Avatar billede wannabelinuxdude Nybegynder
14. oktober 2003 - 10:14 Der er 4 kommentarer

TV kort harddisk IRQ konflikt?

Jeg købte fornylig et tv kort i Aldi. Efter nogen til fik jeg det til at fungere godt. Det blev installeret på en 80 GB disk ATA100.

Siden har jeg købt og installeret 2x80GB SATA diske som kører raid 0. Jeg har aktiveret SATA controlleren på min ASUS A7N8X Deluxe for at køre raid nul.

Jeg installerede XP Pro på den nye partition og installerede TV kortet. Nu er der bare sket det at billedet hakker hvergang der arbejdes på harddisken. Hvis jeg overhoved ikke bruger andet en tv applikation kommer der kun et hak en gang i mellem, men hvis jeg f.eks. kopier en større fil går tv applikationen helt i stå.

Jeg antager at SATA controlleren deler resource (IRQ) med tv kortet og har derfor forsøgt at afinstallere tvkort driver og software, rykke kortet til en anden applikation og geninstallere driver of software. Uden held.

Jeg ved det er et meget specifikt spørgsmål og der sandsynligvis ikke er andre der har oplevet det samme. Men det kunne være at nogle havde prøvet noget ligende med andre komponenter og fundet en løsning?

200 point søger ny ejer...
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2003 - 15:10 #1
Fjern tvkortet, afinstaller alt software og drivere, der har med tvkortet at gøre, og flyt det til en anden pci port, og lad Xp finde det under opstart.
Avatar billede wannabelinuxdude Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:46 #2
Det har jeg allerede prøvet.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:03 #3
WinXP skal ikke finde drivere til det - der skal installeres driverne på den medfølgende cd-rom som det også fremgår af vejledningen.

Var det ikke bedre at have TV softwaren på ATA100 disken - forudsat den også sidder i maskinen sammen med de to raid diske?

Raid O er det ikke der, hvor data lagres tilfældigt på de to diske, modsat Raid 1 hvor der sker en nøjagtig spejling. Og kan det mon være årsagen? Tvivler på det skyldes IRQ.
Du har sikkert sat diskene til DMA hvis muligt, ikk?

Der er et par spm. mere om ALDI's Medion kort her hvis det kan hjælpe dig noget
http://www.eksperten.dk/spm/409134
http://www.eksperten.dk/spm/411015
Avatar billede wannabelinuxdude Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:28 #4
Det er de samme drivere der installeres uanset om windows selv finder dem eller om de installeres fra cd-rom'en.

Jeg booter fra raid diskene nu, ata100 disken skal flyttes til en anden maskine. Hvis jeg booter fra ata100 disken hvor tv softwaren også er installeret kører applikationen bedre. Dog ser jeg samme problem hvis jeg begynder at flytte data til og fra raid diskene. Jeg vil have os og boote fra raid, idet performance er langt bedre. Diskene kører selvfølgelig dma.

Jeg har lige flashet til seneste bios fra Asus som skulle rette nogle problemer med raid controlleren. Desværre ændrede det ikke noget.

Har set de andre spørgsmål, det ene har jeg selv oprettet.

Jeg tror ikke på at jeg for løst det her problem. Det ender med at jeg flytter tv kortet over i en anden maskine. Problemet er bare at den er 1ghz langsomere (900 mhz) hvorfor divx komprimering bliver en langsomlig affære.