21. juli 2003 - 13:16Der er
6 kommentarer og 2 løsninger
Kendskab til cykler med el-motor
Jeg søger info vedr. cykler med el-motor, meget gerne på dansk.
Det jeg især er intresseret i at vide, er hvordan transmissionen fra el-motoren til "remhjulet" på cykelnavnet er lavet.
Her tænker jeg på hvordan det er lavet så man stadig kan cykle alm. uden brug af el-motoren, altså hvordan kopler "remhjulet" ud af indgreb på cykelnavet ?
Well... men til spørgsmålet... Min umiddelbare tanke, hvis jeg selv skulle kaste mig over sådan et projekt, ville være at bygge den med svingkobling. Dvs. drevet først tager fat ved X antal omdrejninger.
Foreløbelig tak for hjælpen, jeg har fået oplyst hos cykellet, at deres cykler er lavet så motoren er indbygget i selve navet, prisen alene for navnet inkl. motor er 4500kr., så det bliver alt for dyrt.
Siden med den hjemmebyggede el-cykel er rigtig god, jeg er ved at undersøge hvor der kan købes en 24V motor med hele 1HK, det er endnu ikke lykkes mig at finde en forhandler.
Fra Batteristore.dk har jeg fået priser på batterier til projektet :
12 volt 12Ah. kr. 465,- 12 volt. 18Ah. kr. 499,-
Om det er billigt ved jeg ikke pt., da jeg ikke har andre priser at sammenligne med (der skal bruges 2 stk / 24V)
Hvis der bliver fundet mere info, eller at der er andre som ligger inde med info, så er jeg meget intresseret!
nanoq > som svar på det med at bruge en svingkobling...ja, den idé kunne man også bruge, men en el-motor har jo sin 'force' ved at den trækker helt fra bunden, hvis man kan sige det sådan, mod en brændstofmotor som først skal ha' omdr.
Det min tanke var, hvis der skulle bruges svingkobling, var at prøve en Varomatic kobling som f.eks. Yamaha JOG bruger, og så skifte koblings-fjedrene ud med nogle superbløde fjedre, så koblingen tager fat med det samme - eller næsten med det samme, så ville der også være multigear på cyklen i 'eet hug', og dem er praktisk muligt, og hvordan der skulle blive plads til koblingen, ved jeg ikke pt. Jeg kender kun meget lidt til en Yamaha JOG kobling.
magictouch > jeg har ikke nogen direkte størrelser, hvis du tænker på udv. mål. Der er mange intressante ting på siden, men lige præcist det jeg leder efter har jeg ikke umiddelbart fundet, jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad sådan en "gavtyv" (24V motor) koster.
Jeg har for 18 mdr siden købt en kina el-cykel hos wupti for kr 3.600. Batterierne er selvfølgelig to gl daws 12v blyklodser, som nu er ved er at være slidt (<10km) Motoren 24v sidder i baghjulet og fungerer egentlig forbavsende godt, transmissionen er til at leve med, men der er en del dårlig kvalitet på cyklen generelt! Jeg har fundet 12v batteri på nettet - 9800mAh incl. 230V lader kr 495. De kan umiddelbart sættes ind i batterikassen og serieforbindes. Strømforsyningen der følger med det enkelte batteri er på 1A. Med cyklen fulgte en 24v oplader på 1800mA, og jeg formoder at det vil gå fint med at oplade!!!!!!!!!!!! Sådan to batterier må vel være et godt alternativ til de cykelbatterier jeg har set på nettet, som er på 10A, og starter på kr 2.000. Er jeg helt galt på den?
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.