Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 13:22 Der er 40 kommentarer

Print venlig side

Hej Eksperter

jeg skal lave en print venlig side. Jeg har en formular som kan blive vidst, der skal så være en print knap, og når jeg trykker på den kommer jeg over i en ny side hvor det er sat flot op og den kan man så printe.

her er et eks

http://www.gamesupport.dk/show.asp?show=cheat&platform=3&cheat_id=10059&sub=S

Når man trykker på  print linket så kommer man til en print venlig side, også er det at jeg gerne vil vide om der er nogen der har lavet det eller kan vise mig hvordan man gør.

Er der nogen der har lavet et sådan style sheet??, for så vil jeg gerne ha' en kopi.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 13:33 #1
i stedet for at du laver links til printvenlige sider - hvor du i princippet henter dataene ud fra databasen igen for at lave en skrabet side, har du muligheden for at kode ind, via CSS hvordan din side skal se ud, når den udprintes (dvs. ingen underlige "Print Denne Side"-knapper osv.)
---
Jeg vil gerne forklare, hvordan du gør, men det er nemmest, hvis du har et eksempel på, hvordan din sider ser ud nu - på skærmen, og hvordan du gerne vil have dem til at se ud på papir...

Som start kunne et link til en side være rart....

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede goose Nybegynder
22. august 2003 - 13:35 #2
Du bør nok lige læse denne side, den vil være guld værd for dig :o)

http://www.html.dk/artikler/00009/

/Goose
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 13:38 #3
ok det var også bare for at give en ide til hvad jeg snakker om.

har du et eksempel du kan gi mig hvor du allerede har lavet det.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 13:38 #4
det eneste jeg har imod den artikel er, at den bruger visibillity:hidden for at fjerne et billede ... Hvis man vil helt væk med billedet (inkl. dens formatering/placeholder i document-modellen), så bør man bruge display:none;
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 13:39 #5
Tak goose jeg har læst den side, men den referer til 2 css sider som ikke er der!! eller er de??
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 13:39 #6
mit site bruger det - men det er nede i for "maintainence" her i weekenden... så derfor vil du bare se en kedelig skørm på www.skroeder.dk
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 13:40 #7
du bliver nød til at lave to typografi-ark - et til skærm og et til print - om de så lægges i samme fil, eller i hver sin er lige meget.
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 13:41 #8
kan du så ikke sende de css og html sider du bruger til dette???
Avatar billede dta Nybegynder
22. august 2003 - 13:42 #9
Jeg har kikket på dit stylesheet og du skal have lagt meget mere i stylesheetet før det kan lykkes for dig at bruge ovenstående link. Men det er det hele værd.
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 13:46 #10
til bearhugx

kan du så ikke sende de css og html sider du bruger til dette???
Avatar billede goose Nybegynder
22. august 2003 - 13:46 #11
øhh hvilke 2 css sider, artiklen viser blot, at du skal have 2 css dokumenter, en til skærm og en til print, hvor du i den til print skjuler de elementer du ikke vil have printet ud.
For at bruge denne metode kræver det naturlig vis, at du har en rimelig fornuftig opbygget side.
Hvis du går ind på www.taepperingen.com og vælger at udskrive, så bliver topmenu og sidemenu ikke udskrevet ligesom der er valgt en mere læsevenlig font ved udskrift.
Såvidt jeg lige kan se udnyttes HTML's eksempel på dette site.

/Goose
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 13:48 #12
kim-allan >> kan gøre det senere (efter kl. 17) --- sidder på arbejdet lige nu og er derfor ikke i "kontakt" med min server :-/
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 13:49 #13
til bearhugx

tak for det jeg tjekker igen omkring kl 17.30 ok ??
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 13:52 #14
det gør du bare...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 17:55 #15
ok.. tilbage... kim-allan -- hvad vil du have --- en walkthrough (1000% sikker på at løse dit problem --- eller bare noget generisk kode, hvor du selv skal til at finde ud af, hvordan man gør, og hvor det skal bruges...)

