Avatar billede f-j Nybegynder
08. marts 2003 - 00:15 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

user.dat

I min user.dat på Win98 er der en hel del irrelevant, som f.eks. filnavne på filer, der i sin tid har ligget på skrivebordet, men som ikke eksisterer længere. Hvordan får jeg renset ud? Jeg tør ikke slette user.dat, men den må da kunne redigeres på en eller anden måde. Maskinkoderne skal nok blive liggende.
Frej
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2003 - 00:25 #1
Du kan bruge jv16 Power Tools, RegCleaner til at rensen ud i reg.databasen (døde og ugyldige nøgler osv.) so  kan downloades her
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=822

Fra samme site er der også link i bunden til Microsofts regclean som du også kan/bør bruge. Det er knapt så opfattende, men ganske effektivt.

Den manuelle måde at åbne reg.basen på (user.dat er en del heraf) er ved Start -> Kør, skriv regedit <Enter> men det er for besværligt og tidskrævende at gøre - og måske "farligt"!
Avatar billede f-j Nybegynder
08. marts 2003 - 13:46 #2
Tak for svaret, men det hjælper ikke. Jeg har alle de sletteprogrammer, men ingen af dem får 'rekonstrueret' user.dat. Har du set i din egen user.dat? Måske kan du få slettet det overflødige. Hvis ja, hvordan gør du så? Med mange hilsner. Frej
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2003 - 15:03 #3
Ja, der ligger en masse overflødigt/uaktuelt skrammel i User.dat  :(
Det tør jeg ikke slette manuelt. For omfattende / tidkrævende og ikke risikofrit.
Tror jeg skal have geninstalleret min Norton Utilities og se, hvad den kan rette op på.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
10. marts 2003 - 02:37 #4
Easycleaner kan også ordne en del som fx MS regclean ikke tager ( http://www.toniarts.com/ecleane.htm ) men jeg har ikke mødt nogle programmer der tager det hele, for de er jo bange for at tage for meget. F.eks. er der fuskerprogrammer der oprettet Program Files efter at Win98 er installeret. Og hvis du så kører en oprydning med Easycleaner går der koks i PROGRA~1 og PROGRA~2 og så er der ting der ikke virker. Hvis du tager en sikkerhedskopi at registraringsdatabasen kan du altid gå et skridt baglæns ved at starte op i DOS og skrive SCANREG /RESTORE og vælge den sikkerhedskopi du har lavet. Der ryddes også sjældent op i gamle optegnelser fra START-Menuer. Regcleaner og Easycleaner giver dig mulighed for at vælge hvad du vil fjerne, hvorimod regclean bare gør hvad den vil. Men hvis du vil undgå at windows sander til, og ikke vil formattere jævnligt og begynde forfra, vil jeg anbefale at du gør dig fortrolig med henvisningerne i registreringsdatabasen, og så begiver dig ud på den tynde is.
Sikkerhedskopi tages ved at vælge Kør og SCANREG, når databasen er scannet spørger den  om du vil tage kopi. Vælg JA.
Hvis du kører scanreg /restore får du mulighed for at vælge tidligere kopier. Hver dag laver den en ny kopi (der står STARTET ud for dem). Hvis der står EJ STARTET er det den kopi du har taget manuelt. Den vælger du, og vupti kører det igen. Den gemmer kun 4-5 kopier.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
10. marts 2003 - 02:42 #5
og som halifax skriver: du skal ikke rode i system.dat og user.dat som tilsammen danner registreringsdatabasen. Kun ved at køre REGEDIT
Avatar billede halifax Nybegynder
10. marts 2003 - 11:10 #6
Tillad mig at uddybe: Kopi af reg.databasen gemmes hver gang systemet (gen)startes - måske flere gange dagligt  :)  Gemmes som cab filer i c:\Windows\Sysbckup (skjult) med navne rb000.cab, rb001.cab osv.
I filen scanreg.ini i c:\Windows under "MaxBackupCopies=?" kan angives hvor mange, der skal gemmes. Ved hyppige starter (hyppig install/afinstall af programmer) kan det derfor være en ide at sætte tallet højere end default 5 = større chance for at redde systemet til en brugbar database.

