Avatar billede tkh Nybegynder
30. august 2003 - 14:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

512MB RAM indentificeres som 256MB (dog kun i min maskine)

Jeg havde før i tiden et ECS K7S5A board. Dette havde jeg kun muligheden for at kører med den ene af mine to 256MB Samsung DDR RAM blokke i. Grunden var, at satte jeg den anden i, bootede maskinen ikke.

Her i dag fik jeg så mit Asus A78NX mb, og regnede nu med at jeg endelig igen skulle kunne udnytte 512MB RAM. Dette gik dog ikke efter planen. Begge dimm blokke kan sidde i, men stadig findes kun 256MB. Jeg har prøvet alle mulige kombinationer i de tre dimm slots der er.

Sætter jeg så en 512MB Samsung DDR PC2700 blok i, findes STADIG kun 256MB. Så WTF!

Aner ikke hvad der er galt, har søgt men intet fundet. Forhåbentligt kan I hjælpe mig.

Tak på forhånd,
Thomas
Avatar billede evildon Nybegynder
30. august 2003 - 14:58 #1
Er det et nyt motherboard du har fået ?
Jeg ville prøve at opdatere bios hvis jeg var dig. Jeg har været ude for mange gange at det hjælper på det med at genkende rammoduler.
Det kan også være det er et modul der ikke helt oveholder de stadarder der er for ddrmoduler.
Eller måske er det defekt ?
Avatar billede fromsej Praktikant
30. august 2003 - 14:59 #2
Avatar billede tkh Nybegynder
30. august 2003 - 15:01 #3
modulerne virker fint i andre maskiner, så det er det der er fucking skummelt
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2003 - 15:03 #4
Har du prøvet kun med de 512MB alene i bank0?
Avatar billede tkh Nybegynder
30. august 2003 - 15:03 #5
desværre skal jeg af sted nu :( så kan først teste i morgen, må bare køre med 256mb ram indtil videre, jeg læser eller tester på det i morgen!
Avatar billede tkh Nybegynder
30. august 2003 - 15:04 #6
bertie~> yupz, samme resultat
nu sidder den i 2'eren
Avatar billede fromsej Praktikant
30. august 2003 - 15:17 #7
A78NX, er du sikker på det navn?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2003 - 15:22 #8
fromsej>> Jeg tror bare han har skrevet forkert, skal nok være A7N8X :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2003 - 15:24 #9
Hvad er det som finder RAM'en, dit styresystem (hvad er det?) eller din BIOS?
Avatar billede fromsej Praktikant
30. august 2003 - 15:26 #10
En BIOSupdate er vist nødvendig her, som Evildon svarer.
http://usa.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X&langs=09
Avatar billede sir_loser Nybegynder
31. august 2003 - 01:15 #11
Der er nogen bundkort som ikke vil tag imod 2 sidet RAM og omvendt...
Dette er ikke noget svar. Kun et hint.... :-)
Avatar billede tkh Nybegynder
28. november 2003 - 09:26 #12
BIOS opdates hjalp ikke, men har nu ENDELIG fundet løsningen. Det viser sig, at mine to Realtek netværkskort gav problemerne. aner ikke hvorfor, men har jeg begge to i findes kun 256mb ram, men uden det éne så findes alle mine dejlige og meget brugte mb. mærkeligt dog...