Har du gjort dig yderligere tanker om, hvilke dele af designet, som skal /skal-ikke være med i en udskrevet kopi...
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 18:14 #16
en 1000% walkthough sikker løsning. Ja jeg har tænkt på det. det jeg har er en formular som skal skrives ud og det skal være de labels som den indeholder.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 18:54 #17
ok... så har jeg bare brug for at se noget kode - hvordan du viser din side nu - og hvordan du vil have den til at se ud, når den udskrives...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 18:56 #18
skal lige sige med det samme at jeg sådan pendler frem og tilbage mellem forskellige gøremål og så computeren, så hvis jeg ikke svarer med det samme, så ved du hvorfor...
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 19:14 #19
ok kender du asp.net for siden er programet i asp.net så kan du få en af de profiler. er det du vil ha'
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 19:24 #20
nope .. kender dog ASP - men hvis du viser koden for den profil-side - og hvordan  du gerne vil have udskriften til at se ud...
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 19:29 #21
det kan man ikke, eller det kan man godt men du skal ha studio for at køre det.

her er koden

<%@ Page language="c#" Codebehind="re-skole-profil.aspx.cs" AutoEventWireup="false" Inherits="skabalon.skole.WebForm4" %>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" >
<HTML>
    <HEAD>
        <title>WebForm4</title>
        <meta name="GENERATOR" Content="Microsoft Visual Studio 7.0">
        <meta name="CODE_LANGUAGE" Content="C#">
        <meta name="vs_defaultClientScript" content="JavaScript">
        <meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
    </HEAD>
    <body MS_POSITIONING="GridLayout">
        <form id="WebForm4" method="post" runat="server">
            <asp:Label id="Label1" style="Z-INDEX: 101; LEFT: 150px; POSITION: absolute; TOP: 55px" runat="server">School Name</asp:Label>
            <asp:Label id="Label2" style="Z-INDEX: 102; LEFT: 150px; POSITION: absolute; TOP: 94px" runat="server">Adresse</asp:Label>
            <asp:Label id="Label3" style="Z-INDEX: 103; LEFT: 150px; POSITION: absolute; TOP: 327px" runat="server">Country</asp:Label>
            <asp:Label id="Label4" style="Z-INDEX: 104; LEFT: 150px; POSITION: absolute; TOP: 376px" runat="server">Home Page</asp:Label>
            <asp:Label id="Label9" style="Z-INDEX: 105; LEFT: 150px; POSITION: absolute; TOP: 425px" runat="server">E-mail School</asp:Label>
            <asp:DropDownList id="DropDownList1" style="Z-INDEX: 106; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 56px" runat="server" Width="119px"></asp:DropDownList>
            <asp:Button id="Button1" style="Z-INDEX: 107; LEFT: 624px; POSITION: absolute; TOP: 53px" runat="server" Width="79px" Text="Find"></asp:Button>
            <asp:TextBox id="TextBox3" style="Z-INDEX: 108; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 424px" runat="server"></asp:TextBox>
            <asp:TextBox id="TextBox10" style="Z-INDEX: 109; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 334px" runat="server"></asp:TextBox>
            <asp:TextBox id="TextBox11" style="Z-INDEX: 110; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 101px" runat="server" Width="101px"></asp:TextBox>
            <asp:TextBox id="TextBox12" style="Z-INDEX: 111; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 134px" runat="server" Width="60px"></asp:TextBox>
            <asp:TextBox id="TextBox13" style="Z-INDEX: 112; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 176px" runat="server"></asp:TextBox>
            <asp:TextBox id="TextBox14" style="Z-INDEX: 113; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 215px" runat="server" Width="100px"></asp:TextBox>
            <asp:TextBox id="TextBox15" style="Z-INDEX: 114; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 250px" runat="server" Width="66px"></asp:TextBox>
            <asp:TextBox id="TextBox16" style="Z-INDEX: 115; LEFT: 385px; POSITION: absolute; TOP: 287px" runat="server"></asp:TextBox>
            <asp:Label id="Label12" style="Z-INDEX: 116; LEFT: 285px; POSITION: absolute; TOP: 102px" runat="server">Road</asp:Label>
            <asp:Label id="Label13" style="Z-INDEX: 117; LEFT: 285px; POSITION: absolute; TOP: 140px" runat="server">Nr.</asp:Label>
            <asp:Label id="Label14" style="Z-INDEX: 118; LEFT: 285px; POSITION: absolute; TOP: 174px" runat="server">Litra</asp:Label>
            <asp:Label id="Label15" style="Z-INDEX: 119; LEFT: 285px; POSITION: absolute; TOP: 250px" runat="server">Zip</asp:Label>
            <asp:Label id="Label16" style="Z-INDEX: 120; LEFT: 285px; POSITION: absolute; TOP: 286px" runat="server">Town</asp:Label>
            <asp:Label id="Label17" style="Z-INDEX: 121; LEFT: 285px; POSITION: absolute; TOP: 219px" runat="server">Etage</asp:Label>
            <asp:Button id="Button2" style="Z-INDEX: 122; LEFT: 616px; POSITION: absolute; TOP: 500px" runat="server" Text="Save Sittings"></asp:Button>
            <asp:Label id="Label20" style="Z-INDEX: 123; LEFT: 542px; POSITION: absolute; TOP: 373px" runat="server">er ændret i database skal ændres i andre profiler</asp:Label>
            <asp:TextBox id="TextBox1" style="Z-INDEX: 124; LEFT: 383px; POSITION: absolute; TOP: 377px" runat="server"></asp:TextBox>
            <asp:Label id="Label5" style="Z-INDEX: 125; LEFT: 302px; POSITION: absolute; TOP: -4px" runat="server" Font-Underline="True" Font-Size="X-Large">Change School</asp:Label></form>
        </FORM>
    </body>
</HTML>
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 19:32 #22
det ser ikke rigtig ud når man kun har html koden!!