Til slut lidt uden for emnet: mrmox2 skriver "windows sander til", "formatere jævnligt". Sandt nok, måske. - Min gl. Win98 pc fra 1997 er ikke formateret og nyinstalleret siden 1999. Og den bruges rimelig heftig hver dag.  :)
Avatar billede f-j Nybegynder
10. marts 2003 - 14:30 #7
Alt dette har jeg prøvet, også at 'gå ned' og så fra dos starte op igen med en af cab-filerne, eller også var det fra fejlsikret tilstand, det kan jeg ikke huske mere. Easy-cleaner har jeg også prøvet med. Men alligevel, ligger user.dat (741 k i mit tilfælde) med alle de gamle data. Det må dog være muligt på en eller anden måde at kunne redigere i user.dat - med risiko for, at man så ikke kan starte op igen. Men så har man jo muligheden at indlæse en af de gamle cab-filer.

Ja, det er virkeligt et avanceret problem.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. marts 2003 - 15:02 #8
Jammen, véd du, hvad der skal slettes? Så må du gøre det manuelt.

HKEY_CURRENT_USER indeholder oplysninger for den aktuelle bruger.
Grenen er en kopi af den nøgle i HKEY_USERS, der drejer sig om den nuværende bruger.
Windows sørger for, at HKEY_CURRENT_USER og den tilsvarende gren i HKEY_USERS har de samme oplysninger.
Kilde: Avanceret Windows98, Globe Forlag.

Det må vel betyde, at du kan eksportere HKER_CURRENT_USER til en tekstfil (.reg-fil) og redigere den i Notepad eller Wordpad.
Er du sikker på det indhold, du vil have væk, er det nok nemmest på den måde.

Herefter inporterer du den redigerede .reg-fil
Jfr. ovenstående oplysninger fra Globe Forlag vil Windows synkronisere oplysninger om den aktuelle bruger (din redigerede fil) ind i den tilsvarende gren under HKEY_USERS.
Usikkerhed: Der står ikke, hvilken vej synkroniseringen går.  :(
Fra HKEY_CURRENT_USER til HKEY_USERS - eller omvendt. Det har jeg ikke kunnet finde ud af.
Rent logisk må det være fra CURRENT_USER. - Ellers har det ingen mening, når nuværende bruger ændrer noget. Enig?

Skulle Windows ikke starte op, kan du gå tilbage til en af backup filerne fra DOS.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. marts 2003 - 15:07 #9
Eller også skal du eksportere grenen
HKEY_USERS\Dit navn

i fald synkroniseringen går fra HKEY_USERS\Dit navn  t i l  HKEY_CURRENT_USER
Avatar billede f-j Nybegynder
12. marts 2003 - 01:13 #10
Det har jeg delvist prøvet - så godt jeg kan! Men det virker ikke. Har du prøvet at downloade R-Studio Demo? Det er et meget interessant program, hvor man kan læse hele harddisken (alle cylinderne). Blot er det vigtigt, at man vælger 'inlæs driverfile', og så får man efter et øjeblik den sædvanlige stifinder i venstre side. Nu kan man markere en af filerne og læse den. Man må IKKE gendanne uden at have sat sig nøje ind i proceduren, blot læse. Og det er bestemt ikke småting, man finder af slettede filer, der altså ikke er slettet. Men ved en defragmentering forsvinder det meste, f.eks. også de cookies, som man troede var væk. R-Studio Demo er forresten gratis.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. marts 2003 - 02:04 #11
Har ikke prøvet R-Studio, men ved godt at en fil ikke er væk, selv om den er slettet, dvs. gjort "usynlig" for Stifinder, andre File Managers og programmer. Er det ikke noget med, at den første bit i filnavnet overskrives med 0, nul. Selv efter en overskrivning af klyngerne (clusters) på disken, som er det defragmentering gør ved at samle filer i klynger efter hinanden, kan indholdet læses med det rette software.
Gendannelse af harddiskindhold er det www.ibas.dk gør. Mod tusindvis af kroner.  :)

