Avatar billede groggy Nybegynder
07. december 2000 - 11:01 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

CD afspiller hakker

Mit stereoanlægs cd afspiller er begyndt at hakke når den spiller. Det er med alle cder. Også dem uden ridser!

Jeg har prøvet at rense den med en rensecd og manuelt *skillet lortet ad og brugt sprit og en vatpind*. Det har overhovedet ik hjulpet.

Jeg har en teori om at det muligvis er laseren der er blevet skæv, men jeg ved ik skide meget om sådan noget.

Er der nogen der ved hvad man kan gøre? Og evt. hvad det koster at få lavet?
Avatar billede LNG.DK Novice
07. december 2000 - 11:40 #1
Er dma slået til ?
Avatar billede groggy Nybegynder
07. december 2000 - 11:42 #2
dma? På et stereoanlæg?
Avatar billede codebase Praktikant
07. december 2000 - 11:46 #3
det luder som et defekt laser, den kan ikke justeres. Sorry...........
Avatar billede codebase Praktikant
07. december 2000 - 11:46 #4
luder---->lyder  :)
Avatar billede groggy Nybegynder
07. december 2000 - 11:48 #5
codebase >> Hvad ville du umiddelbart tro at det koster at få laseren skiftet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2000 - 11:51 #6
Hvis det er en CD afspiller i et anlæg, er der så forskel på om området ved hullet i skiven er gennemsigtigt eller ej?

Jeg havde en CD-afspiller der ikke kunne afspille CD\'er hvor dette område var klar plast (den hakkede). Dette skyldes at laseren er ude af justering, med tiden ville min CD-afspiller have gjort det med alle CD\'er.

Løsningen er at få sat en ny laser i. I mit tilfælde kostede den nye laser 4200 kr. Det ville nok ikke kunnet have betale sig, men det er nu en god CD-afspiller jeg har.

Normalt når man har samme problem med et CD-rom drev, der har virket og pludseligt dør, så man er sikker på at det ikke er opsætningen, så er det normalt død, et nyt drev koster jo kun et par hundrede kroner.

J;-)
Avatar billede groggy Nybegynder
07. december 2000 - 12:00 #7
james t dk >> Der er alle cder. Både med det gennemsigtige og uden. Det var dog ufattelig mange penge! Faktisk nogenlunde det samme som anlægget kostede fra nyt. Kan ik rigtig betale sig.

SKIDT!! :(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. december 2000 - 12:17 #8
Mit kunne heller ikke betale sig, men jeg fik det gjort alligevel, på grund af et kommunikations brist. Ny CD afspiller, eller den gamle tilbage med nyt løbeværk!!
Laseren og en stor del af løbeværket er integreret, derfor er det ufatteligt dyrt.
Reservedele/rep. er der hvor de fleste firmaer tjener penge!
Avatar billede powell Nybegynder
07. december 2000 - 13:30 #9
Hvis det er et HIFI eller et HIEND anlæg så kan det somregel altid betale sig at få det repareret, ligger udstyret derimod i den billige ende, så er det billigere at købe en ny cd-afspiller. Og er det i et sammensat anlæg, ja så ville jeg forslå at skifte det hele. En laser med drev ligger fra alt lige 1500kr til en halv bondegård i jylland.

Nogen gange kan man være heldig at justere laseren på plads igen, men det er ikke arbejdet værd, laseren kan i det hele taget være ved at miste sin \"fokus\" og det ville derfor ikke hjælpe noget at stille på laseren. Det kan også være at det er motoren der kører for langsomt eller for hurtigt i forhold til aflæsningen af cd-skiven.

Men alt dette sider i en del, i løbeværket, og er det et billigere anlæg er det sikkert et phillips løbeværk, muligvis et Mash-løbeværk og de virkeligt billige et computerdrevs løbeværk (ses typisk i japanske produkter.) Det dyre i din cd-afspiller det tror jeg at det er timelønen for at skifte enheden.
Avatar billede groggy Nybegynder
07. december 2000 - 14:27 #10
Alt i alt siger i at det ik kan betale sig at sende den ind og få repareret!! :(

Skod.

james >> Jeg skal bruge et svar fra dig før du kan få point for din indsats.

