Avatar billede tjuko Novice
05. maj 2003 - 17:02 Der er 10 kommentarer

tvungne linjeskift i pdf-filer

Jeg har kopieret en stor tekst ud ved hjælp af Acrobat Reader, som jeg skal arbejde med i tekstbehandling. Men der ligger hårde linjeskift ved hver eneste linje, ligesom oprindelige orddelinger ligger og roder midt i teksten. Er der en eller anden smart måde at komme disse problemer til livs, så teksten flyder, som den skal?
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. maj 2003 - 17:07 #1
Nej - det er der desværre ikke. Du kan muligvis redde noget ved følgende fremgangsmåde:
Søg/erstat dobbelte linieskift (ex. afsnit) til et eller flere specialtegn (ex. ¤¤¤)
Søg/erstat enkelte linieskift til ingen ting (dvs. testen kommer nu ud i en lang køre)
Søg/erstat dine specialtegn (ex. ¤¤¤) til dobbelte linieskift.

Dine orddelinger er lidt mere tricky... du kan evt. fjerne dem alle sammen og manuelt indsætte de nødvendige, men ...

JP
05. maj 2003 - 17:10 #2
Scan teksten som redigerbar tekst, og indlæs det i dit tekstbehandlingsprogram.
Avatar billede tjuko Novice
05. maj 2003 - 17:19 #3
Nu er der desværre ingen dobbelte linjeskift i dokumentet. Så i øjeblikket sætter jeg et ekstra, hvor de skal være, og så bagefter søg og erstat. Men det er en sindssyg lang og tung vej.
05. maj 2003 - 17:22 #4
Hvordan vil du have, at vi skal hjælpe dig med dit problem, når du afviser et svar uden at forklare hvorfor du gør det?
Avatar billede tjuko Novice
05. maj 2003 - 17:25 #5
Jeg kunne sagtens scanne det ind, men jeg skal anvende teksten fra pdf-filen. Det er et krav, der er stillet.
05. maj 2003 - 17:38 #6
Hvilket tekstbehandlingsprogram bruger du?

I Word kan du, når du skal indsætte teksten, f.eks. vælge:
Rediger->Indsæt speciel, vælg Ikke formateret tekst.

Hvis du vil have dobbelt linieafstand mellem afsnit, vælger du:
Formater->Afsnit, Afstand efter: 12 pkt.
05. maj 2003 - 17:40 #7
Husk at markere hele teksten (Ctrl->A) før du vælger afsnitsformateringen.
Avatar billede tjuko Novice
05. maj 2003 - 17:45 #8
Jeg har Word, WP8, wordpro.

Jeg forsøgte at gøre, som du beskrev, i Word, men med samme resultat. Der ligger en hård retur ved hver eneste linje.

Jeg vil virkelig være lykkelig, hvis der kunne gøres noget, da de er noget, jeg jævnligt bakser med.
05. maj 2003 - 17:50 #9
Er pdf-filen tilgængelig på nettet?

Det tyder på at pdf-filen er formateret med linieskift efter hver linie, som du beskriver det.
Avatar billede tjuko Novice
05. maj 2003 - 17:53 #10
Den er tilgængelig på nettet. www.klfu.dk

Indtil dags dato har jeg ikke set en pdf-fil uden hårde retur alle steder. Og jeg kan love dig, at det er mange tekster, jeg ser.