Avatar billede lordcyrik Nybegynder
28. november 2003 - 15:41 Der er 14 kommentarer

Radeon Driver problem's

Laver lige en copy&paste af det jeg har skrevet til de kærer Ati medarbejdere.

I uninstalled my previous geforge4, plugged in the new and improved radeon 9600PRO, startet up fine. Selectet 1024x768 so i could see somthing. Installed the latest driver, named:
"wxp-w2k-catalyst-7-95-031028m-011774c.exe"

Ran the setup.. setup worked flawles..no errors. Rebootet.  startet up and ..well.. still using build in windows default VGA.drv.

Jumping to hardware manager shows im using radeon 9600 series, and a view on drivers show a bunch of ati drivers.. but.. it aint using those at all.

going to display properties shows unknown graphic addapter on a unknown monitor (wich is a philips 210B).

I' have tryed uninstaling, at least a dusin times, also using your "remove all" tool, but nothing helps.

I've also tryed not to use setup but rather tell windows where to get the drivers and install it that way around.. same result.

other then that the card works properly and have not generatet the slightest error.

Card was bought today 28. Nov '03.
from "Club 3D" www.club-3d.com

id number "CGA-P968TVD"

Windows 2003 EE, fuldt opdateret.

Hvis nogler har en genial ide, til dette meget mystiske problem, som virker, er der 200 points at hente.
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
28. november 2003 - 15:50 #1
Der har været spørgsmål om dette på exp.dk (kan dog desværre ikke lige finde de rigtige spm'er lige p.t.), men svaret er i hvert fald, at der er fejl i den nyeste driver til Radeon kortene.
Prøv at gå ind på Radeons hjemmeside og download den anden nyeste driver, som ikke indeholder fejl, men virker fint.

Link: http://www.ati.com/support/driver.html

Håber, det virker.
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
28. november 2003 - 15:50 #2
Har du prøvet at installere driveren manuelt?
Eller prøvet Omegas Catalyst? www.omegacorner.com
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
28. november 2003 - 16:38 #3
Afprøvede den tideligere version fra ati, med samme resultet.

zulu_dk: Ja, som nævnt har jeg af prøvet en manuel instalation.

Vil nu afprøve Omega driverne, de 2 nyeste.
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
28. november 2003 - 16:57 #4
Har nu afprøvet omega. Modsat med Ati's catalyst siger den nu at driverne ikke er whql. så ved man idet mindste at der sker noget. Men resultatet er det samme. Dog har jeg nu fået et overclocking utility til kortet instaleret med Omega..så mangler jeg bare driverne.

Og det var så sikkert både første, eneste og sidste gang jeg rørte noget fra Ati. =/ sender kortet retur på mandag og bytter til Nvidia hvis ikke det kommer til at virke idag.

Hver gang jeg sætter mit gf4 i virker det perfekt 10sec efter.

suksuk
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
28. november 2003 - 17:31 #5
Fjernede du Nvidia driveren 100% inden du skiftede til ATI kortet?
Afinstaller via Kontrolpanelet og fjern så resterne med fx DetonatorDestroyer.
Genstart så og byt kortene, installer ATI driveren og genstart
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
28. november 2003 - 17:39 #6
ja, men ellers er det ganske irelevandt. Jeg fjerner jo heller ikke de gamle muse drivere eller driverne til min scsi controler når jeg bytter rundt. Det er jo netop det NT kan håndtere.. "Hardware profiler".

Har nu rodet lidt med omega og afprøvet den default til alle modellerne.. mistænker det for at være en primitiv driver support.

Nu "virker" kortet og der dukkede 30nye menuer op i display properties.
Og minsandten om ikke osse min skærm dukkede op.

kan nu kører i feks 16x12x32.

however.. kun DDraw er supportet, og er testet.

Aceleratet DDraw og Direct3D er disablet til min fortsatte videre fornøgelse.

Så almen desktop view er lidt ...meget sløvt, og 3D er umuligt.

lader til at blive en laaang aften suk
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
28. november 2003 - 18:00 #7
Det er ikke lige meget om du fjerne NVIDIA driverne først!
Prøv at søge lidt på nettet, så vil du se at andre har haft lignende problemer fordi de ikke fjernede de gamle driver først.
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
28. november 2003 - 18:14 #8
Vil du "påstå" at Windows loader Nvidia driverne ind istedet for driverne til R350 chipsettet ?

Anyway.. den loader stadivæk vga.drv ind istedet for ati driverne.. begynder at mistænke Ati's installation/driverer for at være noget crap.
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
28. november 2003 - 18:29 #9
Nej, den loader ikke driveren, men nogle af nøglerne i registreringsdatabasen (som almindelig uninstal af driveren ikke fjerne) kan ligge og forstyrre.
Der er en grund til at programmer som DetonatorDestroyer er lavet...!
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
28. november 2003 - 19:42 #10
javel ja.. hmmm

3,2 virker heller ikke.

faktisk utroligt at man kan gå ud og købe et grafikkort som så ikke virker pga. uduelige drivere.

wonder what to do..
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
28. november 2003 - 20:09 #11
Hvem siger det er ATI's drivere?
Har du prøvet at re-installere windows?
Før du har gjort det kan du ikke konkludere at det er ATI's skyld...
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
28. november 2003 - 20:43 #12
Det kan du tro jeg kan. Jeg hverken formatere hardiske eller geninstalere operativ systemer fordi de laver noget lort. Jeg er ikke den der trykker ja hver gang der kommer en pop up, eller finder på andre sjove ting som newb's gør. Hvis ATI "krævede" at man geninstallerede Windows med kortet i, for at det ville virke, havde det nok stået på pakken.

Hvis jeg ikke kan købe og installere et produkt uden en gen-installation af hele OS'et kan de, kort sagt, rende mig! Den eneste anden forklaring der kan værer er at grafikkortet har en form for defekt. Uanset hvad, finder jeg det uacceptablet, specielt den support man har til rådighed. Når jeg handler Adaptec og har brug for support har jeg kvalificeret svar inden for meget kort tid hver gang, og at komme i kontakt med dem kræver ikke magi eller andet hokus pokus.

Jeg kunne lige forestille mig at grafikkortet på PDC'n på arbejdet var røget og jeg så satte det her kort i istedet.

Men jeg håber nu stadivæk at google snart giver mig en ide til hvad en evnt. fejl kunne være.

Men ikke på vilkår om jeg jeg sætter en 2003 op igen og henter 500 opdateringer. Så hellere bytte til nvidia.

anyway.. har geninstaleret for 117' gang og har nu fået den til at komme med en dejlig fejlkode 10 (Enheden kunne ikke startes).

små skridt i en eller anden retning.. i think!
Avatar billede lordcyrik Nybegynder
29. november 2003 - 12:49 #13
Efter nogle flere afinstallationer, og en de instalationer oven i hinanden et pænt antal gange, samt en manuel oprydning i reg kører kortet nu som det skal med omega driverne.

At det ikke blot gjore således fra start er virkelig noget armatør arbejde fra Ati's side.

Hvad fejlen skyltes ved jeg desværre ikke.

men 100 til jer hver for henholdvis iden om oprydtning i reg og brugen af omega.

Jeg acceptere svarne når i begge har postet igen.
Anyway.
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
29. november 2003 - 13:21 #14
Kommer her...
Lyder godt at du fik det til at virke, så du endelig kan få glæde af din investering!