Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 13:02 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hjælp jeg skal bruge en der er hardcore i GLFTPD serveren

meld dig og jeg stiller spørgsmålet.
Avatar billede kursusplanen.dk Nybegynder
06. november 2003 - 13:09 #1
Kære Technotede
Jeg kan sikkert hjælpe ring  70232650
Smil fra
Anja
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. november 2003 - 13:10 #2
måske en idé at stille spørgsmålet her ?
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 13:18 #3
Jeg er ved at sætte en server op for et firma.
De har så et hvis antal kunder.

De kunder skal logge direkte ind i deres private dir... det er heller ikke noget problem at få dem til det .

Problemet er at de kan gå baglæns og ind i andre kunders dir's ... hvorledes låser jeg dem så de ikke kan gå ud fra deres dir.

jeg har leget lidt med homedir ... men den vil ikke acceptere det.
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 13:34 #4
Sæt hver enkelte buger i sin egen gruppe og tillad kun brugeren af den gruppe have adgang til sin mappe.
for eksempel
bruger: ldrada
gruppe: ldrada
personlig mappe: ldrada
personlig mappe (permissions): user: ldrada gruppe: ldrada
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 13:37 #5
hvor laver du alle de indstillinger henne ????
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 13:57 #6
Hvilket distro bruger du?
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 13:58 #7
linux Redhat 9.0
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 13:58 #8
Skal noteres at jeg ikke er særlig god til linux, og at min viden om grupper og deres mapper stammer fra konfiguration af Samba.
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 13:59 #9
Gå ind i user administration.
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 14:01 #10
samba og glftpd kører ikke sammen.
Avatar billede rolchau Nybegynder
06. november 2003 - 14:06 #11
Nu kender jeg nada til glftpd, men i proftp har man samme problem, og det løses ved at sætte en invalid shell til brugeren, sådan at han ikke kan navigerer andre steder hen end sit eget bibliotek. Er der ikke en mulighed for at sætte en shell i glftpd?
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 14:08 #12
nej .. ikke hvad jeg ved af .. der ligger en doc's her - men jeg kan ikke kloges af den .... www.glftpd.com
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 14:24 #13
Technotede > I know... i know... :P
Avatar billede rolchau Nybegynder
06. november 2003 - 14:26 #14
Nappet ud fra documentationen:

USAGE: site adduser <user> <password> [<ident@ip#1> ... <ident@ip#5>]
    Adds a user. You can have wild cards for users that have dynamic ips
    Examples: *@192.168.1.* , frank@192.168.*.* , bob@192.*.*.*
    (*@192.168.1.1[5-9] will allow only 192.168.1.15-19 to connect but no one else)

    If a user is added by a groupadmin, that user will have the GLOCK
    flag enabled and will inherit the groupadmin's home directory.

    All default values for the user are read from file default.user in
    /glftpd/ftp-data/users. Comments inside describe what is what.
    Gadmins can be assigned their own default.<group> userfiles
    as templates to be used when they add a user, if one is not found,
    default.user will be used.
    default.groupname files will also be used for "site gadduser".

    ex. site ADDUSER Archimede mypassword

    This would add the user 'Archimede' with the password 'mypassword'.

    ex. site ADDUSER Archimede mypassword *@127.0.0.1

    This would do the same as above + add the ip '*@127.0.0.1' at the
    same time.

    HOMEDIRS:
    After login, the user will automatically be transferred into his/her
    homedir. As of 1.16.x this dir is now "kinda" chroot'ed and they are
    now unable to "cd ..".

Så noget kan tyde på at der enten står noget i glftpd.conf eller /glftpd/ftp-data/users/default.user der giver brugerne rettigheder til at gå baglæns i systemet. Har du prøvet et gennemgå glftpd.conf filen - Der står jo at det *stærkt* anbefales inden man sætter skidtet igang =)
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 14:31 #15
jeg har gennemgået de forskellige filer ... og skrevet og rettet ... når jeg så logger på med den pågældende bruger .. så fjerner den selv indstillingerne igen.
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 15:31 #16
hmmm .. er der slet ikke nogen hjælpe at hente herinde ???
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 17:32 #17
Hvis der ikke er nogen der kan hjælpe så ser jeg mig nødsaget til at behold point selv og lukke spørgsmålet.

Det vil stå åbent til kl 20 i dag Torsdag D.6 Nov 2003 men hvis der ikke er en venlig sjæl der kan hjælpe mig i denne sag, så lukker jeg det kl 20.
Avatar billede technotede Nybegynder
06. november 2003 - 17:33 #18
Det ville ikke gøre noget hvis jeg får foreslået en anden FTP server .... bare vedkomne så vil hjælpe mig.
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 18:08 #19
Ja, brug proftp, som rolchau sagde han brugte, så kan du bare bruge den metode han foreslog.
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 18:09 #20
Eller installer Mandrake, der er det hele nemmere (hvor FTP serveren bruger systemets brugere og grupper)
Avatar billede technotede Nybegynder
07. november 2003 - 06:20 #21
rolchau ..pointne er dine ..
Avatar billede technotede Nybegynder
07. november 2003 - 06:20 #22
rolchau ..pointne er dine ..
Avatar billede technotede Nybegynder
07. november 2003 - 06:21 #23
rolchau ..pointne er dine ..
Avatar billede technotede Nybegynder
07. november 2003 - 06:22 #24
rolchau ..pointne er dine ..svar lige så du kan få dem
Avatar billede rolchau Nybegynder
07. november 2003 - 07:34 #25
oki :)
Avatar billede ldrada Nybegynder
10. november 2003 - 09:34 #26
næste gang plz vent i det mindste 20 minutter inden du sender den samme besked to gange, min inbox er kvalt, technotede.
Der er jo ikke engang 2 minutter mellem dine posts!