Avatar billede thomase Nybegynder
31. januar 2003 - 20:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PHP og Imagemagick

Hej.
Jeg er ikke tilfreds med mulighederne og kvaliteten ved GD, så min udbyder har installeret ImageMagick (linux) så jeg kan bruge det.
Vi er dog begge i tvivl om der kræves et php-modul også for at det virker fra PHP?
Hvis der er nogen der ved noget om PHP / ImageMagick vil jeg gerne have lidt hjælp. Gerne til at få bekræftet at det er installeret korrekt. Hvordan kan jeg teste det fra PHP?
Mvh
Thomas
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2003 - 01:59 #1
Du behøver ikke et PHP modul/api, for at anvende imagemagick, hvis du har PHP med safemode slået fra.

Du kalder ganske enkelt imagemagick programmet med system kald fra PHP (exec, system etc.).

Har du shell adgang til maskinen? Prøv at skriv "mogrify" el. "convert".
Hvis imagemagick er installeret på maskinen (og er i din PATH), vil du nu se en lang række af imagemagick options.

Har du ikke shell adgang, og har du sikret dig at safemode er slået fra på din maskine, kan du prøve samme kald fra PHP.

Eksempel på brug af imagemagick fra PHP:

exec("convert -geometry 400 in.gif out.jpg);

Scalerer in.gif til 400 px. i width og gemmer som JPEG i out.jpg
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2003 - 01:59 #2
exec("convert -geometry 400 in.gif out.jpg");
Avatar billede thomase Nybegynder
01. februar 2003 - 03:40 #3
Tak skal du have. Vi manglede at tilføje det til PATH.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2003 - 03:59 #4
Du er velkommen. Og tillykke med dit valg af imagemagick. Har aldrig forstået, hvorfor folk bruger GD lib.

:)