Avatar billede tjp Mester
19. juni 2003 - 15:56 Der er 14 kommentarer og
8 løsninger

En hårdt ramt pc ønskes reddet!

Jeg kørte windows 98 på min pc med 2 komprimerede harddiske og - alas - ingen antivirus installeret, så virus er nok skyld i følgende misere:

En del af mine windowssystemfiler og -mapper er forsvundet, mens andre har fået hieroglyfnavne, og det er derfor ikke muligt at køre windows mere. Forsøg på at køre ScanDisk lader til at gøre det hele værre.

Er det muligt at redde min pc, mine harddiske og - vigtigst - mine data?
Har det noget at gøre med de komprimerede harddiske?
Kan jeg kører et eller andet antivirusprogram under DOS som løser mit problem?

På forhånd tak...
Avatar billede sysop Juniormester
19. juni 2003 - 15:58 #1
Jeg ved der er noget der hedder f-prot der kan kører dos. Finder lige link!
Avatar billede sysop Juniormester
19. juni 2003 - 15:58 #2
Avatar billede amplificator Nybegynder
19. juni 2003 - 15:59 #3
F-Prot har et antivirus program som kan køres i DOS - http://www.f-prot.com/
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. juni 2003 - 15:59 #4
F-Prot er gratis for private og genialt DOS scanner
http://www.f-prot.com/products/home_use/dos/
Avatar billede amplificator Nybegynder
19. juni 2003 - 15:59 #5
-Nu tror jeg han har fået beskeden ;)
Avatar billede fcs Novice
19. juni 2003 - 15:59 #6
Umiddelbart tror jeg ikke dine diske kan reddes, men er der noget der kan gøre det er det F-Prot til DOS, som er gratis. Det kan hentes her: http://www.f-prot.com/download/download_fpdos.html

Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål ;-)

Hygge

FCS
Avatar billede fcs Novice
19. juni 2003 - 16:00 #7
Arj, pis... Aaaaaaalt for langsom ;-)
Avatar billede sysop Juniormester
19. juni 2003 - 16:00 #8
Hehe dejligt at se vi er enige!
Avatar billede amplificator Nybegynder
19. juni 2003 - 16:02 #9
:)
Avatar billede fcs Novice
19. juni 2003 - 16:02 #10
Ja, nu må jeg bare lære at huske at lave en refresh inden jeg poster ;-)
Avatar billede alleykat Nybegynder
19. juni 2003 - 16:06 #11
Det lyder mere som en ødelagt komprimeret disk (den komprimerede fil på disken)end en egentligt ødelagt harddisk. Kopiér alt hvad du kan ud fra den (hvad du end måtte ha' reddet), og formattér om.
Avatar billede alleykat Nybegynder
19. juni 2003 - 16:11 #12
Mht. DOS virusscanner: http://www.free-av.com/ har én der er gratis for private under Downloads. Der er både til DOS og Win =)

Jeg er bange for at uanset hvad du gør vil du miste flere og flere data. Jo mere du lægger ind på disken, jo større er chancen for at resten går tabt. Så red hvad der kan reddes af vigtige filer først, og eksperimentér evt. med at redde yderligere data bagefter.
Avatar billede yeti Nybegynder
19. juni 2003 - 16:51 #13
Det bedste du kan gøre er at flytte diskene over i en anden pc (DER HAR EN OPDATERET SCANNER INSTALLERET) og så rense dine diske. Jeg tvivler på at du får gang i windows igen, men du bør være i stand til at redde dine data.
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. juni 2003 - 16:55 #14
Først og fremmest: Hvor vigtige er dine data?

Hvis de er forretningskritiske, skal du overhovedet ikke tænde din maskine, men kontakte et professionelt firma (ex. IBAS eller lign). Det er dyrt, men de er dygtige.

Hvis ikke det er så vigtigt, så er der forskellige muligheder.
1) yeti' giver ganske rigtigt den mest fornuftige løsning - sæt dem i en anden maskine og prøv at redde så mange data ud INDEN der gøres andet.
2) Der findes diverse repair værktøjer der kan bruges. Hvad der passer i dit tilfælde er svært at vurdere på afstend.

Jeg tror ikke at det er virus.

JP
Avatar billede mastershogun Nybegynder
19. juni 2003 - 16:57 #15
Hej

Jeg ville skrive format c: installer windows igen og købe mig et virus program
Avatar billede tjp Mester
19. juni 2003 - 17:31 #16
tak for de mange indlæg som lige skal afprøves...
jeg er af gode grunde ikke på net hjemmefra, så jeg vender tilbage i morgen..
Avatar billede summer Mester
19. juni 2003 - 19:21 #17
Ja, jeg er meget for sent på den ;-) Jeg har elsket og anbefalet F-PROT i årevis :-D
Avatar billede ebe Praktikant
19. juni 2003 - 23:52 #18
Hvis dine data er vigtige, gør som flere har sagt, og sæt diskene som slave til et fungerende windows (som har en fungerende antivirus). Prøv at kopiere filerne du skal bruge over på en anden disk og formater den oprindelige. Hvis du ikke kan få fat i dine data, prøv at køre R-Studio på disken, den kan vist også finde komprimerede data.
http://www.r-tt.com
Den har indtil nu fundet alle mine (og kunders) mistede data. Hent trial version først, og hvis du har fundet dine data og synes det er pengene værd, køb den rigtige for ca. 40 dollars.
Avatar billede tomdane Nybegynder
23. juni 2003 - 14:12 #19
gå ind på www.virus112.com og lave en online scanning for at afgøre om det er vira. Herudover skal du flytte dine vigtige data til et andet medie, slette harddisken og lægge alt ind igen.

Så kan du accesse dine data, men kontrolleret og med scanning imens. Jeg kan anbefale Norton Internet Security - jeg bruger den selv og den er meeeget brugervenlig. Den indeholder nemlig i øvrigt også en firewall.
Avatar billede tjp Mester
24. juni 2003 - 05:12 #20
Hej svarere

Jeg beklager min tavshed, men som sagt, har jeg ikke været på nettet hjemmefra før nu, hvor jeg har sat en anden harddisk i.

Efter at have kørt diverse antivirusscannere uden fangst, er jeg mest tilbøjlig til at tro, at det er mine komprimerede harddiske det er galt med.

Efter geninstallering af Win98 er det lykkedes mig at køre i fejlsikret tilstand, men den går ofte ned med blå skærm og beskeden "...alvorlig undtagelse 0E ved 24x:FF0708DE..." hvad det så end betyder.

En del af de forsvundne mapper fandt Scandisk og omdøbte til DIRnnnnn, så jeg har hygget mig med at gendanne deres oprindelige navne - mon ovennævnte fejl skyldes de resterende ikke-gendannede navne??
Avatar billede yeti Nybegynder
24. juni 2003 - 07:40 #21
Du bør rede de data du kan og så starte forfra (formaterer eller slette partitionen), ellers vil du ikke få et stabilt styresystem. Du bør også overveje om en tur i electrikcity (eller måske www.edbpriser.dk) efter en større HD ikke vil sparer for meget besvær - på den måde kan du komme af med diskkomprimeringen.
Avatar billede yeti Nybegynder
30. juni 2003 - 08:31 #22
Takker