Avatar billede Peter Praktikant
28. marts 2003 - 12:24 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Printeren skriver ikke ø og Ø.

Jeg har et økonomiprogram der hedder Navigator, det er dos-baseret. Når jeg vil udskrive en faktura indeholdende ø og Ø skriver den i stedet et c med en streg igennem og et Y med 2 streger igennem. Den gamle printer (HP laserjet II) kunne godt skrive ø, den nye (Brother HL5040) kan ikke, hvordan løser jeg problemet så jeg igen kan bruge ø i mine fakturer?
Avatar billede perj Nybegynder
28. marts 2003 - 12:29 #1
Avatar billede kabbak Professor
28. marts 2003 - 12:30 #2
Er der ikke et sted i programmet med printeropsætning/ascii koder
Avatar billede Peter Praktikant
28. marts 2003 - 13:07 #3
Når jeg skriver det ser det fint ud på skærmen, der kan jeg sagtens skrive æøå, men når jeg så printer er problemet at ø ikke skrives som et ø.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. marts 2003 - 15:38 #4
Er der ikke et sted i printerens opsætning eller menu'er hvor det kan angives, hvilket tegnsæt den skal benytte?
Avatar billede Peter Praktikant
28. marts 2003 - 16:04 #5
I programmet eller på printeren? Jeg tror ikke jeg kan vælge noget på printeren.
Avatar billede perj Nybegynder
28. marts 2003 - 16:37 #6
Du må kun oprette spørgsmålet een gang.
Avatar billede Peter Praktikant
29. marts 2003 - 10:05 #7
Hvad snakker du om perj, jeg har ikke oprettet et lign. spørgsmål, der er oprettet et spørgsmål af en anden bruger der minder lidt om det, men ikke det samme.
Avatar billede Peter Praktikant
29. marts 2003 - 10:06 #8
Enten så undersøger du ikke tingene ordentligt, ellers skulle du i stedet fortælle mig at jeg kun må have en profil. Politimand.
Avatar billede perj Nybegynder
29. marts 2003 - 11:04 #9
Sorry - tog fejl, men håber du har fået raset ud nu:-)
Avatar billede perj Nybegynder
29. marts 2003 - 11:19 #10
Jeg kender forøvrigt godt dit problem, og der er 2 muligheder for at løse det.
1. Anvend printerdriveren HP All eller
2. Som kabbak foreslog 28/03-2003 12:30:07
Så er du kørende...
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2003 - 12:00 #11
Jeg mener at Navigator er en videreudvikling af PcPlus, og deri kunne man under generelt fortælle hvilken ascii kode æøå og ÆØÅ har på printeren.
Men det er jo ikke sikert at de har beholdt denne egenskab.
Avatar billede Peter Praktikant
29. marts 2003 - 16:04 #12
Jeg vil prøve at ændre koden for ø og Ø, men det står godt nok til at skrive ø som ø til printeren og Ø som Ø, så jeg ved ikke helt om jeg kan ændre ascii-værdien. Jeg kan først kigge på det mandag, der vender jeg tilbage.
Avatar billede Peter Praktikant
31. marts 2003 - 20:44 #13
Jeg har nu prøvet at lave koderne om til koderne for ø og Ø, men desværre kom der ikke det rigtige ud. Jeg prøvede en masse koder og tror desværre ikke at printeren kører med Latin-1, kan det passe den ikke gør. For et ø gav den istedet et gradtegn (jeg brugte 216 og 248 som ikke var ø og Ø).
Avatar billede kabbak Professor
31. marts 2003 - 21:20 #14
ø =155 , Ø =157
Avatar billede kabbak Professor
31. marts 2003 - 21:22 #15
Det er fra tegntabel 850
Avatar billede Peter Praktikant
31. marts 2003 - 21:57 #16
Nu sidder jeg ikke med computeren, men kan det ikke passe, at der som standard står:
ø | 155 | ø
Ø | 157 | Ø

Her har jeg ændret i sidste kollonne til:

ø | 155 | <248>
Ø | 157 | <216>

Jeg er ikke helt sikker på koderne, men jeg har prøvet alle koder over 128 og op til 256 og ingen gav ø eller Ø.
Avatar billede kabbak Professor
31. marts 2003 - 22:22 #17
prøv at gå i dos, tryk alttasten ned og skriv tallene med det numeriske tastatur, slip så alttasten og se hvad den skriver.
Avatar billede Peter Praktikant
31. marts 2003 - 22:24 #18
Så du mener, at det kan være dos der ikke har koderne? Men så er det vel mærkeligt at det virkede med den gamle printer (HP laserjet II).
Avatar billede kabbak Professor
31. marts 2003 - 22:26 #19
når det er et dosprogram, mener jeg at det er dos koderne der bestemmer.
Avatar billede kabbak Professor
31. marts 2003 - 22:28 #20
er printeren sat op så den understøtter dos eller kan den ikke det.
Avatar billede Peter Praktikant
31. marts 2003 - 22:30 #21
Jeg har fået denne mail fra Brother:
"
Tak for din henvendelse

Hvis dit DOS program ikke sender kommandoen til tegnsættet PC-850, skal du
indstille printeren til tegnsættet PC-850
Det kan gøres ved hjælp af et lille program RPC der ligger på CD-rommen.
"
Jeg har først fået den i dag og har ikke fået prøvet det endnu. Men han mener vel, at man kan køre programmet RPC og derved skulle det virke? Hvad sker der så i windows? Vil printeren virke som normalt?
Avatar billede kabbak Professor
31. marts 2003 - 23:00 #22
jeg tror ikke det har indvirkning på windows, da den har sine egne drivere til printeren.

