Avatar billede flash1 Nybegynder
05. januar 2001 - 20:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

10/100 Mbit Netkort

Er der nogen, som kan fortælle mig forskellen på de billige og de dyre 10/100 Mbit Netkort. F.eks. 3com til ca. 500.

Jeg har engang noget med at de hade full-duplex eller sådan noget. Og det gjorde at man kunne sende og modtage samtidigt uden at hastigheden blev halveret - Er det rigtigt?

Men kom endelig med nogle forslag til hvilke netkort er det bedste til en pris på ca. 500,- og nedefter.
Avatar billede flash1 Nybegynder
05. januar 2001 - 20:05 #1
JA der mangler par ord. MEn jeg mener:

-----------------------------------------------
Er der nogen som kan Fortælle mig.......

Jeg har engang hørt noget....
-----------------------------------------------
Nå, men bare svar løs!
Avatar billede jennemaan Nybegynder
05. januar 2001 - 20:08 #2
Du går aldrig helt galt i byen med 3com eller D-link.

De fleste netkort kører i dag full-duplex.

Prisforskel kan være pga:
- Mærke
- Nogle netkort har f.eks. indbygget \"wake-on-lan\" (således at en maskine kan startes vha. nettet), bootchip (så de kan boote og hente programmer, etc. fra en netværksserver)

D-Link PCI 10/100Mbit kort ligger på ca. 200,-

/Jennemaan :)
Avatar billede handmade Nybegynder
05. januar 2001 - 20:18 #3
Du skal bare købe et allround netkort i PCI model. En af fordelene ved de store mærkevarer er, at fx. Windows som regel har drivere indbygget til dem. Mange af de billigere netkort har imidlertid en Realtek Chip til fælles og den understøttes også af Windows. Gå efter et billigt kort og tjek så prisen på fx. www.edbpriser.dk
Avatar billede teknik Juniormester
05. januar 2001 - 20:32 #4
..Forskellen er vel, at hvis de billige er 96%pålidelige, så er de dyre98% pålidelige...flyt selv procentsatserne lidt efter behag, men det ligger deromkring..indenfor +/- 2%
Ofte er dirverinstallationen også beder gemnnemarbejdet til de \"dyre\" kort, og Windows kender dem (oftere) automatisk...men mange af de billige genkendes også.

Så er der \"levetids\" garanti på 3Com, dvs. hvis kortet går itu inden du opgraderer PC, så får du et nyt... typisk =3-5 års garanti...
(Mærkværdigvis, så går de alligevel i stykker lige så tit som de andre kort)

Der er ikke nogen af kortene der ikke tilbyder \"full-duplex\", men ofte taler de \"bedst\" med et kort \"magen til\", når de blver \"presset\".

Du kan måske opleve en marginalt beder hastighed, men der gælder ca. de samme % satser...

Efter mit skøn berettiger disse små forskelle ikke til \"dobbelt pris\"...
Slet ikke til hjemmebrug..

mvh :-)
Teknik
Avatar billede shamanic Nybegynder
05. januar 2001 - 22:18 #5
Der er en test at TrendNet TE100-PCIWA netwærkskort til små 150,- som du måske kunne kigge på. Det er billigt og det kørte upåklagelig.
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/maintrendnet.asp
MVH Shamanic

Avatar billede flash1 Nybegynder
06. januar 2001 - 10:05 #6
Er der andre kort end 3com, der har indbygget en processer, som sørger for at ens computer ikke bliver belastet så meget.

- Kan det betale sig at købe 3com kort?
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 11:54 #7
Processor på 3Com kort ? ...aldrig hørt om den ...

Kan de betale sig at give 2-3 gange så meget for \"det samme\"...
Efter min mening Nej....men det er jo noget \"subjektivt\"...
...og jeg er egentlig selv lidt i tvivl p.t.

Lidt ligesom Mærkevaretøj....
Netkort er nok den eneste del i PC\' hvor jeg ikke går efter \"mærkevare\"...og jeg overvejer faktisk at skifte nu, fordi der ikke er udkommet en \"ME\" driver til mit \"discount\" netkort...
Et problem som givet er løst for meget længe siden når vi taler 3Com

..så køber du et billigt, så check lige, at der står \"supports WinME/Win2K\" i beskrivelsen.
Avatar billede flash1 Nybegynder
07. januar 2001 - 15:28 #8
Teknik:

Jeg kører selv med ME og 150,- 10/100 Netkort, men jeg bruger da bare drivere til win95/98. Det er da kun win2k der skal bruge andre drivere!
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 15:38 #9
..kommer an på hvilket kort du har.
Du har ret i de 90-99% af tilfældene, der kører 9x driveren bare ind uden problemer.
Men altså devsærre ikke i mit tilfælde. :-/
Avatar billede flash1 Nybegynder
07. januar 2001 - 18:46 #10
Avatar billede handmade Nybegynder
07. januar 2001 - 18:52 #11
Hmm, ja, du har selvfølgelig ret med den processor, kan jeg se. Såvidt jeg kan se, kan den hjælpe ved transporten af krypterede datapakker, altså kode og dekode uden maskinens hjælp. Men er det dit behov?
Avatar billede flash1 Nybegynder
07. januar 2001 - 20:55 #12
Nej, jeg fandt også ud at det kostede 120$, så nej
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 21:14 #13
...jaaah hvad får man ikke for 1000kr. nu om dage...og så kan man endda spare 1-2% i CPU load...for mere er det vel egentlig ikke det drejer sig om mht. udpakning
Avatar billede gizkor Nybegynder
09. januar 2001 - 15:28 #14
hvis det bare er til et lille netværk derhjemme, så er der bestemt ikke nogen grund til at investere i dyre netkort. Vi har de sidste 1½ år kørt med billige Vegas netkort (fås hos www.hkautomation.dk for ca. 120 kr), og det har der ikke været problemer med.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
04. marts 2001 - 00:39 #15
Hej flash1

Jeg mener at Xnet er det bedste low-cost kort på markedet - har selv sat dem i et nyt system på 30 maskiner og en server og det har kørt upåklageligt i snart et år, men alle netkort kan gå ned i tide og utide;-)

MVH
Kristian Sørensen
WaveIT