Avatar billede andthegreat Nybegynder
19. april 2003 - 10:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overclocking x2 (vist nok)

Hej folkens !
Jeg har igennem længere tid overvejet at overclocke min cpu og mit grafikkort.
Jeg har en AMD Athlon 1800+ @ 1526mhz med en papst NGL (19db)
Mit grafikkort er et Geforce 3 Ti200 med en 80mm Papst NGL (samme som sidder på min cpu.

Nogle forslag til hvordan dette ka gøres, uden den brænder af ? Jeg ved man ka gå ind og ændre vcore til cpu´en, men da den er på 46 idle og MAX 50grader ska man være "lidt" forsigtig da den helst ik må komme meget over 60-62 stks.
Avatar billede andthegreat Nybegynder
19. april 2003 - 10:07 #2
byg en pc? Det finder jeg altså ikke specielt relevant. Undskyld jeg siger det.
Avatar billede lrd Nybegynder
19. april 2003 - 10:24 #3
Hmm nej nok ikke. Men hvis du går til forsiden bliver du nok klogere :))

Hvorfor tror du den hedder tweak
Avatar billede lrd Nybegynder
19. april 2003 - 10:25 #4
smed oz to link men kan du ikke bruge dem afviser du da bare så er den fis ikke længere
Avatar billede peet-49 Novice
19. april 2003 - 11:03 #5
Hold fingrene fra cpu oc. Det der er tale om, er sikkert VGA x2 eller x4, det sættes op i bios.
Avatar billede onki Nybegynder
19. april 2003 - 11:24 #6
Hvis du skal clocke noget særligt kan du godt smide den papst i havnen, AMD processorer bliver meget varme. Du skal finde dig en kobber køler med en god blæser (masser af CFM)

På den anden side kan du beholde dit udstyr, og nøjes med at hæve fsb-en. Så finder du ud af hvornår den bliver ustabil. Husk at sætte bios til at slukke for computeren ved eks. 60 grader.
Avatar billede onki Nybegynder
19. april 2003 - 11:28 #7
En eller to kabinetblæsere kan også sænke temp. en del, så der bliver bedre mulighed for OC. Du kan anskaffe dig et par 120mm blæsere, sætte den ene i frontens bund til indsugning, og en i toppens bagende til udsugning. På denne måde behøver du med sikkerhed ikke at skifte din nuværende cpu-køler, og du vil kunne OC en del før den bliver lige så varm som den er nu.

God fornøjelse.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. april 2003 - 12:39 #8
Begge dele må være så varme, de har lyst til - så længe systemet er stabilt, er der ingen slinger i valsen!

Nogle CPU'er kører stabilt ved 75-80º og andre skal ned omkring 50-55º, også indenfor samme "gren i CPU-familien". Det varierer fra CPU til CPU og medmindre du hæver VCore og clockfrekvensen fuldstændig uhæmmet i første forsøg, brænder den heller ikke af! Nok er AMD'erne følsomme, meeeeeeeeeeeen...

Samme princip gælder for grafikkort! GF3-serien bliver hulens varm, så overclock 10Mhz ad gangen, indtil du oplever grafikfejl i f.eks. 3dmark2001 og gå så 5Mhz tilbage. Hvis fejlene ikke forsvinder, så gå yderligere 5Mhz tilbage, kør en test og giv den 1Mhz mere, indtil der dukker fejl op igen.
Afinstallér så driveren, genstart og -installér driveren igen og sæt så dit grafikkort til din opnåede max-værdi og kør en test mere for en sikkerheds skyld...

Værs'go', så kører dit system max...

Tror forresten ikke du kommer meget højere end ~1650Mhz med den CPU :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. april 2003 - 12:50 #9
...Svarende til en FSB på 143 ;o)
Avatar billede andthegreat Nybegynder
19. april 2003 - 19:12 #10
Jeg nøjdes med grafikkort, da det ligsom er det jeg vil ha boostet til at starte med.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. april 2003 - 20:27 #11
Jamen, takker ydmygt for points :o)

Prøv da at give CPU'en et lille nøk - den tager næppe skade!