 02:50 #3
Det er en side der i et og alt tager hensyn til brugeren.
Hvad brugeren ønsker, hvad brugeren kan hitte ud af, hvad brugeren kan lide.

Hjemmesider fx er sjældent brugervenlige. de er centreret om sidens ejer, Se hvad jeg kan, se min fede flash-film, osv. osv.

søgemaskinen http://www.lycos.com/ er heller ikke specielt brugervenlig. den flyder over med reklamer der spilder brugerens tid med at loade, og blinker og distraherer. I kontrast er http://www.google.com rimeligt brugervenlig, hurtig og konkret (men måske lige lovlig nørdet til alm mennesker).

mvh JakobA
Avatar billede ebe Praktikant
27. januar 2003 - 08:50 #4
- siden er intuitiv forståelig, dvs. man kan klikke sig frem på fornemmelsen, og havner alligevel det rigtige sted uden for mange omveje.
- siden leverer den oplysning klienten søger
- siden kommer hurtig, det tager ikke lang tid at hente den
- siden er overskuelig, skriften læsevenlig og farverne til at holde ud at se på
- knapperne hedder noget meningsfyldt, teksten må ikke være inforstået eller misvisende.
- undgå "fagjargon", medmindre det er en side for nørder.
-lad være at lægge for meget på en side, lav hellere flere sider med gode henvisninger
Avatar billede ebe Praktikant
27. januar 2003 - 08:52 #5
lad være at lave en fuldstændig ligegyldig indholdsløs forside uden reel indhold som interesserer læseren. de der flotte tomme forsider er som regel bare egoonani. læseren vil gerne have information, og det hurtigst muligt. find ud af hvad siden skal levere, og gør det uden for mange dikkedarer.
Avatar billede askhoej Praktikant
27. januar 2003 - 08:53 #6
Besøg Rolf Molich's firma hjemmeside, der står en masse om brugervenlighed - derudover har han udgivet en ganske god bog om brugervenlighed på netsteder.

http://www.dialogdesign.dk/brugervenlighed.html

/askhoej
Avatar billede hasmi Nybegynder
27. januar 2003 - 09:04 #7
En brugervenlig side
- har et mål / en hensigt, der har interesse for brugeren (det er der mange, der glemmer!)
- er let at betjene(nemt at finde ud af)
- ikke overlæsset ("Se, alt hvad jeg kan!")
- effektiv at bruge (ikke langsom med fx store billeder)
- gode og indbydende farver
- fortsæt selv...
Avatar billede _michael_ Nybegynder
27. januar 2003 - 10:17 #8
En tilføjelse til askhoejs indlæg ang. Rolf Molich's hjemmeside om brugervenlighed på netsteder: http://www.dialogdesign.dk/brugervenlighed.html

Den er overhovedet ikke brugervenlig! En af de mere gode metoder til at lave overskuelighed på en hjemmeside er noget så simpelt som luft! At tænke på luft er ofte en særdeles overset metode til at skabe overskuelighed på en hjemmeside. Ja, selv den såkaldte brugervenlighedsguru Jacob Nielsen siger det samme.
En overlæsset hjemmeside er næsten altid vanskelig at finde rundt på. Men en side som Rolf Molichs site om brugervenlighed overholder heller ikke reglerne.

De har godtnok ikke særlig meget tekst på sitet - men den tekst, der er, har 3 indlysende fejl og så en ekstra: 1) Teksten har intet luft mellem de forskellige linier. 2) Tekster på links man kan trykke på, er også alt for lange. 3) De almindelige tekstlinier er alt for lange. og den mindre indlysende: 4) Teksten er for lille i forhold til luft mellem linierne. Teksten bliver 'mast'. Hvis du studerer eks. en avis med meget tekstindhold, kan du se, at mellemrummet (luften) mellem tekstlinierne faktisk er mindst ligeså stort som størrelsen på de enkelte bogstaver.

Derudover er der også en ekstra faktor at være opmærksom på, og det er farveblindhed, som også er en overset faktor mht. webopbygning. Ca. 8% af alle danske mænd har en eller anden form for farveblindhed, på verdensplan er det omkring 10%. Specielt rød/blå farver er en dårlig kombination. Du kan tjekke om et site kan læses for farveblinde på dette site: http://www.vischeck.com/vischeck/vischeckURL.php

Videre med ham Rolf Molich: På spørgsmål og svar-siden hedder et spørgsmål eks. følgende: "Hvad er fagslang og hvordan undgår jeg den? Hvorfor er det et problem på Internettet, når jeg ellers ikke oplever forståelsesproblemer ansigt til ansigt med kunden?"

