Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 09:37 Der er 39 kommentarer

update af bios

Har forgæves ledt efter en opdatering til min BIOS da jeg ikke kan bruge en 80 GB harddisk som primær HD,tror jeg fejlen ligger her, er det rigtigt, og kan nogen hjælpe mig med hvordan jeg får opdateret min bios ?
min BIOS id:  6A6LMX3AC
  -"-  date :02/02/01
  -"-  type :Award Modular BIOS v6.00PGN
motherboard  : 7KTA/AP (BIOS Ve:1.7 02/02/01)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 09:39 #1
Du kan finde alle info her: http://www.eksperten.dk/spm/358576

/per
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 09:46 #2
jeg har set på siden, men jeg synes ikke det hjælper da de skriver at de ikke kan finde en bios til det motherboard
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 09:51 #3
Der er ikke andre opdateringer end dem her: http://www.acorp.com.tw/download/Manual-Via.htm

/per
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 09:54 #4
Et link til bios download-siden.
http://www.acorp.com.tw/BIOS/BIOS%20VIA/bios-via-462.htm

Og dette skulle være din bios, version 1.8:
http://www.acorp.com.tw/BIOS/VIA/7KTAP/7ktapv18.zip

Dog står der ikke noget om at der er fixet noget mht støørelser på harddsike den genkender der, så jeg tror ikke at det er løsningen på dit problem.

Hvis den kan genkendes som slave harddisk, kan den også bruges som primær harddisk og man kan boote fra den. Men det er lidt uklart om den kan det, ud fra dit spørgsmål.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 09:55 #5
Hvis du anvender du FastTrack lite, så kan du hente en opdatering her: http://www.acorp.com.tw/download/Intel.htm

/per
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 09:55 #6
ja så har jeg et problem da det ikke er til at komme ind på den side du giver mig, siden kan ikke vises, hvad gør man så ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 09:56 #7
Hvis du anvender FastTrack lite = Hvis du anvender du FastTrack lite
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 10:00 #8
Nu svarer I hurtigere end jeg næsten kan følge med, så jeg vil lige spørge tonnybrandt, hvis jeg downloader den bios du skriver hvad gør jeg så følgende for at installere den ?

mht. til harddisk størrelse kan den genkendes som slave hd, men der viser den i bios opstart 80 MB , men går jeg ind i "min computer" viser den godt nok 80 GB, men hvis den inst. som primær siger bios "none" primær hd.
otto
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 10:08 #9
tonnybrandt henter bare informationen fra linket i hoejrup 03/09-2003 09:39:54

/per
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 10:11 #10
okay per, så kan du måske besvare mit spørgsmål, skal jeg gemme den downloadede bios på diskette og boot op fra den ?
otto
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 10:19 #11
hoejrup >> ? Den vil jeg godt have en forklaring på !!!

I den zipfil jeg linker til:
http://www.acorp.com.tw/BIOS/VIA/7KTAP/7ktapv18.zip
ligger både "værktøjet" awd808.exe og selve bios filen, samt et word dokument der beskriver fremgangsmåden.

Men du skal bruge en bootdisk, som du kan downloade her:
http://ftp.sanguine.net/pub/sahughes/drivers/via/VIA_EPIA_Mini_ITX_Mainboard_BIOS_update/drdflash.exe

Det er en minimal bootdisk, hvor der ikke bliver loadet nogen "forstyrrende" drivere. Når du har lavet bootdisken, lægger awd808.exe og 7ktapv18.bin over på disketten. Genstarter med disketten i og du vil få en dosprompt.

Her skriver du awd808.exe og trykker enter. Den vil så bede om navnet på bin-filen, her skriver du 7ktapv18.bin
Den vil så spørge om den skal gemme den gamle bios, og det er da en god ide, så har du noget du kan komme tilbage til.
Næste spørgsmål er om du vil programmere den. Her svare du ja.

Og rør så ikke computeren mens den flasher !!!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 10:22 #12
hoejrup >> Jeg vil gerne have at du dokumenterer hvor alle de links jeg har lagt, kan findes i det andet eksperten spørgsmål. Idet alle de links er døde. Alt hvad jeg har skrevet og lagt her er mit eget arbejde. Ikke et ord eller link er taget fra det andet spørgsmål !!!!!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 10:27 #13
Du kan læse instruktionen her: http://www.pcmech.com/show/bios/81/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 10:29 #14
tonnybrandt>Du har bare fundet linket til opdateringen, men nu har du kommet lidt mere tekst på dit svar. :-)

/per
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 10:29 #15
Per, du må undskylde at jeg spurgte inden jeg åbnede zip filen, men jeg er noget nervøs for at lave fejl, så har jeg ret i at jeg gør følgende ?
downloader bootdisk og lægger på en tom diskette, og så efterfølgende gør som du har beskrevet. jeg kan da lige oplyse at jeg kører Windows 98 se.
otto
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 10:32 #16
til per og tonnybrandt
jeg er næsten ked af at jeg spurgte da det ser ud til at folk bliver uvenner på grund af mit spørgsmål !
otto
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 10:40 #17
ork51>Nope, vi er ikke uvenner, så det behøver du ikke bekymre dig om.
Med mindre tonnybrandt tager al ting bogstaveligt. :-)

