Avatar billede lars_lemming Praktikant
04. februar 2003 - 08:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan man bytte rundt på den primære og sekunderer partition?

På en ny Compaq EVO computer med Windows XP installeret, ønsker min chef at bevare de installerede speciel system med præinstalleret software rescue system, hvor Compaq har lagt alt softwaren ind på maskinen i en skjult partition.

Denne partition er samtidig den primære partition på maskinen, hvor efter kommer C:\ drivet – der så er den sekunderer partition!

Nu er situationen bare den at han også vil have at jeg skal installere et såkaldt ”safety card”, der skal installeres under et Windows operativ system på den primære partition!

Altså livrem og seler!

Mit spørgsmål er; er der nogen måde hvorpå man kan bytte rundt således at den primære partition og den sekunderer partition bytter plads således at Compaq’s ”rescue software” partition bliver til den sekunderer partition og C:\ bliver den primære partition?

På forhånd tak
Lars
Avatar billede ebe Praktikant
04. februar 2003 - 09:02 #1
jeg er ret sikker på, at partition magic kan klare det.
Avatar billede ebe Praktikant
04. februar 2003 - 09:04 #2
med partition magic kan du  i hvertfald kopiere rescue software partitionen til en logisk partitio i den udvidede del, og kopiere c:\ over i den primære.  Der er nok også flere andre muligheder med part.mag.
Avatar billede ebe Praktikant
04. februar 2003 - 09:09 #3
jeg har lige checket min egen disk. jeg har lavet to primærpartitioner med to win98 på min første disk med part.magic. (bruger boot magic til at boote ind i dem.)
Avatar billede ebe Praktikant
04. februar 2003 - 09:17 #4
hvis du under partition magic højreklikker på en partition, kommer der en lille menu frem, du vælger convert, og kan så lave din c:\ om til primærpartition. der er vidst en begrænsning på, jeg mener du højst kan have 4 primærpartitioner på disken.
Avatar billede lars_lemming Praktikant
04. februar 2003 - 09:27 #5
Skal jeg så ikke også - i BIOS - sætte c:\ til boot partitionen?
Avatar billede ebe Praktikant
04. februar 2003 - 09:30 #6
nu kender jeg kun win98. men der sætter man ikke noget i bios. bios finder kun den aktive partition på første drev. så du skal under partition magic sætte c:\ drevet "active", det gør du vist i samme menu.
Avatar billede ebe Praktikant
04. februar 2003 - 09:33 #7
Når du foretager dig operationen, er det en god ting at have en computer mere, hvor du evt. kan sætte disken på som slave, så du kan lave tingene baglæns, hvis det går galt. tag i hvertfald en backup inden, hvis du har vigtige data. der er aldrig sket noget med min computer, p.m. er ret pålidelig. men jeg kører pm fra en hel separat partition, som jeg kun bruger til diskvedligeholdelse, og jeg kan altid komme ind med boot-magic.
Avatar billede ebe Praktikant
04. februar 2003 - 09:35 #8
men giv dig tid til at læse manualen, det kan godt gå gruelig gal, at ommøblere en disk, selvom partition magic fanger de fleste af dine fejl.
Avatar billede peet-49 Novice
04. februar 2003 - 10:21 #9
Du kan bruge Norton Ghost2003, der kan du klone systemet til en CD