Powell >> Der falder og noget af til dig for det gode svar!
Avatar billede groggy Nybegynder
07. december 2000 - 14:28 #11
og = også
Avatar billede trille Nybegynder
07. december 2000 - 15:34 #12
Tag ind til en stereophil (eksempelvis Topsound på Østerbrogade) og lad ham kigge på den! ...jeg fik justeret laser + løbeværk i min 10 år gamle CD-afspiller for 450,- (en referencemaskine til 10.000,-) for et års tid siden ...og den spiller lystigt videre på 11. år nu!

Venligst,
Claus
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. december 2000 - 15:42 #13
Hvis der er AUX indgang på anlægget kan du bare købe en ny sony i bilka til 900, og sætte den til!
Avatar billede trille Nybegynder
07. december 2000 - 15:45 #14
Slevfølgelig skal du finde ud af hvad han vil ha\' for at foretage indgrebet! ...så kan du jo selv konkludere om du synes at det kan betale sig!

Venligst,
Claus Trillingsgaard
Avatar billede groggy Nybegynder
07. december 2000 - 16:17 #15
Jeg er ik så interesseret i at købe en ny cd afspiller. Det er i fire enheder med eget design. Så hvis jeg endelig skal købe noget bliver det et helt nyt anlæg tror jeg.

Jeg kan prøve at smutte forbi sådan en stereofil og høre om det kan betale sig.
Avatar billede codebase Praktikant
07. december 2000 - 20:37 #16
Det kan nok ikke betale sig at få det udskiftet hvis det er et billigt mini-anlæg !!
selve laserhovede koster et par 1000, der til skal det monteres !!!  sorry......
Avatar billede ville Nybegynder
08. december 2000 - 04:46 #17
Jeg har haft samme problem med min B&O spille, prøvede også at rense den med sprit m.m. Det der hjalp mig var at rense laseren med acetone på en vatpind. efter den tur kan den også spille hjemmebrændte, det ville den ikke inden.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. december 2000 - 07:51 #18
OK. Min SONY afspiller spiller fint endnu, men har kostet 8000 kr. i alt. og det er dyrt for en CD afspiller.
Avatar billede trille Nybegynder
08. december 2000 - 11:29 #19
Et løbeværk skal justeres engang i mellem for at spille tilfredsstillende. Det er ikke nødvendigt at udskifte laserdioden, med mindre at denne er strittet af. En justering koster mellem 400-600 Kr. hos de fleste specialister og hvis man har gode komponenter må dette sige at det er pengene værd!

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale at rense laseren (eller nogen anden del) med acetone, da det nemt kan opløse den lim, de fleste diskrete komponenter er monteret med.

...Mit svar er altså - smut forbi en ekspert og find ud af hvad han vil have for at få den til at spille! ...derefter kan du selv bestemme om det kan betale sig!
Avatar billede johannielsen Nybegynder
25. december 2000 - 22:45 #20
HVAD MED AT GIVE POINT!

Avatar billede groggy Nybegynder
26. december 2000 - 12:03 #21
Sorry. Jeg har glemt at fortælle at jeg har fået en stereofil til at kigge på det. Men han sagde at der nok ville gå 2 uger før han melder tilbage. Han har åbenbart meget travlt.

Jeg uddeler selvfølgelig point lige så snart jeg har fået en tilbagemelding fra ham. Hvilket burde være før nytår.

Med venlig hilsen

Groggy
Avatar billede groggy Nybegynder
03. januar 2001 - 11:51 #22
Så har jeg fået den tilbage. Det ville koste 3000,- hvis det skulle lavet. Hvilket jeg selvfølgelig har sagt nej til, da det næsten er hvad et nyt koster.

Men jeg siger mange tak for hjælpen, og undskyld den sene pointgivning.

MVH Groggy
Avatar billede svenhansen6 Praktikant
11. februar 2017 - 21:59 #23
Min Kenwood DPF -2010 (maj 1999) hakkede ved afspilning. Efter at have studeret bla. her på siden. Gik jeg selv i gang adskilte en del, for at komme ind til selve, laseren, den så fin ud. Opdagede, det var "slæden" hvor laseren er monteret problemet var: spor og glideskinne tørre, blev FORSIGTIGT renset og påført VD-40,
samlet igen (ingen skruer manglede) Fungerer nu igen som ny.

MBH Sven