/per
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 10:45 #18
Hoejrup >> Hvis der skal skydes med skarpt, kan jeg jo sige at du bare linker til et andet spørgsmål, som brugeren ikke kan bruge til en skid fordi alle links er døde. Endvidere linker du til en side hvor han kan downloade manualer. Hvor smart er det ? Endvidere skriver jeg direkte at jeg ikke tror at en biosupdate vil løse problemet, hvilket er grunden til at jeg ikke på det tidspunkt skriver hvordan han flasher bios. Efterfølgende giver jeg ham så den information han beder om, da han vil flashe bios.

Efter min mening er der intet at udsætte på mit arbejde i dette spørgsmål, og jeg tager afstand fra at du kommer med udokumenterede påstande. Havde jeg været på "pointjagt" hvilket du insinuerer, så havde jeg jo nok lagt svar, tror du ikke ?.

ork51 >> Sorry, at du skulle opleve det, men sådan noget vil jeg ikke have siddende på mig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 10:46 #19
hoejrup >> Og jo, et skrevet ord kan ikke tages tilbage, så man skal være sikker på at kunne dokumentere de påstande man fremsætter. Ellers skal man lade være med at fremsætte dem !!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. september 2003 - 10:57 #20
Det er jo i og for sig ligegyldigt, for han kan nemlig læse at der findes en Bios V6.00 PGN Energy Star Ally
7KTA/AP Bios Ver.1.8. Og det er der du har taget informationerne fra. Derefter kan han finde opdateringen
på  http://www.acorp.com.tw.

/per
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 11:15 #21
hoejrup >> Brugeren vil have sin bios opgraderet, så finder man sq da den nye bios'en til ham. Om det havde stået der eller ej er hamrende ligegyldigt, for jeg ville have svaret på nøjagtigt samme måde alligevel. Kontroller det selv i andre spørgsmål jeg har besvaret, hvis du har lyst. Der er nok at vælge imellem.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 11:26 #22
ork51 >> Hvor langt er du kommet i processen ?
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 12:17 #23
til Per / tonnybrandt
jeg ved ikke rigtig, jeg har på en diskette den downloadede drdflash.exe (184kb fil) samt de 2 filer : awd808.exe og 7ktapv18.bin, men når jeg genstarter computeren med disketten isat siger den "inavalid disk, remowe and insert system disk" hvad gør jeg så ??
otto
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 12:20 #24
Sorry, jeg forklarede det vist ikke ordentligt. Drdflash.exe er et image af en floppy, så du dobbeltklikker på den drdflash.exe, du downloadede og har liggende på harddisken, og programmet vil så lave en diskette for dig.
Derefter kopierer du awd808.exe og 7ktapv18.bin over på den nye diskette.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 12:21 #25
Og så burde du kunne boote fra disketten og kan gå videre med flash'ningen af bios.
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 12:31 #26
og der vil ikke ske noget med de filer der ligger på mine harddiske ?
otto
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 12:36 #27
Nej, det vil der ikke.

Når du HAR flashet og den starter første gang, vil den komme med en fejlmeddelelse, og du skal så ind i bios (tryk DEL) og køre menupunktet "Load Setup Defaults", så skulle alt være ok igen.
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 13:26 #28
tonny
så fik jeg opdateret min bios og der kommer godt nok en fejlmeddelese om en krn386 fejl el. lign. hvilket menupunkt skal jeg køre ??
jeg har kun "load Fail-safe Defaults" eller "Load Optimized Defaults" der ligner det du skriver om.
Jeg tror ikke det hjalp på genkendelse af min HD, jeg har lidt spørgsmål om fejlmeddelese når jeg vil opdate min windows samt kan ikke lave fdisk på en HD, men det er vel i en anden kategori ? eller hvad ?
otto
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 13:32 #29
Det er "Load Optimized Defaults" du skal tage.

Prøv at komme med spørgsmålene, så ser vi om vi kan hjælpe.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 13:34 #30
>> Jeg tror ikke det hjalp på genkendelse af min HD

