Avatar billede the_party_dog Nybegynder
30. december 2003 - 18:35 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Starin på trægulv og træbord

Jeg havde et lille uheld i går med et stort lys, som en af mine venner kom til at vælte. :(

Hvordan får jeg gjort rent efter det væltede lys, uden at skulle sidde og skrabe det af med en kniv, som ødelægger overfladen i mit gulv, og på mit bord? På forhånd tak, og godt nytår...
Avatar billede bredker Nybegynder
30. december 2003 - 18:51 #1
det kommer jo lidt an på hvordan gulvet er behanlet
er det lakeret eller olieret , og hvilken type gulv er det
Avatar billede magictouch Nybegynder
30. december 2003 - 18:51 #2
Med et strygejern og et viskestykke, læg viskestykket på pletten og kør med det varme strygejern oven på viskestykket i cirkulære bevægelser indtil pletten er væk- varmen suger stearinen op i viskestykket. Hvis du har mulighed, så prøv et sted hvor det ikke bliver synligt- just in case;)
Avatar billede bredker Nybegynder
30. december 2003 - 18:55 #3
magictouch >> er det et lakeret gulv , så risikere han efterfølgende slibe og lakere hele gulvet om
og er det olieret , skal pletten også behandles igen elles kommer der en plet
Avatar billede magictouch Nybegynder
30. december 2003 - 18:57 #4
Derfor viskestykket,som også opfanger en del af varmen, det bliver jo ikke brændt væk.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. december 2003 - 19:31 #5
selv et viskestykke beskytter ikke en gulvlak nok mod varmen...
Avatar billede mimmer Nybegynder
30. december 2003 - 21:26 #6
Jeg plejer at bruge tricket med strygejernet sammen med et kaffefilter, og nej, det skal ikke være et overvarmt strygejern. Det virker ihvertfald på stof, har ikke testet på et lakeret trægulv.
Avatar billede mimmer Nybegynder
30. december 2003 - 21:27 #7
Leths råd på en træ-kommode (måske lidt voldsomt)...
http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/raad_gl_uds/100100.htm
Avatar billede mimmer Nybegynder
30. december 2003 - 21:33 #8
Svar fra et andet forum (godt nok ubehandlet gulv):

- Hvordan fjerner jeg stearin fra et afhøvlet gulv, uden at det laver mærker bagefter????

- Prøv at tage et kaffefilter og stryg med et lunt strygejern så du "trækker" stearinen op igennem filteret.....

- Hvis det er meget, så fjern det meste ved at lægge et eller andet fra fryseren ovenpå et stykke tid. Brug så en plastic/træ paletkniv og fjern forsigtigt det meste af det frosne stearin. Nu går den anden vej. Lægger 1-3 lag køkkenrullepapir oven på stearinpletten, varmer et strygejern op til ca. 200gr., tryk det varme strygejern rimelig hårdt ned over pletten, med det varme strygejern. Ikke for længe. prøv dig lidt frem med nogle få sekunder, og så se resultatet, flyt papiret lidt eller tag nyt og gentag, så tror jeg det allermeste vil forsvinde. Mærk efter at dit afhøvlede gulv ikke bliver for varm, så hellere lige holde pause. Prøv dette og vend tilbage, hvis der er mere.

Held og lykke

- Nu ved jeg ikke hvilken behanling dit gulv har. Hvis det er ubehandlet eller olieret fjernes evt. farvede stearinrester sådan:
Rens stearinen af med benzin eller terpentin. Brug eventuelt en fin skuresvamp eller fint sandpapir sammen med rensevæsken. Med rensningen opløser du såvel stearinresterne som det øverste olielag på gulvet, så bagefter skal gulvet formentlig have lidt ny olie på det afrensede område.

Hvis du synes denne metode ikke duer, kan du forsigtigt duppe den farve rest stearin med klud fugtet med 3% Brintoverilte. Dette bleger farven. Vær forsigtig og rens efter med rigelig rent vand.

- Tak for den meget hurtige hjælp... Gulvet er ubehandlet, og kaffefilter og strygejern fjernede det i et snuptag :)
Tak for hjælpen...
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
09. januar 2004 - 09:46 #9
Jeg satte mig ned og brugte en kniv(doh?) og skrabte så meget af overfladen af som muligt, uden at komme til at ridse mit gulv. Bagefter tog jeg et strygejern, og et viskestykke, og fik resten op, med alligevel fik jeg pletter. Så idag skal jeg igang med slibemaskinen, og noget lak...

Tak for jeres tid, og jeres ider...
Avatar billede magictouch Nybegynder
09. januar 2004 - 09:52 #10
Glad for at kunne hjælpe, og tak;)