Avatar billede gizkor Nybegynder
24. februar 2003 - 00:33 Der er 21 kommentarer og
4 løsninger

god sammensætning?

Jeg skal opdatere min computer, og er nået frem til følgende kombination. Jeg er rimeligt sikker på CPU og grafikkort - men er lidt mere usikker på bundkort. Det eneste jeg er helt sikker på er at det skal være et ASUS!

Bundkort:
Asus P4PE (Socket 478 / i845PE / 6PCI-1AGP / IDE100 / LAN)
1100kr (MultimediaWorld)

eller

ASUS P4S8X Gold ATX (Socket 478 / SiS648 / 6PCI-0ISA-1AGP / IDE133 / LAN / SATA)
1100kr (ITbutikken)

CPU:
Intel Pentium4 Northwood2 2.4GHz In-a-Box (Socket 478 / 512KB / FSB 533MHz)
1550kr (SHG)

RAM:
Samsung 512MB PC2700  (184pins / 64bit(72bit) / 6ns / 1. Parts)
780kr (SHG)

Grafikkort:
Creative 3D Blaster GeForce3 Titanium 200 (GF3 Ti200 - 64 MB)
850kr (ITbutikken)

Er der nogen fejlkilder jeg har overset?
Avatar billede inmyworld Nybegynder
24. februar 2003 - 00:38 #1
Asus P4PE (Socket 478 / i845PE / 6PCI-1AGP / IDE100 / LAN)
1100kr (MultimediaWorld)

dette bundkort har det bedste chipsæt så det ville jeg vælge
Avatar billede inmyworld Nybegynder
24. februar 2003 - 00:39 #2
men ellers ser det helt ok ud
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
24. februar 2003 - 01:13 #3
Hvad med lyd? Har du et godt kort der i forvejen? Du Kunne overveje at ofre lidt mere og få et mere fremtidssikret grafikkort med et Radeon 9700. Har du undersøgt om din nuværende stømforsyning er god nok til det nye bundkort? Med en Northwood får du en processor der skulle være ekstrem stærk til tunge opgaver. Den burde kunne holde et par år eller tre!
Avatar billede pentium4 Juniormester
24. februar 2003 - 03:37 #4
Med et Asus bundkort går du ikke galt i byen med. Jeg har selv et P4S333 og de sidste 2-3 kort inden dette, var også fra Asus.
Jeg ville vælge "Asus P4PE", det er det der får bedst omtale inde på EDB-Priser.
CPU'en er der heller ikke noget at klage over, men i stedet for at købe 1 stk. 512MB ram-klods, ville jeg købe 2 stk. på 256MB. Hvis der skulle ske noget med dem er det rart at have 2 stænger så man stadig har en, når man sender den anden til rep. og det har du ikke hvis du kun køber en stang og det er kun 25 kr. dyrere.
Grafikkortet er heller ikke så tosset. (Har selv et GeForce2 TI)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2003 - 08:51 #5
Køb det her i stedet for Creative kortet, da der er 2 x RAM på: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364627892
Avatar billede gizkor Nybegynder
24. februar 2003 - 09:16 #6
ja det kort ser unægteligt både billigt og godt ud, men hvorfor mon jeg ikke kan finde omtaler eller anmeldelser af det? Det er heller ikke nævnt her http://www.pointofview-online.com/
Avatar billede egidiussen Nybegynder
24. februar 2003 - 09:32 #7
Hejsa
Det er et god køb og det er en god at købe et GF3 Ti200 da det nok er der hvor man får mest ydelse for pengene. Med hensyn til at købe 2 stænger ram og ikke en, så ville jeg holde mig til en med 512 mb - så har du stadig mulighed for at sætte mere ram i de 2 ledige pladser (der er 3 ialt).
Lydkortet onboard er også glimrende - det er de færreste som har brug for et bedre end det.

Skipper
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
24. februar 2003 - 09:46 #8
pentium4 : øøh...? Når der er 2 blokke er der vel også dobbelt så stor chance for at der sker noget?

Og desuden er det sjældent at der for den almindelige bruge sker noget med rammene.

En anden god ting ved at have en 512 blok, er at man jo har mere plads til flere blokke senere, hvorimod man kun har plads til en ekstra blok hvis du nu vælger at købe 2 * 256.

ellers ser det da fint ud...
Avatar billede pentium4 Juniormester
24. februar 2003 - 14:26 #9
crazy_legs -> Ja, der er dobbelt så stor chance for at der sker noget med Ram'ne, men det skulle være meget mærkeligt hvis det var dem begge på en gang. Men hvis han kun køber 1 stk. 512MB kan han jo ikke bruge sin Pc'er hvis der skulle ske noget med det og man læser altså af og til om nogen som har fået nogen dårlige ram og hvis han skal køre med Windows98 skal han slet ikke købe en 512MB for Windows98 bryder sig ikke om så store klodser.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
24. februar 2003 - 14:57 #10
Hvis han kører win98, hvad skal han så med mere end 256 mb ram?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
24. februar 2003 - 15:11 #11
ok - jeg synes der er nogen her som burde læse andres indlæg ordentligt FØR man kommentere dem!

