Avatar billede arnepedersen Forsker
03. maj 2003 - 22:15 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Adressekartotek til kuverter

Jeg  vil gerne kunne udskrive navn og adresser fra Word. Til kuverter.
Jeg kan godt, men i Word hentes altid mit adressekartotek fra Outlook. Da jeg skal sende en del post til en klub, og ikke har løst til at blande mit private kartotek med navne på klubbens medlemmer, hvordan kan jeg så undgå det det? Kan jeg oprette flere adressekartoteker?

Spørgsmål 2:
Når jeg er i Word, og skal skrive mange adresser på mine kuverter, skal jeg starte forfra - og justere - hver gang jeg har printet en kuvert. Hvad gør jeg forkert?

Jeg har XP.
Avatar billede casch Nybegynder
03. maj 2003 - 23:34 #1
en måde at løse dit første problem er ved at lave en tabel i word og så skrive adresserne ind der. Så kan du også nemt lave en forespørgsel hvis du kun skal skrive til nogle af dem i klubben. Du kan også bruge excel hvis du synes det er nemmere og evt allerede har dem stående der i forbindelse med kontingenter.
Avatar billede arnepedersen Forsker
03. maj 2003 - 23:48 #2
Tak for svaret, men ideen var at jeg i forbindelse med kuvertudskrivning kunne bruge kartoteket.
Avatar billede casch Nybegynder
03. maj 2003 - 23:56 #3
ok hvis du i dit adressekartotek har et fast punkt, feks firma hvor der står klubbens navn så kan du lave en forespørgsel. Det gør du efter du har indsat flettefelterne går du igen ind i flethjælperen og her kan du så lave en forespørgsel og vælge at firma skal være lig med klubbens navn. Så får du kun klubmedlemmerne og ikke vennerne.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 00:14 #4
Du kan lave et nyt adressekartotek til dine klubmedlemmer. Vælg File - New - Folder. vælg Contacts i rullelisten. Giv "mappen" et navn f.eks. klubbens navn.  Det kan være en ide at lægge den som en undermappe til dine private adresser.

Du skal bruge Mailmerg wizarden, og vælge envelopes og sætter de options kuverten har.

Herefter vælger du at du skal bruge outlook contact du åbner kontakten og vælger alle eller fjerner dem du ikke vil have sendt til. herefter vælger du Adresseblokken. og tjekker at den ser ud som du vil have den.

du kan nu gemme denn opsætning som en skabelon, så du kan bruge den igen og igen.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2003 - 09:57 #5
Phuh ha, nu kører det. Desværre er mit engelsk mangelfuldt, og mit Outlook er på dansk. Kunne du ikke være venlig at vejlede mig på dansk, tak.
Jeg mener at have prøvet at oprette en undermappe, men kan ikke hente undermappen i Word, når jeg søger i adresser uder kuverter.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 11:38 #6
Jeg skal lige være sikker, kører du xp (2002)?
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2003 - 11:42 #7
Til hovsa. Jeg bruger XP profesionel
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 11:54 #8
Marker Outlook idag (private mapper) ->Filer ->Ny mappe ->Navngiv og vælg hvilket indholde det skal være (kontaktperson-emner) ->Opret dine adresser deri og når du så kommer til Word ->brevfletning vælger du ved Hent data: Brug Adressekartotek ->Outlook Adressekartotek og vælger her fra hvilket kartotek du vil flette fra.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 11:56 #9
OK, jeg skal prøve om jeg kan guide selv om min er engelsk.

Du starter i Outlook
Vælger Filer - ny mappe
I rullelisten vælger du Adressekartotek (ved ikke om det er navnet)
Giver mappen et navn og vælger hvor du vil have den liggende. Jeg vil forslå at lægge den som en undermappe til din private adressemappe.(kontakter)

Giv mig lige et praj om hvad det hedder i den danske version.

For at du skal kunne se disse adresser i Outlook og når du fletter, skal du tjekke følgende
Højreklik på din nye mappe - Vælg Indstillinger (det nederste punkt).
Vælg fanebladet Outlook adressekartotek (gætter mig til navnet) og kontrollerer, at der er sat hak i Vis mappe som e-mail adressebog.