Så er mit spørgsmål? Er det lige et spørgsmål du hurtigt læser, hvis du er førstegangsbruger af stedet? Nej vel. Teksten er alt, alt for lang og så er der det klassiske LIX-problem. LIX er en metode til at udregne sværhedsgraden på en given tekst. Kort fortalt kan man sige, at tekster med mange ord over 7 bogstaver og mange forkortelser er svære tekster at læse. Eks. er ordene: fagslang og forståelsesproblemer svære ord for en utrænet læser - og man siger, at op til 20% af alle danskere er funktionelle analfabeter. Dvs. at der er sgu mange, som aldrig nogensinde får læst spørgsmål og svar på siden om Brugervenlighed. Lange ord som forståelsesproblemer. Skriv dog: problemer med at forstå - og ikke alt det med at lave lange 'smarte ord', som i bund og grund også er fagslang. (som et tillæg kan jeg tilføje, at avisen New York Times, der bliver udgivet i - mener jeg - 10 mill. eksemplarer har en målgruppe, som de skriver til. Nemlig unge piger på 12-13 år. Tankevækkende, ikk'? Indhold kan godt være intelligent uden at benytte sig af svære ord.

Rolf Molichs side bærer desuden indtryk af at være lavet af en person (eller flere), som er veluddannede og derfor er i træning med at udtrykke sig skriftligt med lange sætninger. Men de lider af samme problem som mange programmører gør. Pyt med, hvordan 'lortet' ser ud - bare det virker! Men den går altså ikke i den virkelige verden.

Spørgsmål igen: Hvad er nemmest at overskue: En tilfældig side i Information eller en helsides reklame i samme blad? Reklamen selvfølgelig. Hvorfor? Fordi den har lidt tekst, der er let at overskue. Billeder er supplerer teksten og giver den ekstra liv.

Hertil kan vi jo lige inddele mennesker i 3 selvopfundne hovedgrupper: Den visuelt orienterede, den auditivt og den intellektuelt orienterede person. Surt at være auditiv, når det er nettet! :o)
Men er der kun tekst på et site, så gider de visuelle og auditive ikke at være med. Er der kun billeder, så gider de 'læsende' ikke at være der. Så al god kommunikation med et publikum, man ikke kender helt, men har en idé om, hvem er, er at skabe en balance mellem billede og tekst.

Når du selv laver hjemmesider, kan du med fordel prøve AIDA-modellen af på dig selv: Attention! Interest? Desire? Attack! Altå:
A) Må jeg bede om din opmærksomhed?
I) Kan jeg gøre dig interesseret i at se på mit tilbud/materiale/hjemmeside
D) Min hjemmeside er god, overskuelig og lærerig - og samtidig bliver du underholdt.
A) Ja, tak. Det vil jeg sgu godt. Det kan være, jeg lærer noget eller får en fed oplevelse!

Opfylder en hjemmeside disse krav, ja, så er du allerede godt på vej til at lave en brugervenlig hjemmeside. :o)

Opsummering:
- Korte tekster
- Lette ord og undgå smarte ord og fagslang
- Luft, luft og atter luft. :o)
- Billeder til at illustrere mening med indhold af tekst
- Tænk på farveblindhed
- Tjek AIDA af på dig selv.
- Mht. opbygningen af sitet har jeg ikke skrevet så meget om, da jeg mener, at de fleste af indlæggene i denne tråd har nogle gode svar. :o)

Håber du kan bruge noget af det :o)

_michael_
Avatar billede excession Nybegynder
27. januar 2003 - 13:20 #9
Et design for mig, tager altid udgangspunkt i brugeren og derfor også brugervenlighed (brugervenlighed er et dårligt ord for at beskrive usability.  Det burde være både brugervenlighed og brugbarhed når man snakker usability..)

Et design har et par funktioner:

Understøtte afsenderens budskab, image.

Understøtte navigation.

Understøtte layout.

-- xs
Avatar billede excession Nybegynder
27. januar 2003 - 13:23 #10
jeg kan varmt anbefale at du læser Rolf Molichs og Jakob Nielsens bøger :)

du kan også finde en masse gode og spændende artikler her: http://design.emu.dk/artik/brugbarhedfs.htm
Avatar billede marx Nybegynder
27. januar 2003 - 15:19 #11
Mange tak for feedback!

Brugte det til en opgave, håber ikke det gjorde noget? (ved ikke om jeg skulle have skrevet det i starten?)

Jeg blev færdig med opgaven kl. 7:15 i morges, så jeg fik kun til og med JakobA's indlæg...

Desværre fik jeg først idéen til en brugerundersøgelse i nat... kunne godt have tænkt mig at have startet tråden noget før.

tak for svar!
Avatar billede exp Juniormester
27. januar 2003 - 15:20 #12
Et projekt jeg startede for et års tid siden:

http://home1.stofanet.dk/mkjeldsen/dogme/dogme.htm
Avatar billede exp Juniormester
17. februar 2003 - 11:58 #13
Husk at lukke spørgsmålet :o)
Avatar billede marx Nybegynder
17. februar 2003 - 18:34 #14
lukket
Avatar billede ebe Praktikant
17. februar 2003 - 18:46 #15
tak! *g*
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Vi tilbyder markedets bedste kurser inden for webudvikling

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester