Avatar billede lordcyrik Nybegynder
27. august 2003 - 09:17 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

SCSI Indkøb og kombatiblitet

Hej alle sammen

Jeg har en Asus SC875 som jeg købte for hele 1000kr for nogle år siden.

Tænkte på at købe mig en nyere hardisk til system drev men er ikke sikker på, om osse de nye kan sættes til den når den ikke understødter de nye hastigheder. Jeg ved at ultra 133 ide diskene passer fint på en gammel pio mode 1 controller, men er det osse sådan med SCSI ?

Har ikke ummidelbar kunne finde kortet hos Asus lige pånær under deres driver download section på:
her

håber det var rigtigt indsat :)

Jeg havde en UltraStar 36Z15 på 18GB til SCA160 i tankerne. alle de kort jeg har kigget på til scsi koster en formue og det har man ikke som studerende, men skulle der være nogle der ved noget om et billigt kort til en sådan hardisk i tilfælde af at mit SC875 ikke kan bruges ville det være najs =)

Min SC875 med onboard bios har 2 channels, 1 50pin og en 68pin, kan tage 16 enheder(15) og klare (mener jeg) 40Mbs.

Kan ikke hitte manualen men google er jo opfundet =).

50 point til den der kan argumentere mere end ja/nej til om ASUS SC875 kan bruges til en UltraStar 36Z15

og 50 points til den der i det tilfælde måtte kunne finde det billigste kompatible SCSI kort der kan bruge den hardisk.

Hav en god dag derude :)
Avatar billede evildon Nybegynder
27. august 2003 - 09:39 #1
Tja. Jeg vil tro det kan lade sig gøre at sætte en ny disk på en gammel controller, men der er jo lidt hastighed man ikke får.
Det du skal tænke på er at den controller du har kører "single end" og de nye diske er LVD eller HVD. For at du skal kunne bruge en ny disk skulle den kunne jumpes til "Single end".

Den billigste controller jeg kan finde der kan tage Scsi160 er : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1304647908

Hvis du vælger en disk med SCA skal du huske at du skal have en adapter, da SCA er et interface hvor både I/O og strøm er i samme stik.
Avatar billede briller12 Nybegynder
27. august 2003 - 15:12 #2
Alle ultraXXX(68 Pins) diske er bagudkompatible, så du kan sagtens sætte en Ultra320 disk på en ultra3 controller, jeg er lidt i tvivl om det også forholder sig sådan med Wide(50 Pins).

Mvh
Mads
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
27. august 2003 - 15:23 #3
mmm... efterlader mig stadivæk i tvivl.. vil gerne vide om det kan lade sig gøre eller ej. så sjovt er det jo heller ikke at købe en hardisk man ikke kan bruge :)

med hensyn til hastigheden er det mig irelevant om den kan klare 20,80 eller 360Mbs da jeg næppe rammer de hastigheder med en enkelt systemdisk =)  måske hvis jeg havde 10 diske i raid. men så havde jeg nok osse råd til en najs controller =)

hva mener du med "singel end" og hvor er forbindelsen til low/high voltage i det billede ?

på forhånd tak
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
27. august 2003 - 15:26 #4
Briller12, du siger at alle 68 pins hardiske (scsi) kan sættes på alle SCSI wide 68 pins controllere og kan blive fundet samt virke uden problemer ?

så jeg kan altså købe en hvilken som helst SCSI HD til 68 pin wide og sætte den på min ASUS SC875 ?

var det forstået korrekt ?

på forhånd tak
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
27. august 2003 - 18:10 #5
http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=17235017

det er så et link til sælger af disken, der oplyses 80pin.. troede at wide scsi var på 68 ?

har brugt ihvertfald 1 time hos http://www.storage.ibm.com/ ude af stand til at finde så meget som skyggen af den disk.. er det bare mig der skal på kursus eller er IBM's site en omgang B arbejde ?
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
27. august 2003 - 18:47 #6
så faldt der lige nogle ting på plads.. IBM har jo solgt det hele så det skulle findes hos http://www.hgst.com/hdd/ultra/ul36z15.htm

der fandt jeg så ud af at Maxtor vist er lidt federe at købe =)

http://www.maxtor.com/en/documentation/data_sheets/atlas_15k_data_sheet.pdf

samma PDF fortæller osse hvad Brille12 sagde.

anyway, jeg har ikke brug for en ny controler så jeg er jo bare glad.'

briller12 må siges at have ret i hans påstand "Alle ultraXXX(68 Pins) diske er bagudkompatible" post et svar og jeg tildeler dig 50 points

evildon "troede" kun, så det er brille12 der får pointsne.
men der er self 50 for controllern ;) post et svar og de er dine.

tak for hjælpen =)
Avatar billede evildon Nybegynder
28. august 2003 - 11:23 #7
"Single end" er alle 50 pin SCSI og UW68 pin SCSI. Det der ikke er "Single end" er LVD og HVD. Jeg ville bare ikke give en garanti for at alle harddisk som er lavet til at køre LVD (som de hurtige idag jo er) kan køre "Single end". For som du selv siger er der jo ikke meget ved at købe en disk som man så ikke kan bruge. Som du også kan se var det også en 80 pin disk du først havde set på. Det var så der jeg sagde du skulle se på en converter. De koster typisk 100-200 og virker fint.
Håber det kommer til at virke for dig.
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
04. september 2003 - 09:12 #8
lader til at briller12 ikke har tænkt sig at svare så jeg bliver lige nød til at afvise da der ellers ville falde 100 point.. (utroligt at de efter så lang tid stadivæk ikke er istand til at lave et system der er bedere)

send et nyt svar så gør jeg det samme så de retmessige points kan falde
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
04. september 2003 - 09:12 #9
..
Avatar billede evildon Nybegynder
05. september 2003 - 00:32 #10
Svar.
Avatar billede briller12 Nybegynder
09. september 2003 - 10:47 #11
Ih altså :)

jeg er ikke helt inde i det med de points, skal jeg svarre igen så jeg kan få dem eller hvad ?