Avatar billede stausholm Nybegynder
13. september 1999 - 09:28 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Rækkekilde / Flere felter

Jeg har en database hvor jeg i en tabel laver et opslag i en anden tabel. Der vælger jeg en værdi i et felt, og værdien bliver trukket over i min hovedtabel. Er det muligt at lave det således at når jeg vælger en værdi, at den så trækker flere værdier med over fra denne række og opdaterer flere felter i den pågældende record. Svært at formulere håber den kan forstås.
/Stausholm
Avatar billede thomas Nybegynder
13. september 1999 - 10:06 #1
hvis du har bygget tabellen op på en form, så du bruger en form til at rette i tabellen så kan du. men sidder du bare og retter direkte i tabellen så tror jeg ikke det kan lade sig gøre.

men hvis du bruger en form vil det felt hvor du kan vælge værdier fra den anden tabel blive lavet til en dropdownbox på en form, dvs. du kan dobbeltklikke på dropdown boksen i design mode når du laver formen, og her kan du så skrive noget vba kode der gør som du vil have.
Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 10:47 #2
det kan laves med en sql sætning, se eventuelt følgende spørgsmål for hjælp

Hvis du skriver nogle af dine felt/tabel navne, kan jeg lave en sql sætning for dig

http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=3795

Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 10:49 #3
jeg går ud fra, at du vælger en række ud fra en værdi (f.eks ID = 5) og derefter vil have nogle værdier fra den valgte række indsat i en anden tabel ???
Avatar billede stausholm Nybegynder
13. september 1999 - 10:50 #4
Jeg bruger en form til det. Ved du hvor jeg kan finde info til at lave dette ?.

/Stausholm

Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 10:56 #5
kom med dine felt navne på tabellerne, og så skal jeg lave en sql sætning til dig, som du kan afvikle i din form, for at udføre ovenstående...
Avatar billede stausholm Nybegynder
13. september 1999 - 11:06 #6
Til Ziber

Tabel1 = Hovedtabel
Billeder (Her vælges tabel picture række Pic)
picturename ønskes opdateret fra Name
picturesize ønskes opdateret fra Size

Tabel2 = Picture
rækker Pic,Name,Size

/ Stausholm

Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 11:10 #7
Ønsker du at opdatere Tabel1 med data fra Tabel2 ?
Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 11:16 #8
sql = " UPDATE DISTINCTROW Tabel1, Tabel2 " _
    & "SET Tabel1.Name = Tabel2.Name, Tabe1.Size = Tabel2.Size " _
    & "WHERE (Tabel1.Pic = Tabel2.Pic)"

Jeg ved ikke om where sætningen er rigtig. Den skal du selv tilpase efter hvorda du vælger dine data. Her i mit eksempel er det "Pic" som er sammenligning mellem de 2 tabeller
Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 11:19 #9
I ovenstående eksempel opdaterer du tabel1 med data fra tabel2, hvor feltet "Pic" er ens i begge tabeller. Hvis der er tale om mere en en række der skal opdateres af gangen skal den se lidt anderledes ud....
Avatar billede stausholm Nybegynder
13. september 1999 - 14:48 #10
Hej Ziber
Jeg har lidt problemer med at indsætte sql'en. Jeg har ikke prøvet det før, men der hvor jeg prøver at indsætte sql'en er inde i formen under egenskaber for kombinationsboksen under rækkekilde, under sql-sætning. Er det helt hen i skoven. Der giver den ugyldig paramenter _.
==>Sorry but we going to learn one day i hope<==

/Stausholm
Avatar billede stausholm Nybegynder
13. september 1999 - 14:50 #11
Du har ellers fanget navne på felter korrekt.

/Stausholm
Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 14:51 #12
noget nyt ???
Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 15:02 #13
hvad angår indsættelse af sql - sætningen, skal den indsættes på en knap eller på en onChange event. Du skal forestille dig, at du vælger en pic i en kombinationsboks, og derefter trykker på en knap. Under knappen ligger så ovennævnte sql, som afvikles, og opdaterer i henhold til det valgte picture.

Du har altså en combobox, hvor du vælger et billede.
Derefter skal tabellen opdateres med dette billedes data

er jeg med så langt ???
Avatar billede stausholm Nybegynder
13. september 1999 - 15:26 #14
Jeg har en combobox, og hvis jeg forstår dig korrekt skal jeg lave en knap der hedder opdater og lægge sql-sætningen ind under den, er det korrekt.

/Stausholm
Avatar billede ziber Nybegynder
13. september 1999 - 15:38 #15
Jep, det vil gøre det lidt lettere. Du kan også lægge den ind på en onChange. det vil sige, at når man vælger noget i comboboxen, opdateres tabellen lige derefter, uden at man skal trykke på en knap.

Det vælger du selv...

Her er koden til opdateringen:

DoCmd RunSQL "UPDATE DISTINCTROW Tabel1, Tabel2 SET Tabel1.Name = Tabel2.Name, Tabe1.Size = Tabel2.Size WHERE (Tabel1.Pic = Tabel2.Pic)"

Denne kode skulle være næsten korrekt, men det kan være i skal tilpasse den lidt mere. ALt efter hvordan access 97 vil have koden. Hvis det ikke virker, så skriv endelig tilbage, eller send en kopi af jeres database til min email adresse , så fixer jeg det i et snup tag

Avatar billede stausholm Nybegynder
13. september 1999 - 16:42 #16
Jeg sender en mail, det tror jeg er nemmest.

/Stausholm
Avatar billede stausholm Nybegynder
04. januar 2000 - 20:43 #17
Intet hørt