Avatar billede jonasm Nybegynder
11. juli 2003 - 20:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Formater og partitioner ?

Hej Eksperter !

Jeg sidder på win xp med en enkelt partition (c:), jeg vil gerne formatere denne partition for herefter at dele drevet op i to partitioner med win xp på dem begge, hvordan gøres det nemmest ?

Mhv Jonas
Avatar billede webdesigner Praktikant
11. juli 2003 - 20:10 #1
boot med windows xp....
Avatar billede bredker Nybegynder
11. juli 2003 - 20:12 #2
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Bid mærke i punkt 8.

Lånt af fromsej , som har hugget den fra resten
Avatar billede jonasm Nybegynder
11. juli 2003 - 20:17 #3
bredker: Hvor kommer partition nummer to ind i billedet i guiden ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juli 2003 - 20:19 #4
"5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L."

her slettes drevet og du skal nu oprette ny drev - du kan så angive str. til halvdelen af disken og derefter oprette et nyt drev med resten af pladsen
Avatar billede bredker Nybegynder
11. juli 2003 - 20:22 #5
john stigers er kommet med svaret
Avatar billede jonasm Nybegynder
11. juli 2003 - 20:25 #6
Det lyder godt tak, jeg prøver lige og vender forhåbentlig tilbage med point :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juli 2003 - 20:27 #7
oki doki
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. juli 2003 - 12:11 #8
Det er perfekt, jeg har dog lige et spørgsmål til hvis det er ok :)

Når jeg tænder pc´en kan jeg vælge mellem "win xp" og "win xp", kan jeg ændre disse navne nogle steder så jeg kan kende forskel ?
Avatar billede flintstone Novice
12. juli 2003 - 12:45 #9
Jep....det gør du i din boot.ini

Husk at det er en skjult fil, så du skal have "skjul beskyttede operativfiler"
slået fra.
Avatar billede flintstone Novice
12. juli 2003 - 12:46 #10
Åbn stifinder -> funktioner-> mappeindstillinger -> vis
Avatar billede jonasm Nybegynder
13. juli 2003 - 00:16 #11
Hvor ligger boot.ini filen ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2003 - 21:19 #12
den ligger i roden af C: drevet
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2003 - 21:20 #13
hvad skete der lige md jonasm? hans konto er ikke aktiv?
Avatar billede bredker Nybegynder
13. juli 2003 - 21:23 #14
http://www.eksperten.dk/spm/375818
han er blevet deaktiveret
men har dog allerrede oprettet en ny bruger
Avatar billede jonasclub-p Nybegynder
22. december 2003 - 17:55 #15
Ved godt det ikke har noget med sagen at gøre men skal havde fat på jonasm
Du skrev i dette indlæg
http://www.eksperten.dk/spm/353523

At du havde fået tilbydt en brugt printer. hvor kan man købe dem brugt. hvis du svare får du 30 point

du kan eventuelt skrive til mig på icq nummer: 162131859
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. marts 2004 - 19:25 #16