Læg dine adresser ind i mappen. Du kan trække dem fra den ene mappe til den anden.
Giv mig et praj, om du er med inddtil nu.
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 12:07 #10
hov-sa>>> 2 min 40 sek
;o)
HC
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2003 - 12:19 #11
Hvor er I goe´ Det virker perfekt. Nu mangler jeg bare svar for spørgsmål 2
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 12:27 #12
sp.2:  Som en af det sidste procedurer under brevfletningen popper der en boks op der hedder noget med Kuvertindstillinger (der er et par faneblade). Sæt dine indstillinger der og lav så din fletning.
Disse indstillinger husker min/din pc så til næste gang.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2003 - 12:32 #13
Jeg bruger Kuverter og Etiketter, der kan jeg ikke ændre på skabelonen.
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 12:32 #14
glem alt om min kommentar til sp.2
Jeg havde set forkert og blander to ting sammen.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 12:34 #15
Når du er igennem, så gem dit kuvert. Næste gang du skal skrive til klubben, åbner du brevet, og burde så have nøjagtig samme oplysninger, men med eventuelle ændriger i din adresseliste, da Word husker hvilken adresse liste der blev brugt. du kan altid tjekke og ændringer er komme med, ved at vælge at åbne datafilen.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2003 - 12:35 #16
Ok, men har du en løsning?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 12:35 #17
Det skal være den fil der er dannet før du fletter. Eller er der ingen opdatering.
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 12:36 #18
Hej igen - Nu vrøvler jeg da helt. Min oprindelige kommentar på sp.2 er KORREKT.
Når du brevfletter skal du IKKE gå op i Funktioner ->Kuverter og Etiketter.
Du skal gå op i Funktioner ->Brevfletning  og på et tidspunkt kan du vælge om det skal være etiketter, kuverter, A4 o.s.v., og så gå frem som beskrevet.

Som en af det sidste procedurer under brevfletningen popper der en boks op der hedder noget med Kuvertindstillinger (der er et par faneblade). Sæt dine indstillinger der og lav så din fletning.
Disse indstillinger husker min/din pc så til næste gang.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 12:40 #19
Hej arnepedersen
Hvor langt er du kommet? Var igang med en punkt for punkt vejledning, men hvis du selv er nået igennem, vil jeg ikke bruge mere tid på det.

Du skulle have alle dine kuverter vist i et dokument, hvis du har flettet til nyt dokument, og det er det letteste. Derefter kan du - når du har tjekket at alt er korrekt, udskrive dette dokument, der automatisk laver en kuvert ad gangen.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2003 - 12:40 #20
Til Hov-sa. Det er ikke sådan det virker. Jeg har for eksempel 100 enslydende breve som skal sendes ud. Så er det sådan at jeg vil lægge et "hav" af kuverter i min printer og derefter bruge adresselisten til at udskrive navn og adresser på kuverterne. Altså har jeg ikkke noget brev i Word når jeg starter. Håber du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 12:44 #21
arnepedersen >>> gør som jeg beskrev og lav en alm. brevfletning hvor du så vælger konvolutter og benyt IKKE det særskilte punkt under funktioner der hedder Konvolutter og Etiketter.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 12:46 #22
Det skal du heller ikke have, men det er i Word du arbejder, og den kuvert der dannes er en form for skabelon.

Så hvis du gemmer den som et dokument i stedet for bare at lukke og sige nej til at gemme, kan du åbne dokumentet næste gang du skal skrive et bundt kuverter ud, og så springer du hele proceduren over.
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 12:46 #23
Da jeg alligevel stod for at skulle sende 78 breve ud til min klubmedlemmer prøvede jeg lige at benytte min egen beskrivelse (har aldrig gjort det på denne måde før, men er gået via en database) og det virker.
Så det næste adressekartotek jeg opbygger bliver i Outlook.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 12:49 #24
arnepedersen >>> du kan bruge begge dele. Fordelen i den måde jeg gør det på, er at jeg genbruger ved bare at åbne dokumentet næste gang. Men enhver arbejder på sin måde, så du finder nok din måde ;-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2003 - 13:00 #25
Som jeg skev tidligere I er bare goe´ så jeg deler poient mellem Hov-sa og Catbody.
Ville gerne gi jer begge 30 poient, men ved ikke hvordan.
Tak
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 13:07 #26
hov-sa>>> jeg gemte også mit dokument (kuverterne), så det ligger klar til næste gang. Men dette, med at gemme, er nok kun anvendeligt, hvis kartoteket er nogenlunde statisk, altså uden ændringer i tide og utide.
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 13:09 #27
Pointene tager vi nok ikke særligt højtideligt, men er bare glad for at det virker.
Ha' en fortsat god søndag

m v h
HC
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 13:19 #28
Det er bare i orden.
catbody. Hvis du bruger min metode, er det ligegyldig, da den jo tager den de data der ligger i Outlook adressekartotek på det tidspunkt du åbner dokumentet for at sende igen. Det er det, der er det besparende.
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2003 - 14:22 #29
hov-sa>>> du har ret, jeg læste ikke rigtigt og tænkte mig ydermere ikke om.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester