Avatar billede svenni Nybegynder
15. august 2003 - 11:22 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Dele en mappe fra MS-Dos med bruger rettigheder til at skrive i

Hey

Ja,mit problem er som spørgsmål titlen lyder!! Jeg skal dele en mappe fra MS-Dos med bruger rettigheder til at skrive i!!! nogle der kan hjælpe mig

på forhånd tak

svenni
Avatar billede lrd Nybegynder
15. august 2003 - 11:24 #1
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=svenni&option=24

Er du ikke flink og afslutte dogle af dine gamle spørgsmål, eller give feedback i dem
Avatar billede svenni Nybegynder
15. august 2003 - 11:35 #2
lrd=> jo det kan jeg da godt!!
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 12:36 #3
Er du ikke også flink at præcisere lidt mere, hvad det er du vil.
Du sidder ved en win xp computer, er det så sådan at en anden maskine, der er bootet til at køre under DOS, skal kunne skrive og hente filer fra win xp maskinen?

Eller er det DOS-maskinen, der skal give  win xp maskinen mulihed for at skrive og læse?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2003 - 12:40 #4
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 12:54 #5
Ups: mulihed--> mulighed
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2003 - 13:21 #6
nmh >> Du har fat i noget. Jeg havde ikke set at spørgsmålet lå i xp kategorien, og mit svar gik på ren dos.

Svenni >> Snakker vi om at lave et share på xp i en kommandoprompt, måske eller er det en ren dos-maskine ?
Avatar billede svenni Nybegynder
15. august 2003 - 13:34 #7
Det er i xp kommandopromten!!Problemet er sådan at jeg skal dele en mappen fra kommandopromten med rettigheder så normal brugere kan skrive og læse i den!! klienter er osse xp'er,men kort fortalt mangler jeg kommandoen! I må sige til hvis det ikke giver mening
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2003 - 13:41 #8
Kommandoen er ihvertfald
net share
Jeg ser om jeg kan finde noget dokumentation på alle de paramatre man kan sætte på.
Avatar billede hcm Nybegynder
15. august 2003 - 13:42 #9
tonnybrandt's link snakker om net share
NET SHARE sharename
          sharename=drive:path [/USERS:number | /UNLIMITED]
                              [/REMARK:"text"]
                              [/CACHE:Manual | Automatic | No ]
          sharename [/USERS:number | /UNLIMITED]
                    [/REMARK:"text"]
                    [/CACHE:Manual | Automatic | No ]
          {sharename | devicename | drive:path} /DELETE
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2003 - 13:44 #10
Avatar billede hcm Nybegynder
15. august 2003 - 13:47 #11
Avatar billede svenni Nybegynder
15. august 2003 - 13:48 #12
Problem er ikke rigtig af få det delt,men af sætte rettighederne på det delte!!
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 13:55 #13
Rettigheder sættes med f.eks. programmet cacls.exe.
Det kører fra kommandoprompten.
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 13:58 #14
Med rettigheder mener jeg her ntfs-rettigheder.
Avatar billede svenni Nybegynder
15. august 2003 - 14:00 #15
nej det er ikke ntfs!! cacls.exe er lige det ja skal bruge tror jeg!! Jeg tester lige!!
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 14:08 #16
Måske kan dette hjælpe mht cacls.exe:
http://support.microsoft.com/?kbid=135268
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 14:33 #17
cacls.exe kan vist kun bruges, når det drejer sig om ntfs-rettigheder.

Jeg har ingen steder kunnet se noget om at ændre share-rettigheder under kommandoprompten.

Måske kræver det mere indviklede ting (ADSI??)
Avatar billede svenni Nybegynder
15. august 2003 - 15:15 #18
nmh => det var lige det jeg skulle bare tusind tak for hjælpen!!
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 15:19 #19
Det var så lidt. Jeg takker for point.
Var det så cacls, du kunne bruge eller skal du over i ADSI-scripts?
Avatar billede svenni Nybegynder
15. august 2003 - 15:20 #20
det var cacls!!
Avatar billede nmh Nybegynder
15. august 2003 - 15:22 #21
og dvs, du bruger ntfs-rettigheder til at styre adgangen?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2003 - 16:41 #22
??
Hmm... Hvis man kigger på spørgsmålets titel og forløbet i spørgsmålet, må jeg indrømme at jeg synes det er en besynderlig point-givning.