i gamle dage (win95),havde man et lille program, som lå resistent, for at kunne skrive korrekt æøå ÆØÅ til IBM proprinter, fra dos programmer
Avatar billede Peter Praktikant
31. marts 2003 - 23:26 #23
Jeg prøver at installere programmet en af de næste dage. Jeg vender tilbage, håber du har tålmodighed lidt endnu.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. april 2003 - 00:11 #24
Hmm...  Det med at benytte korrekt tegnsæt i printeren er jeg inde på allerede i indlæg 28/03-2003 15:38:26
Men du er nu nok blevet en del erfaring rigere.  :)
Avatar billede Peter Praktikant
01. april 2003 - 00:23 #25
halifax > Jeg var ikke klar over hvordan og hvorledes det var en mulighed på det tidspunkt, det er jeg nu. Men i kommentaren efter din spørger jeg jo også videre til dette da jeg ikke rigtigt var klar over hvad du mente. Men jeg vil prøve at gøre dette i morgen eller overmorgen sammen med de andre ting. Jeg burde kunne få det til at virke nu.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. april 2003 - 01:23 #26
Ja, du ved mere nu. Efter min sidste bem. burde jeg have skrevet "og jeg håber du får det til at virke nu". Faktisk det jeg mente.
Følger lige spørgsmålet til ende for at se din løsning, som du vel skriver her?  Good luck.
Avatar billede Peter Praktikant
01. april 2003 - 08:35 #27
Selvfølgelig skriver jeg min løsning her, men det bliver nok først i morgen jeg får kigget på computeren.

Nu har jeg lige fået ny mail fra Brother, de skriver:
"
Hvis du bruger initiering på medfølgende dokument, vil printeren blive sat
til PC-850
"
Og han har så vedlagt et dokument med koder til Brother printere, hvad menes med initiering?
Avatar billede halifax Nybegynder
01. april 2003 - 12:13 #28
Ordet kan i denne sammenhæng nærmest betegnes med at "sætte variabler", nærmere betegnet sætte en bestemt codepage eller tegnsæt - PC-850  dansk/norsk tegnsæt.
Avatar billede Peter Praktikant
01. april 2003 - 12:41 #29
ok, jeg prøver at gøre det i morgen.
Avatar billede Peter Praktikant
07. april 2003 - 10:56 #30
Jeg har forsøgt at finde ud af hvor jeg skal sætte variablen jeg har fra Brother, jeg kan dog ikke finde noget sted i Navigator, hvor skal jeg sætte den og skal det være som decimal eller ascii? Er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg skal gøre helt præcist.
Avatar billede Peter Praktikant
07. april 2003 - 10:58 #31
Jeg har koderne fra dette dokument:
http://www.brother.dk/xls/laserkod.doc
Men jeg ved som sagt ikke hvor de skal skrives ind henne i Navigator, jeg ved godt det er under koder, men jeg ved ikke hvor den kode til intitiering skal skrives.
Avatar billede perj Nybegynder
07. april 2003 - 10:58 #32
Du har ikke svaret mig på om du har forsøgt at vælge driveren: HP All ?
Avatar billede Peter Praktikant
07. april 2003 - 11:00 #33
Der er ikke nogen driver der hedder HP ALL, det er en gammel version af Navigator, jeg ved ikke om den burde være der alligevel, men jeg kan i hvert tilfælde ikke finde den.
Avatar billede perj Nybegynder
07. april 2003 - 11:02 #34
Det er sikkert det der er dit problem. Få fat i den og installer den, så tror (eller er næsten sikker på) det virker.
Avatar billede Peter Praktikant
07. april 2003 - 11:06 #35
hvor kan jeg få fat i den og installere den i Navigator?
Avatar billede perj Nybegynder
07. april 2003 - 11:09 #36
Hos den forhandler der har solgt dig Navigator. Under alle omstændigheder er det det første du skal forsøge.
Avatar billede Peter Praktikant
07. april 2003 - 11:26 #37
Kan jeg ikke downloade driveren og så installere den?
Avatar billede perj Nybegynder
07. april 2003 - 11:55 #38
Avatar billede Peter Praktikant
09. april 2003 - 00:11 #39
Og her kommer løsningen:
Jeg har brugt koden under initiering fra doc-filen, denne kode har jeg skrevet under koder > feltet "Ny udskrift". Dette gjorde, at programmet udsendte i tegnsættet PC-850 hvis jeg har forstået korrekt (det gjorde programmet åbenbart ikke før). Dette gjorde, at printeren opfatter ø og Ø rigtigt (jeg er ikke klar over hvad den sender til printeren for ø og Ø).

Nu til det nye problem:
Det er kun kabbak der har lagt svar. Jeg forsøgte at ændre asciikoderne men kunne ikke få ø og Ø frem alligevel. Halifax havde sådan set det rigtige svar, men detaljerne manglede til at jeg kunne udnytte det. Perj's løsning med HP ALL nåede jeg desværre ikke at afprøve. Svaret fik jeg igennem dette spørgsmål (som ikke omhandler samme problem til at starte med):
http://www.eksperten.dk/spm/335712
Derfor synes jeg, at det mest fair er, at vi deler pointene, 25 til hver. Hvad siger i til det?
Til sidst vil jeg lige skrive tak til alle, det er rart at man kan få så meget hjælp så let.
Avatar billede Peter Praktikant
16. april 2003 - 00:06 #40
Spørgsmål lukket, tak for hjælpen til alle, jeg håber ikke der er utilfredse miner mht pointgivning. Hvis der er, så må i skrive det her.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. april 2003 - 00:30 #41
For min skyld er din pointgivning OK. Det blev en lang sag. Men vigtigst - du kom igennem.