Avatar billede astalavista Nybegynder
08. februar 2003 - 20:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

åbne exe fil

hejsa alle jer.

Når man kan åbne en exe fil i TXT format, og læse de fleste koder, ja så har man problemet, for hvis man retter noget kan man ikke save det igen, så det virker...

Hvad gør man?
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. februar 2003 - 20:42 #1
lader være med at åbne filen i en tekst-editor.
Der skal bruges en hex-editor. de er netop lavet til at redigere i filer med binært indhold.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. februar 2003 - 20:43 #2
man åbner ikke en exe i text format ...
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 20:43 #3
Hvis du ikke rykker noget d.v.s. sletter tegn eller indsætter
tegn men kun erstatter tegn, så bør det faktisk virke
med en fornuftig editor.

Hvis du skal rykke noget så går det galt. Jeg vil tro at du skal
bruge:
  - disassembler
  - editor
  - assembler
for at gøre det.
Avatar billede astalavista Nybegynder
08. februar 2003 - 20:44 #4
Hmm,
  - disassembler
  - editor
  - assembler

Er jeg ikke lige med på, kan i "vise" mig en editor der kan klare opgaven?
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. februar 2003 - 20:50 #5
hvad er det lige precis du vil .. jeg tvivler på du bare kan gå ind og ændre i en exe medmindre du allerede har en stor viden om emnet .. hacking er for de rigtig hardcore codere .....
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 20:50 #6
Du kan ikke få en editor der kan tillade dig at skubbe
vilkårligt rundt på indhold af EXE-filer.

En disassembler konverterer en EXE fil til en kilde-tekst
i assembler-kode.

Den kan man rette i.

Og så kan man bruge en assembler til at konvertere det
tilbage til eb EXE fil.

Ikke helt nemt. Men muligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 20:50 #7
Og husk at I mange tilfælde er det ikke legalt. Det kaldes
ulovlig reverse engineering.
Avatar billede astalavista Nybegynder
08. februar 2003 - 21:10 #8
arne_v >> reverse engineering. hvad betyder det på dansk?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 21:17 #9
Det er dæleme et godt spørgsmål.

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om en god oversættelse.

Normalt kalder IT kyndige det bare for reverse engineering.

Ikke IT kyndige kalder det hacking.

Reverse engineering dækker over at det er det omvendte af engineering.

Engineering går ud på at lave:
  logik -> kilde tekst -> executable

Reverse engineering går ud på at lave:
  executable -> kilde tekst -> logik
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. februar 2003 - 21:47 #10
ja ok med hacking ( hvis det var en heltydning til mig) mente jeg cracking ..

og hvis du vil kalde langt de fleste af de mennesker i verden der beskæftiger sig med Reverse engineering for Ikke IT kyndige ja så tror jeg vi alle er det.
warez grupper sender hver dag flere hunderede programmer ud og jeg ved at de oxo omtaler sig selv som crackere .. (
jeg kiggede i en tilfældig nfo fil fra en gruppe kaldet CORE
█▓              ..: THiS MONTH'S CORE #1 TOP CRACKER iS :..              ▓█

som oxo står for
C)hallenge (o)f (R)everse (E)ngineering CRACK

her er lidt mere ..
Ì██▓██¦ ̦    When CORE started in June 1997 noone  thought      ̦ Ì██▓██¦
██▓███  █  that CORE would become the most successful Cracking    █  ███▓██
Ì▓█▓█¦ ▄▀    Group ever. We have broken within 4 years the magic  ▀▄ Ì█▓█▓¦
  █▓██ ̦    10.000 releases barrier! ...

10.000 .. de er ikke ligefrem uden skillz... og det er ikke kun den gruppe som omtaler sig selv på den måde.

men sådan kan man jo diskutere så meget ..hvad kalder vi så folk der bryder ind i andres edb systemer .. hackere/crackere .. er det dem der gør det som er de IT kyndige eller er det dem som har stemplet dem som at høre under 1 kategori ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. februar 2003 - 21:48 #11
sorry ascii'en ser ikke så godt ud uden en terminal font.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 21:52 #12
loadet>

Jeg aner ikke hvad du snakker om !

Jeg skrev:

#Normalt kalder IT kyndige det bare for reverse engineering.
#
#Ikke IT kyndige kalder det hacking.

Og du læste det som:
#og hvis du vil kalde langt de fleste af de mennesker i verden der
#beskæftiger sig med Reverse engineering for Ikke IT kyndige

Hvilket der vist ikke er belæg for !
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2003 - 21:54 #13
Cracking er også en term som bruges af de IT kyndige om det samme
som de ikke IT kyndige kalder hacking.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. februar 2003 - 21:55 #14
ja ok så har jeg misforstået dig ...