Avatar billede rune_c Nybegynder
18. juni 2003 - 16:44 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

180GB 8MB vs. 120GB 2MB

Hvilken af nedenstående harddiske får jeg mest for pengene?:

IBM Deskstar 180GXP - hard drive - 120 GB - ATA-100 - 2 MB buffer
http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=34633

Pris: 793,00 kroner

eller

IBM Deskstar 180GXP - hard drive - 180 GB - ATA-100 - 8 MB buffer
http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=32136

Pris: 1.456,00 kroner

Er der er væsenlig hastighedsforskel der gør at den dobbelt så dyre og 60 GB større version er mere værd?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2003 - 16:48 #1
+33% plads +300% cache = +100% pris

Hvis du vil have den bedste disk skal du selvfølgelig købe den dyre.

Men jeg er tilbøjelig til at mene, at den billige giver mere
value for money.

Dine penge - din beslutning.
Avatar billede apophisda Nybegynder
18. juni 2003 - 16:49 #2
Umiddelbart ville jeg mene at det er fordi der nok er en tredje plade i den store... Men bufferstørrelsen har nok også lidt at sige...
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. juni 2003 - 16:49 #3
Det er 6MB mere buffer og de 60GB, tvivler meget på der er forkskel på hastigheden...
Men når man længere op på 200GB bliver den en del dyere
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
18. juni 2003 - 16:49 #4
Hvis jeg måtte komme med et forslag så ville jeg købe en Seagate el Western Digital harddisk istedet!

har ik selv for gode erfaringer med IMB harddiske!
Avatar billede amplificator Nybegynder
18. juni 2003 - 16:49 #5
..IBM har et slemt rygte for altid at gå i stykker. Du kan finde emre om det evd at søge på IBM her på Eksperten.dk
Avatar billede apophisda Nybegynder
18. juni 2003 - 16:50 #6
Jeg har så ikke selv haft andet end gode erfaringer med IBM Harddiske...
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. juni 2003 - 16:51 #7
Det er mest den gamle 60GXP serie der havde en meget højfejl procent iforhold til andre diske
Avatar billede hcm Nybegynder
18. juni 2003 - 16:51 #8
Jeg har selv 120'eren, og den kører fint. Jeg overvejer seriøst at købe en til af samme slags. Jeg har ialt 3 ibm'er og har aldrig haft problemer med nogen af dem (7-9-13) :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2003 - 16:52 #9
Både Western Digital og Seagate har iøvrigt 120 GB diske med 8 MB cache
til under 1000 kr..
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juni 2003 - 16:52 #10
Du kan købe to billige og få 240 GB, det ville jeg vælge, under forudsætning af min PC havde plads til det.*S*
Avatar billede geforce3 Praktikant
18. juni 2003 - 16:53 #11
fromsej>> Man kan få en IDE controller til 4 diske ekstra til omkring 100-300kr:)
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juni 2003 - 16:54 #12
geforce3>>Så ville jeg definitivt købe 2 diske.*S*
Avatar billede rune_c Nybegynder
19. juni 2003 - 17:02 #13
Tak for svarene. Det blev til 120GB versionen også ud fra den betragtning af mit langsomme hardware :-)
Avatar billede meinertsen Nybegynder
20. juni 2003 - 09:54 #14
Med mindre at Disken skal være systemdisk, så skal du klart tage IBM Deskstar 180GXP - hard drive - 120 GB - ATA-100 - 2 MB buffer.

Bufferen på 8 MB er en "trend" der blev startet af Western Digital, men ydelsen er vel at mærke ikke 100% bedre som man skulle tro i forhold til prisen. Hvis du er et luksusdyr der klemmer pengepungen for at få 5-10% ekstra ydelse ud af harddiskene, så tag den dyre, hvis ikke, så tag den billige. Jeg tror også at du vil blive gladere for den billige disk i længden, da den trods alt har været på markedet længere end den dyre, hvilket gør serien mere testet.

Konklusion: Tag den billige disk
Avatar billede meinertsen Nybegynder
20. juni 2003 - 09:54 #15
Det var et svar

Med mindre at Disken skal være systemdisk, så skal du klart tage IBM Deskstar 180GXP - hard drive - 120 GB - ATA-100 - 2 MB buffer.

Bufferen på 8 MB er en "trend" der blev startet af Western Digital, men ydelsen er vel at mærke ikke 100% bedre som man skulle tro i forhold til prisen. Hvis du er et luksusdyr der klemmer pengepungen for at få 5-10% ekstra ydelse ud af harddiskene, så tag den dyre, hvis ikke, så tag den billige. Jeg tror også at du vil blive gladere for den billige disk i længden, da den trods alt har været på markedet længere end den dyre, hvilket gør serien mere testet.

Konklusion: Tag den billige disk
Avatar billede hcm Nybegynder
10. juli 2003 - 10:34 #16
Lukketid?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2003 - 22:43 #17
??