Avatar billede ikke_denne Nybegynder
17. april 2003 - 14:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Datamekaniker/Datafagtekniker

Hej

Jeg overvejer at uddanne mig til datafagtekniker/datamekaniker her efter sommerferien,
derfor vil jeg gerne tale med både færdig uddannede datafagteknikere, og folk som pt er under uddannelse til datafagtekniker.
Hvad syntes i genrelt om uddannelsen, hvad har været godt og hvad har været mindre godt?
Hvad med praktikplads, kunne i finde sådan en?
Hvad er vigtigt at være god til for at blive datafagtekniker?
Og til dem som er færdig uddannede datafagteknikere, har i overhovedet kunne finde job, og hvad arbejder i som?
Ang. løn hvor skal man så regne med at ligge når man er færdig uddannet?

På forhånd tak.
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 14:30 #1
Well, jeg er under udd. som Datafagtekniker... -Hvis ikke ud har en læreplads vil jeg fraråde dig at starte på den! Det er næsten umuligt at finde en læreplads inde for IT. Både fordi virksomhederne ikke kender til udd. men oxo fordi den tager 5 år!

Men ok, nu har jeg fundet mig en læreplads, og jeg syntes virklig godt om det! -Det kan dog frarådes at du tager dit grundforløb i Kolding, da det virklig er useriøst!! Men så snart du kommer til Vejle/Sønderborg på hovedeforløbet kommer der straks andre boller på suppen!

Og start ikke på udd. hvis du syntes det er sovt at spille CS og sidde og chatte ude på nettet... Udd. er meget elektronik og programmerings realateret, så det kan godt være svært at følge med hvis ikke du har interressen!

Spørg hvis der er andet du gerne vil vide om udd. ;o)

//>Rune
Avatar billede ikke_denne Nybegynder
17. april 2003 - 14:38 #2
Hej Rune

Hvór lang tid varer grundforløbet, og hvad lærer man?
Skal man i praktik lige efter grundforløbet, eller...?
Hvilke sprog lærer man at programmere i?
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 15:02 #3
Grundforløbet tager 20-60 uger, alt efter hvor hurtig du er...
Efter du er færdig med grundforløbet skal du så videre enten til din læreplads, eller du skal begynde i SKP (Skole Praktik)

Man lære mange forskellige programmeringssprog... Fx. C/C++, Visual Basic, Assambler og Java

//>Rune
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 15:52 #4
Min søn er igang som It Supporter som er en uddannelse der kun vare det halve tid
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 16:42 #5
lrd> Ja, men alle skoler fraråder dig at tage den udd.! Det er enormt svært at få arbejde inde for IT som ung, og hvis kun du har en IT supporter udd. (tager 2 år) er chancen meget lille.

-Der er iøvrigt snak om at den skal afskaffes!

//>Rune
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 16:45 #6
Hmm okay. Hvorfor er det svært som ung?? Han fik da ellers at vide at det var en god uddannelse
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 16:49 #7
lrd> Fordi du kun har den halve erfaring inde for hardware som en erfaren har..!

Mange arbejdsgivere ved at det eneste unge efterhånden laver, er at sidde og nørde til CS (sorry, men jeg hadder at spille!)

//>Rune
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 16:51 #8
Hehe og jeg elsker det.
Nå men jeg havde en ven der som 29 årig tog Supporter uddanelsen og han fik job med det samme. Måsk har du ret i at det nok som voksen er nemmere at få job indenfor visse områder.
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 16:56 #9
Det er nu skægt du siger det med at de tror de unge spiller formeget cs.
Da min kammerat skulle igang var han lidt nervøs for at om han ikke kunne følge med alle de unge super nørder. Men vejlederen sagde "bare rolig du de eneste de unge kan i dag er en masse genveje på tastaturet og spille en masse netspil så det får du ingen problemer med". Og ganske ret havde han ikke problemer overhovedet med at følge de helt unge på uddannelsen
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 17:00 #10
Der kan man jo bare se ;o)

Men der er nu oxo undtagelser, her i blandt mig selv, jeg har altid syntes det var spild af tid og spille spil og se fjernsyn... -yep, sig bare jeg er speciel, men sådan er jeg... Der er ikke 5 min. hvor jeg ikke prøver at læse mig til mere ude på nettet, det er jo uhyggelig så meget spildtid man kan bruge ved at sidde og spille!!

//>Rune
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 17:02 #11
Tja synes nu det er meget skægt :)) Kan det passe det er nemmere for lidt ældre at få job indenfor supporter måske??
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 17:04 #12
Måske?! :-)

//>Rune
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 17:07 #13
Man forstår jo godt mange arbejdspladser har det på den måde du omtaler. Tænk sig mange af dem kommer måske lige fra folksskolen som 16-17årig og så efter de to år skulle de så være klar til en ansvar på et It arbejdsplads.
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 17:08 #14
men tak for snakken og fortsat god påske
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 17:09 #15
;o) i lige måde

//>Rune
Avatar billede ikke_denne Nybegynder
17. april 2003 - 18:00 #16
Medions:

Hvordan fik du din læreplads, skrev du et CV. på et website eller hvordan?
Og hvornår begyndte du at lede efter lærerplads?
Avatar billede medions Nybegynder
17. april 2003 - 18:04 #17
Jeg begyndte allerede et ½ år inden jeg begyndte på udd.

Jeg har skrevet et CV jeg har sendt til omkring 30 firmaer i hele DK, og fået utallige afvisninger... -Det er sq næsten umuligt at få en personlig samtale endda!

-ScanNet kontaktede mig dog over mit site en dag (www.medions.dk) men de ville kun ha' mig til at kode hele tiden, og det lære jeg jo ik' så meget om hardware af!

//>Rune

Avatar billede ikke_denne Nybegynder
24. april 2003 - 16:45 #18
Lige inden jeg lukker spørgsmålet, har jeg lige et par spårgsmål, hvis det er okay.
Hvordan forholder det sig med karakter givningen?
Hvordan får man karaktere, hver måned, hvert år eller hvordan?
Er det på 13-skalaen, eller hvordan?
Og har man disidereede fag som engelsk, dansk osv., eller indgår det på en anden måde i undervisningen, altså man snakker måske kun engelsk i en lektion, eller..?
Du skal have tak for svarene.
Avatar billede medions Nybegynder
24. april 2003 - 22:50 #19
Du får karakter ved eksamen (en gang årligt) i flg. fag:
Engelsk
Matematik
IKT (IT)

og så får du løbende karakter ved projektarbejde (der er pænt mange)
Ja, det er en 13 skala!

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
24. april 2003 - 23:32 #20
Thx 4 Poinz

//>Rune