Kan du ikke gi mig dit eksempel så må jeg se om jeg kan tyde det.

altså bare en html side og de 2 style sheets. print og screen siderne
Avatar billede oneskarvonly Nybegynder
22. august 2003 - 19:32 #23
kigger med....
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 19:51 #24
ok...

men lige en lille forklaring --- jeg har div'en "menubox" samt beskeden/linket "xhtml1.1 valid" - som jeg vælger ikke at have med i udskriften...

under <head> kan du se at jeg linker til to stylesheets - det ene med media="screen" og det andet med media="print"

i disse to filer findes forskellige udgaver af css for #menubox - og derudover findes der også i ...print.css en definition af klassen .noPrint som fjerner alt dens indehold fra en udskrift - men lader det stå på skærmen...

for at gøre en lang historie kort, så vises menuen på skærmen - men da man ikke har brug for en menu på en udskrift (der kan man jo ikke klikke på nogle links), så tages den simpelthen væk...

[index.html]
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html
    PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
    <head>
        <title>:: skroeder.dk :: Forside</title>
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/style/skroeder.css" />
        <link rel="stylesheet" media="print" type="text/css" href="/style/skroeder-print.css" />
    </head>
    <body>
      <div id="header">Skroeder.dk</div>
      <div id="headerbar">
      </div>
      <div id="menubox">
          <div id="menucontent">
              <a href="/">Forsiden</a><br/>
              <a href="/cv.html">CV</a><br/>
              <a href="/kompetenceliste.html">Kompetenceoversigt</a><br/>
          </div>
      <div id="content">
          <h1> Velkommen til skroeder.dk </h1>
      </div>
      <div id="footerbar">
      <span class="noprint"><a href="http://validator.w3.org/check/referer">Valid XHTML1.1</a> | </span>
      &copy; 2003, Søren Munk Skrøder, skroeder.dk
      </div>
  </body>
</html>

[/style/skroeder.css]
body {
    font: 12px tahoma;
    margin: 0px;
    width:100%;
}
h1 {
    margin:0px;
    padding:0px;
}
table {
    border:1px solid black;
    font-size : 12px;
    padding:0px;
    border-collapse: collapse;
    page-break-inside:avoid;
}
table caption {
    background-color:#0000ff;
    color:#ffffff;
    font-weight:bold;
    font-size:14px;
    font-variant:small-caps;
    text-align:left;
    padding-left:5px;
    border-left:1px solid #000040;
    border-right:1px solid #000040;
    border-top:1px solid #000040;
}
a, a:visited, a:active {
    color:black;
    text-decoration:none;
}

#header {
    background-color:#ffffdd;
    height:40px;
    vertical-align:bottom;
    font-size:35px;
    font-weight:bold;
    font-variant:small-caps;
    color:#404040;
    padding-left:30px;
}
#headerbar {
    height:15px;
    background-color:#ccddee;
    border-top:1px solid black;
    border-bottom:1px solid black;
}
#menubox {
    width:170px;
    float:left;
    background-color:#ccddff;
    border-bottom:1px solid black;
}
#menucontent {
    padding-left:10px;
}
#content {
    margin-left: 170px;
    padding: 10px 0px 0px 10px ;
    border-left: 1px solid #000040;
}
#footerbar {
    clear:both;
    height:15px;
    background-color:#ccddee;
    border-top:1px solid black;
    border-bottom:1px solid black;
    text-align:right;
    padding-right:10px;
}

