Avatar billede fbrejl Novice
30. oktober 2000 - 22:23 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan kan jeg overspille lyd fra kassette til CD?

Jeg har masser af kassetter, hvis indhold jeg utrolig gerne vil have spillet over på CD\'er. Jeg ved ikke hvorvidt jeg blot kan overføre svarene der blev givet til spørgsmålet om Plade->CD - Skal jeg have fat i bestemte kabler og programmer? PS: \"Jeg har ikke check på selv de simpleste fagudtryk\"
Avatar billede nomiz Nybegynder
30. oktober 2000 - 22:59 #1
Ja, det kan du godt..

Du skal bruge et audiokabel med 2 phonostik som ender ud i et jack-stik.. Du forbinder din kasetteopager med de 2 phonostik og sætter jack-stikket i din Line-in..

Nu skal du så optage..
Du skal downloade programmet Internet Audiomix her:
http://tucows.inet.tele.dk/preview/5913.html

Dobbeltklik på det lille højtalerikon i statusbaren og vælg indstillinger>egenskaber> og vælg så her indspilning.. Husk at sikre dig at line-in er checked i boksene.. Tryk ok..
Her markerer du så linje ind, eller line-in og går ind i Internet AudioMix.
Her trykker du på den røde knap, som optag og trykker play på din kassette optager. Når nummeret er færdigt trykker du ok, og vælger file save as, eller export som wave.. Så gemmer du bare filen og går ind og brænder den.. Hvis du ikke ved hvordan man gør DET bedes du kontakte mig på simon74@sol.dk

- Simon
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
30. oktober 2000 - 23:42 #2
jeps... for at uddybe lidt, smut ned til din lokale HIFI eller elektronik \"pusher\" og sig at du skal have et kabel der er \"så\" langt (som du nu skal bruge fra tapeplayeren til din computer), der skal have 2 phonostik i den ene ende og 1 MINI jack i den anden ende...
De 2 phone (højre/venstre) smider du i line-out på din tapeplayer og minijack stikket i line ind på dit lydkort (hvis du ikke har sådan en kan du i stedet (NØDSITUATION) bruge mic(rophone))...

Sæt strøm på din tapeplayer, start din computer, find noget software (eks. det nomiz nævner) og installer det, start det op og når du er klar til at optage starter du optagelsen på din computer og trykker derefter på play på din tapeplayer...så skulle lyden gerne kunne høre i dine højttalere til computeren (hvis du har sådan nogle og de er tændt :o) og blive optaget i programmet.
Avatar billede fbrejl Novice
31. oktober 2000 - 07:53 #3
Tak for vejledningerne - jeg prøver...
Avatar billede fbrejl Novice
31. oktober 2000 - 10:47 #4
Tillægsspørgsmål: Er vejledningerne også brugbare når vi snakker om 30 og 45 min. stykker som skal over omformes til fx wav-format?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
31. oktober 2000 - 13:54 #5
Hvis du har MEGET god plads på din harddisk og en del RAM, så ja, så kan du sagtens gøre det...
Jeg har tidligere benyttet den fremgangsmåde for en kammerat 2x45min. (læs:1 90 min. bånd) uden pauser til 2 .wav filer, de fylder dog som et ondt år!
Avatar billede fbrejl Novice
04. november 2000 - 19:36 #6
Ok, jeg kan \"konvertere\" \"kassettelyd\" til wav-format.

Når jeg så skal købe CD\'er er der så væsentlig forskel på dyre og billige CD\'ers levetid/ holdbarhed. Er fx CD\'er til 5 kr. vær at satse på hvis de skal holde i mange år. Og kan en diskman forresten læse en \"hjemmebrændt\" CD-rom.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. november 2000 - 14:57 #7
Jeg ved faktisk ikke om en disk-man kan læse brændte skiver...
Forskellen på de billige medier og HIFI medier, kan høres, men det kræver et godt anlæg (altså en hel del mere end en disk-man)
Avatar billede fbrejl Novice
06. november 2000 - 17:04 #8
Tak for hjælpen - til mindre ting er den arbejdsgang som I har anvist god og brugbar, men jeg har fundet ud af at hvis jeg skal have overspillet 300 kassetter til lige så mange CD\'er så ville det være en god idé at investere i en CD-afspiller som også kan optage direkte fra en kassetteafspiller.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
06. november 2000 - 21:29 #9
Ja en brænder til anlægget ??, jeps...når du snakker om så mange bånd, vil det helt sikkert kunne betale sig! :o))

Held og lykke med det!