Crazy legs:
I dit forrige indlæg gentager du bl.a. dele af mit indlæg !
I dit sidste indlæg påpeger du at win98 ikke kan udnytte mere end 256 mb ram - nøjagtig det samme som pentium4 sagde I indlægget lige før.

Gizkor:
Det er en glimrende maskine du har sat sammen der, og hvis jeg lige skal opsummere det ævl vi har snaket om: Hvis du køber 2x256 mb ram så kan du stadig samle maskinen imens du får byttet en evt. defekt ram klods. Hvis du køber 512 mb så har du stadig 2 ledige ramslots fri til en evt. opgradering. Statiskisk set så er der dobbelt så stor sandsynlighed for at du får en defekt ramklods hvis du køber 2x256.
Sidst men ikke mindst: Jeg respektere at du vil købe Asus bundkort, men jeg ville selv foretrække er fra MSI eller Soltek.

Held og lykke
Skipper
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
24. februar 2003 - 16:33 #12
egidiussen, tag lige og slap af! Okay dit indlæg var der først efter jeg havde postet mit eget! Kan jeg vel ikke gøre for?

Og desuden sagde jeg ikke nøjagtig det sammen som pentium4 han sagde at win98 ikke kunne tag 512 mb blokke, og jeg sagde at windows98 slet ikke har brug for mere end 256 mb!

Så hvis "nogen" , selv kunne læse andres indlæg inden de kæfter op, ville alt jo være i orden!

Og jeg syntes det ville være på sin plads hvis "nogen" kunne vise deres velvilje ved at komme med en undskydning?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
24. februar 2003 - 16:41 #13
ok - det er jeg ked af - troede bare ikke du brugte 13 min. på indlægget.

Mener stadig det er en gentagelse og lidt irelevant.

ok

ok - hvis du er så nærtagende: UNDSKYLD MANGE GANGE
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
24. februar 2003 - 16:58 #14
Jeg var heller ikke 13 min om indlægget, men jeg lod vinduet stå lidt, fordi jeg skulle noget andet imens (kan ikke lige huske hvad...)

Og selv undskyld, ved godt jeg kan være lidt nærtagende... :o)
Meeen, du er da også selv lidt nærtagende hvis du kan hidse dig op over en enkelt gentagels (som jeg iøvrigt stadigvæk ikke mener det er...)

Nå jeg må nok hellere stoppe med at spamme dette spørgsmål... ;o)
Avatar billede bsk Nybegynder
25. februar 2003 - 14:35 #15
Hej.
En lille velment advarsel!
Intel Pentium4 Northwood2 2.4GHz In-a-Box (Socket 478 / 512KB / FSB 533MHz)kr. 1.550,- har en irriterende hylende tone, og det er cpu-blæseren/køleren. Jeg har selv lige lavet en ny pc, og var ikke klar over denne irriterende lyd.
MVH BSK
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. februar 2003 - 01:32 #16
crazy_legs -> Du skriver, at man kun har plads til en klods extra hvis han følger mit råd med at købe 2 stk. 256MB, men er det ikke nok hvis den extra klods bliver en 512MB - Så har han da 1GB Ram ialt og det burde da være rigeligt.
Jeg har selv lige bestilt 1 stk. 256MB mere så jeg har 768MB ialt og har fyldt alle slots'ne.
Avatar billede inmyworld Nybegynder
26. februar 2003 - 01:39 #17
Du får jo meget bedre preformence ved kun at en ram klods
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. februar 2003 - 01:50 #18
Hvem siger det???
Avatar billede inmyworld Nybegynder
26. februar 2003 - 01:55 #19
det siger ALLE !!!!! næsten alle programmer inc. win2k (xp ved jeg ikke noget om da det lort aldrig virker aligevel) kan bedste lide hvis det er i en blok. hvis man nu tager spillet BF1942 så får du 6% bedre ydelse ved at køre 1 gange 512. test læst på www.tweakup.dk eller www.tweak.dk.

Hvis du nu vil af prøve det så prøv at køre en mem test med Sandra 2002 og prøv så at hive din ene ram blok ud så vil du se at du får meget bedre ydelse ud af det.
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. februar 2003 - 02:00 #21
Jeg kan ikke forestille mig, at hvis man har 2 stk. 256MB ram i sin Pc'er og så tager den ene ud så der kun sidder 1 stk. 256MB tilbage, at man så får en bedre ydelse.
Det lyder ikke særligt logisk eller hvad.
Avatar billede inmyworld Nybegynder
26. februar 2003 - 02:02 #22
jo faktisk så er det, men det er jo kun på mem testen at man får bedre ydelse du vil jo ikke få bedre ydelse i spil og sådan nogle ting
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. februar 2003 - 02:06 #23
Nej, det ville jeg da heller ikke mene...
Avatar billede gizkor Nybegynder
27. februar 2003 - 09:36 #24
Jeg takker for svar - også selv om jeg egentlig ikke havde nogen spørgsmål om rammene - har forresten af økonomiske årsager besluttet mig for en enkelt 256blok...
Avatar billede pentium4 Juniormester
27. februar 2003 - 23:38 #25
Tak herfra...