Nej, det sagde jeg vist også i mit første indlæg (for nu at træde i det)
Avatar billede ork51 Novice
03. september 2003 - 14:27 #31
Hej Tonny
oprindeligt kørte jeg win98, ville forbedre computerens virkemåde opgraderede til win98se, så gik der "ged"i mit internet formaterede hele HD og inst. så win XP Pro ( på en ny 80 GB HD, så virkede min Flysim 2002 ikke optimalt. inst. win98 se igen på en 13 GB HD da en ny 80 gb HD ikke kunne genkendes i bios den sagde ved opstert "none" primær HD.
Efter at have inst. win98se (her sidste gang )virker det ok, bortset fra jeg ikke kan opdatere windows får en "Windows Update-fejl" med et fejlnummer 0x800A128F ???
Prøvede så at montere den HD med mit XP styresystem (som primær HD) nu siger bios hulme også "none" primær HD ???
Så tog jeg en 80 GB HD og lavede en primær partion på 59,5 GB, og troede så var det ordnet, men nej det hjalp ikke, ville så slette den partion igen, men det kan jeg ikke får nu at vide "harddisken kan ikke låses" ????
har fra boot-disk.com downloadet to filer 263044DAN8 og 263044USA8 til brug ved fdisk af HD større end 60 GB, men hvilken fil skal bruges og hvordan ??
det hjalp ikke at opdatere min bios på HD genkendelse, hvilke ting nyder godt af denne bios opdatering  ???
det var en stor omgang, men håber på hjælp så vil jeg være meget taknemmelig
otto
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 14:35 #32
Waw..lidt af en omgang. Jeg vil vente med at kigge på det til iaften.

I mellemtiden kan du jo checke disse sider ang din windows update fejl:
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=windows+update+error+0x800A138F&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 20:49 #33
De to filer ser ud til at være ens, bortset fra at den ene er dansk og den anden engelsk (usa), så du skal bruge den der har samme sprog som det du kører med.

Det eneste der står om biosopdateringen, er at den nu kan genkende et par cpu'er mere.

Mht alle dine problemer med de store harddiske, så har du jo haft en 80 GB harddisk på, og det er dermed ikke bios'ens skyld at den nu ikke vil genkende den anden 80 GB harddisk.

Prøv at fortælle præcis mærke og model på den 80 GB harddisk, du lavede partitionen på. Så ser jeg hvad jeg kan finde ud af.

Den anden fejl med windows update har jeg fejlsøgt før, og den er næsten umilig at finde ud af, da der ikke er en entydig måde at løse problemet på. Her er dog en der lyder til at have styr på det:
http://www.updatexp.com/0x800A138F.html
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. september 2003 - 07:32 #34
Feedback ?
Avatar billede ork51 Novice
08. september 2003 - 21:24 #35
hej, tonny jeg har haft travlt med andre ting, men nu er jeg her igen, mht. HD er det en 80 GB harddisk, SEAGATE Barracuda 7200.7 UltraATA/100 7200rpm.den som jeg lavede med en 59,5 GB primær partion.
Jeg vil lige sige at den eneste gang computeren har accepteret en 80 Gb HD som primær var da jeg satte en HD i som jeg havde partioneret og formateret medens den sad som sek. i skuffe, hvorpå den blev monteret som primær og bootet op med XP Pro CD-rom som selv partionerede og formaterede den i NTFS.
den anden som jeg lavede som 59,5 GB virkede aldrig som primær.
Det jeg ikke kan få ind i mit hoved er, hvorfor kender computeren 80 Gb HD når de sidder som sekudær HD ??????????
Med hensyn til Windows Update problemer fandt jeg ud af at Symantec gemmer nogle fil under "Programmer/fælles filer/symantec shared" da de blev slettet virkede windows update igen til oplysning for andre der skulle få de samme problemer.
otto
Avatar billede fromsej Praktikant
08. september 2003 - 21:32 #36
Prøv med Seagates disktools, de kan findes her.
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. september 2003 - 22:14 #37
Jeg har senere fundet ud af at den windowsupdate-fejl også optræder hvis datoen på pc'en står forkert.

Nu skriver du, at den eneste som virkede var den som windows installationen selv partitionerede.
Hvad har du brugt de andre gange da ?

Jeg tænker lige højt:
De gange jeg har set harddiske der ikke kunne genkendes i bios, har det altid været 1. biosproblemer, 2. forkert konfigurering af jumpere eller 3. fejl på idekabler.

1. Det er ikke biosproblemer. Du har flashet den.

2. Jumper. Måske.... :
Her er din harddisk:
http://www.seagate.com/support/disc/specs/ata/st380011a.html
De gange da den virkede som master, sad den da alene på kablet ?
Når den ikke virkede var der da en slave på samme kabel ?

Grunden til at jeg spørger er at den skal jumpes lidt anderledes end de fleste andre harddiske.

Hvis den er alene på kablet som master, skal den jumpes
I:::
Hvis den er slave skal den jumpes
:I::
Hvis den er master med en slave på kablet skal den jumpes
II::

Den sidste er lidt unormal !!

3. Ide kablet. Sådan som du har rodet med den så har du nok allerede prøvet med et andet kabel.

Der var lige lidt spørgsmål, og måske lidt at tænke over.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 14:17 #38
Fik du nogensinde løst problemet ?
Avatar billede serverservice Praktikant
16. august 2004 - 18:31 #39
->Tonnybrandt kan du give lidt hjælp her http://www.eksperten.dk/spm/529857- vi er uenige om hijack streng? sorry for spam