Avatar billede tkh Nybegynder
03. december 2003 - 10:22 Der er 5 kommentarer

Finalen (iMovie,Divx5.0.7,.MOV&SVCD)

Måske et lidt ubarmhjerteligt problem, men det er de alle vidst.

På forhånd kan det nævnes jeg faktisk aldrig har arbejdet på en Macintosh før samt med video-redigering, måske derfor jeg har de problemer jeg har.

Jeg sidder med en iMac hvorpå der er iMovie. Ved hjælp af iMovie har jeg klippet den korte film sammen vi skal bruge. Jeg stillede et andet spørgsmål herinde som omhandlede kvaliteten og størrelsen, og blev anbefalet DivX som méns det fylder meget mindre end QuickTime formatet, samtidigt også ser en del bedre ud i mit tilfælde (jeg har et meget pixeleret billede hvis jeg eksporterer i andet).
Det skla nævnes jeg overfører filen til min arbejds-PC for at færdiggøre SVCD komprimeringen, men er ikke sikker på dette er det bedste valg, da jeg som sagt aldrig rigtigt har arbejdet med video-redigering før.

Nu har jeg så endelig en god "DivX-fil", tror jeg i hvert fald. Filnavnet ender stadig med .mov, så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre hér.
Jeg fandt et dejligt lille program på TMPGEnc's hjemmeside, 'mov2avi.exe' som virker fint, bortset fra at jeg så intet billede har, andet end en hvid skærm at kigge på. Jeg ved ikke helt hvad der sker dér. Der er stadig lyd, men kun hvidt billede.
Jeg prøvede så TMPGEnc-2.521.58.169 på PC'en, og fik fat på plug-in der gør det muligt for det at læse QuickTime filer. Endnu engang sidder jeg tilbage med en hvid skærm.

Det er så mere eller mindre bare beskrivelsen af de problemer jeg er løbet ind i og der er bestemt en mulighed for at jeg ikke aner hvad jeg laver med bare har nogle idéer til hvad der muligvis ville virke.

Hér er hvad jeg skal have lavet:
Jeg har et tre minutters klip lavet i iMovie på en iMac som jeg skal have konverteret til SVCD for at gøre det muligt at se klippet på en standalone afspiller (som er nødvendigt for at projektet kan fuldføres).
Vores lokale Server er ikke glad for iMac'en (tror jeg) så der er en del netværksproblemer, hvilket er grunden til at jeg overfører filen til PC'en efter eksporteringen fra iMovie.

Jeg håber på anbefalinger til hvad jeg kan gøre, programmer jeg skal bruge og gerne det nemmeste som er muligt.

På forhånd tak!

Med Venlig Hilsen
Thomas Kirk Hansen
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. december 2003 - 10:32 #1
DivX er det samme som MPEG-4. Hvis du skal anvende filen i SVCD format, så
skal filmen være encoded som MPEG-2. MPEG-2 er også det format der anvendes
på de fleste DVD afspillere.

Du får en hvid skærm, fordi du mangler et codec.

MOV formatet indeholder forskellige komprimeringsformater, så din fil
skal ende på mov.

/per
Avatar billede tkh Nybegynder
03. december 2003 - 10:46 #2
Mange tak for informationen indtil videre.

Har du i så fald så et link til et MPEG-2 encoding codec? Jeg kører med MacOS9.2 så det er måske en smule begrænset hvad jeg rent faktisk kan præsterer på den....
03. december 2003 - 12:58 #3
Hvis du alligevel komprimere den på en alm. pc bagefter, vil det være smartest at ikke komprimere den på mac'en overhovedet, bare gem den som '.avi', og overfør filen til pc, og lav den så, om til svcd.
Avatar billede tkh Nybegynder
04. december 2003 - 13:20 #4
svar venligst begge to. jeg endte med at ryge på Cinepak og det blev faktisk ganske udemærket kvalitet.

Men jeg fik en del mere viden, så pointene må være fortjente....
Avatar billede tkh Nybegynder
15. december 2003 - 08:26 #5
err