Avatar billede bodil_bruun Nybegynder
14. november 2003 - 14:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

graf - skalering af x-akse

Jeg har et graf problem:

x-aksen viser tidspunkter. Jeg kan ikke sætte faste værdier på da det er valgtfrit om brugeren vil se værdier for flere dage eller for få timer.

Hvis man vælger et tidsrum feks. mellem kl 10.00 - 17.00 i dag, kan der for eksempel være tre værdier(på andre datoer er der måske 20). Hvis de tre værdier er for kl 10.00, kl 16.30 og kl 17.00, så vises x-aksen som om der er lige lang tid mellem de tre tidspunkter. Jeg vil gerne ha' at man kan se at der er lang tid mellem kl 10.00 og 16.30. Og kort tid mellem 16.30 og 17.00.
Er det muligt ?
Avatar billede overchord Nybegynder
14. november 2003 - 16:51 #1
Hvilken type plot er det? Der er nemlig stor forskel paa om x-aksen betragets som en kateogri akse eller om den repraesenterer vaerdier.
Hvis du f.eks benytter et scatterplot vil x-aksen blive betragtet som vaerdier, men i histogrammer eller line plots benyttes den som kategori-akse. For kategoriakser saettes afstanden mellem punkter til det samme, og data "sorteres" ikke, saa hvis du f.eks har raekkefoelgen 10.30, 17.00, 15.30 vil de vises i den raekkefoelge paa aksen.
Avatar billede bodil_bruun Nybegynder
17. november 2003 - 10:11 #2
tusind tak