Modsat findes programmer, der overskriver en disk så hårdt med 0 og 1 taller, at indholdet ikke kan genskabes. Til gælde for CIA, FBI og suspekte/kriminelle organisationer.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. marts 2003 - 10:56 #12
>halifax: tak for uddybende kommentarer
mht windows der sander til så geninstallerer jeg heller ikke, men bruger nok nogen tid på vedligeholdelse ..
tilbage til sagen: skal jeg forstå sagen sådan, at selvom der slettes i registreringsdatabasen, så forbliver de gamle data i user.dat??
Avatar billede f-j Nybegynder
12. marts 2003 - 13:16 #13
Ja. For mig - hvis jeg gør det rigtigt, og min computer er vedligeholdt rigtigt (det er jo altid et spøgsmål), så forbliver de gamle data der stadigvæk. F.eks. billeder, der har været anbragt på skrivebordet, julebrev m.v. Også programnavne, hvor programmerne er blevet slettet, som f.eks. 12 ghost.

Jeg har også et gratis program 'sure delete', der virkelig sletter og overskriver efter normer, man kan vælge. Den 'enkle' overskrivning tager tid. Jeg har regnet ud, at det vil tage en hel uge, hvis jeg skal have renset ud i mine sølle 1,3 G, der ligger på harddisken. - Efter een dag og nat blev jeg dog træt heraf, men sletningen er effektiv. Det kan jeg se med R-Studio. (Sure delete er også et gratis program).

Vedr. defragmentering, så ser det ud til, at resten af filerne også slettes. Altså de filer, hvor startbit'et ved normal sletning er slettet. De findes ikke på cylindrene mere i HD, viser R-Studio.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. marts 2003 - 16:02 #14
Godt nok underligt med de data i user.dat. Har nu brugt lang tid på at glo i min egen, og det er utroligt, hvad der er af gammelt skrammel, jeg forlængst troede slettet.

Iøvrigt - tak for de andre indlæg, som debatten har drejet sig ind på.  :)
Avatar billede f-j Nybegynder
12. marts 2003 - 23:59 #15
Selv tak! Utroligt at andre ikke har deltaget i vor spændende debat, kun os få.

Jeg ved nu, at man ikke skal gemme følsomme oplysninger, som breve, regnskaber m.v. Så skal de krypteres - hvis det hjælper.

For øvrigt er der de 2 index.dat filer. Oprindeligt er de på hhv. 16 k og 32 k. Den på 32 k kan nemt vokse til 1 M, når man er på nettet nogle gange. Her har jeg i lang tid brugt det glimrende gratis program spider 1.16 til at slette med, så de får de oprindelige størrelser. Det går ikke an blot at smide dat-filerne i papirkurven. Der er på nettet en del diskussion om disse filer og om hvorfor M$ har dem med i windows. De kan nemlig ikke læses, normalt. Men med R-Studio kan man, og jeg regner bestemt med, at det hele bliver vist. Så hvis nogen har lyst, så værs'god.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. marts 2003 - 22:58 #16
http://www.geocities.com/~budallen/registry.html
det her reducerede user.dat med 20% og system.dat med 10%
men der var en gammel voodoo2 tekst som stadig optræder i user.dat, men ikke var i registreringsdatabasen. Fatter ikke hvordan den overlevede det her.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
14. marts 2003 - 08:16 #17
hvad der ikke står her i vejledningen er at du kan skrive smartdrv ved prompten først (så går det noget hurtigere). Og regedit/c fidusen tager laaang tid, der er ikke noget galt i det.
Avatar billede f-j Nybegynder
14. marts 2003 - 14:19 #18
Det ser MEGET spændende ud. Jeg har allerede hentet zip-mappen og skal til at prøve metoden. Dog et ret 'dumt' spørgsmål - for ikke at gøre noget helt rivende galt. Der står, at det er til win 95. Men går det også til win 98?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
15. marts 2003 - 01:51 #19
zip-pakken er bare en ekstra backup, så den gad jeg ikke bruge. Men ellers har jeg gjort den med win98SE