[/style/skroeder-print.css]
body {
    font: 12px tahoma;
    margin: 0px;
    width:100%;
}
h1 {
    margin:0px;
    padding:0px;
}
table {
    border:1px solid black;
    font-size : 12px;
    padding:0px;
    border-collapse: collapse;
    page-break-inside:avoid;
}
table caption {
    background-color:#0000ff;
    color:#ffffff;
    font-weight:bold;
    font-size:14px;
    font-variant:small-caps;
    text-align:left;
    padding-left:5px;
    border-left:1px solid #000040;
    border-right:1px solid #000040;
    border-top:1px solid #000040;
}
a, a:visited, a:active {
    color:black;
    text-decoration:none;
}

#header{
    background-color:#ffffdd;
    height:40px;
    vertical-align:bottom;
    font-size:35px;
    font-weight:bold;
    font-variant:small-caps;
    color:#404040;
    padding-left:30px;
}
#headerbar {
    height:15px;
    background-color:#ccddee;
    border-top:1px solid black;
    border-bottom:1px solid black;
}
#menubox {
    display:none;
}
#menucontent {
    display:none;
    padding-left:10px;
}
#content {
    margin-left: 0px;
    padding: 10px 0px 0px 10px ;
}
#footerbar {
    clear:both;
    height:15px;
    background-color:#ccddee;
    border-top:1px solid black;
    border-bottom:1px solid black;
    text-align:right;
    padding-right:10px;
}

.noprint {
    display : none;
}

Hvis der er spørgsmål, så spørg endelig...
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 19:54 #25
hvis man har flere sider hvor man skal bruge en print venlig side skal man så lave en for hver side eller kan man genbruge standard script??

Tak Jeg kigger lige på det
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 20:04 #26
der er da ikke nogen knap man kan tryppe på og også kommer man til et ny side uden knapper og alt det lige til at printe
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 20:05 #27
nej - man importere bare de to stylesheets på hver side - hvor man har defineret hvordan det skal se ud - og så er man kørende....

Der er selvfølgeligt et arbejde med at implementere det i en eksisterede kodebase, men såsnart man har klarlagt sine behov og lavet retningslinier derefter, så kommer det skam meget naturligt.
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 20:05 #28
her er et eks

http://www.gamesupport.dk/show.asp?show=cheat&platform=3&cheat_id=10059&sub=S

der er et print link også åbner en ny print venlig side
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 20:06 #29
nej -- du trykker bare på print-knappen i din browser (eller CTRL-P) så finder den selv ud af det...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 20:08 #30
imho, så er tiden løbet fra de sider, hvor man bliver nød til at bruge "print denne side"-knapper -- det er både mere enkelt og for brugeren mere intuitivt at man bare kan trykke print for at få en udskrift... jeg lægger lige min gamle side  op, så du kan se konceptet "in action"

to sek.
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 20:13 #31
ja ok på den men nej det skal virke på samme måde som det eksempel jeg nævnte ovenfor!!
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 20:14 #32
http://exp.skroeder.dk/391037/  vælg siden hovedside.html
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 20:15 #33
se den på skærmen og prøv derefter at udskrive den på printeren....
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 20:18 #34
men kan vi ikke gøre det på den anden måde??
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 20:22 #35
jo . du kan selvfølgelig lave det på den måde at du inkluderer screen.css på den version der vises på skærmen - og inkluderer ...print på den der skal skrives ud...

Men jeg må indrømme at jeg havde regnet med at du vil have denne meget smartere løsning --- jeg gør allerede min intention klar i mit allerførste indlæg - så hvis det ikke er det, du ville have,  havde jeg sat pris på at havde fået det at vide lidt før - f.eks. okring halv-to-tiden i eftermiddags....:-/
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 20:27 #36
Ok prøv at hør her. Hvis vi kan lave det på den anden kunne det være fedt, for det er sådan at designet er. Jeg havde ikke lige opfattet at det ikke var en ny side der blev åbnet og at man så skulle printe. Men det var også sådan at eksemplet var. Hvis vi ikke kan lave det får du pointne aligevel fordi at jeg er meget teknemmelig for din hjælp. :-)
så hvad siger kan vi lave det ligesom i eksemplet??
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 20:33 #37
og du kan også få flere point hvis det er.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 21:04 #38
Lige lidt regler :
Du må kun udlove 200p for en løsning -og ikke tildele flere end 200 points ved f.eks. at dele det over flere spørgsmål...

hvis du gør som mit indlæg @ 20.22 så får du også den ønskede virkning.
Avatar billede kim-allan Praktikant
22. august 2003 - 21:13 #39
ok du har ret i det med pointne.

Jeg er ikke helt med på du mener med @ 20.22 er det kl 20:22:06 du referer til??
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. august 2003 - 21:20 #40
jeps...

Det er en meget brugt måde at henvise til tidligere indlæg på - "@ dato/tidspunkt"