Avatar billede silentdeb Nybegynder
05. juli 2003 - 16:44 Der er 11 kommentarer

dhcp server med pppoe inet auth

Jeg sidder med en debian maskine hvori der sidder 2 netkort, ene forbundet mit adsl modem
og det andet over i en switch.
har kørt pppoeconf, og den fandt også pppoe auth på kortet.
og har fået den til at køre som dhcp server, hvor den anden maskine fint kommer på.
problemet ligger i at jeg simpelthent ikke kan komme på inet.
ved ifconfig finder den både lb,eth0 eth1
og ved pppoeconf har jeg indtastet bruger og pw.
og hvad den nu ellers ville ha.

jeg har kigget lidt på http://www.eksperten.dk/spm/318883
smed den i /root og chmod +x den, da jeg kørte den meldte den fejl ved det hele og mente ikke jeg havde nogle af modulerne.

Men hvordan skulle en rigtig /etc/network/interfaces se ud?
tænker på netkortet med pppoe auth, skal der stå noget specielt ved den? og den som leger dhcp server, hvordan skal den se ud?
og er der andre ting jeg skal konfigurere?

stort spørgsmål ja, og i kan sagtens smide rtfm i hovdet på mig, men jeg har brugt timer på det her nu. og hvor gang jeg vil teste om det virker bliver jeg nød til at koble routern og div kabler fra og tilbage når jeg er færdig og div andre ting.  =)

så ville være mere en lykkelig for hvis der var nogle er kunne fortælle mig hvad jeg skulle gøre.
kernen er en 2.4.18

Mvh
Dennis
Avatar billede oz2kas Nybegynder
05. juli 2003 - 19:03 #1
kan du uden at bruge scriptet komme på nettet fra serveren?
Avatar billede silentdeb Nybegynder
05. juli 2003 - 19:35 #2
nej, men jeg tror problemet ligger i manglede support for ppp i min kerne

debian:/# pon dsl-provider
/usr/sbin/pppd: This system lacks kernel support for PPP.  This could be because
the PPP kernel module could not be loaded, or because PPP was not
included in the kernel configuration.  If PPP was included as a
module, try `/sbin/modprobe -v ppp'.  If that fails, check that
ppp.o exists in /lib/modules/`uname -r`/net.

så det nemmeste er vel at kompile en ny 2.4.21 med det samme når det alligevel skal gøres på et tidspunkt ?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
05. juli 2003 - 19:55 #3
tror jeg.
har aldrig selv haft brug for ppp.
kun hos venner.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. juli 2003 - 03:18 #4
kommet videre?
Avatar billede silentdeb Nybegynder
26. juli 2003 - 07:59 #5
ja, problemet var nogle "småting" jeg havde overset ved compling af kernen
så lige nu køre den perfekt som dhcpserver med pppoe auth og med shorewall fw
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. juli 2003 - 11:08 #6
så mangler du bare at lukke :)
Avatar billede harpocrates Nybegynder
30. juli 2003 - 23:12 #7
damn, jeg sidder med samme problem og havde lige håbet på at det ikke ville være nødvendigt at skulle til at pille ved min kerne! - det tager 100 år
Avatar billede silentdeb Nybegynder
31. juli 2003 - 15:44 #8
hmm.. 15mins tid? =) lige en hurtig recompile og så virkde mit lort
gl.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. oktober 2003 - 11:53 #9
Lukketid?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:36 #10
Kommet videre?
Avatar billede harpocrates Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:14 #11
hehe :)