Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 16:16 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Boot fra cdrom

Hej

Jeg vil installere Win XP på en ældre Compaq Presario 5696.

Problemet er at Bios er så "smart" indrettet at man ikke kan ændre i bootrækkefølgen. (Forbandede Scumpaq)

Hvordan får jeg den nu til at boote fra cd'en?

Jeg har prøvet med bootdisketter fra Microsofts hjemmeside, men uden held.
Avatar billede bredker Nybegynder
02. januar 2004 - 16:22 #1
hvad er der af win på den nu
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 16:23 #2
Du skal nok have slettet de "sjove" Scumpaq partitioner (som de fx. kan styre via Partition Magic.
Avatar billede netpxg Nybegynder
02. januar 2004 - 16:24 #3
Find en stor hammer, livet er for kort til Scumpaq.
Ellers kan det måske hjælpe med en bios opdatering eller slet alle partitioner og boot sektor, så booter den måske på cd'en.
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 16:28 #4
Der er 98 på den nu...

Kan jeg slette Scum partionerne via Fdisk? Eller hvad? Hvordan sletter jeg bootsektoren?
Avatar billede netpxg Nybegynder
02. januar 2004 - 16:29 #5
ja brug fdisk
Fjern bootsektoren med "fdisk /mbr"
Avatar billede bredker Nybegynder
02. januar 2004 - 16:29 #6
prøv at starte instalationen fra windows , så kommer den bare og spørger om du vil opdatere
Avatar billede netpxg Nybegynder
02. januar 2004 - 16:30 #7
Husk at lave en boot-diskette inden du sletter for meget,
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 16:33 #8
OK, kan ligesom regne ud at du ikke har fået fjernet de partitioner - så derfor smider jeg lige et svar.

Husk af tage backup af dokumenter, foretrukne, emails osv. !!

Når de er slettet, så kan du uden problemer installere windows m.v.
Avatar billede bredker Nybegynder
02. januar 2004 - 16:35 #9
espersen >>hvad er det for et svar , er du kun ude på at skore billige point
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 16:39 #10
Bredker: se øverst 02/01-2004 16:23:23!

Det er jo et ret kendt problem med Compaq
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 16:40 #11
Jeg vil nødigt opdatere da den kører totalt elendigt i øjeblikket.

Der er ingen dokumenter eller lignende der skal gemmes.

Kan man ikke lave sådan en low format. Hvor disken fuldstændig formateres?
Avatar billede netpxg Nybegynder
02. januar 2004 - 16:43 #12
Man kan godt lave en såkaldt low level formattering, så vidt jeg husker er det ikke noget der anbefales. Fdisk og format kan ikke gøre det.
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 16:49 #13
Jeg har prøvet med fdisk, men der fandt jeg kun den primære dos partion.

Hvordan finder jeg Scum partionerne?
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 16:49 #14
Jeg har tidligere løst det med Partition Magic, hvor jeg slettede de Scumpaq-fætre og lagde dem herefter ind under hhv. C og D-drev.
Avatar billede netpxg Nybegynder
02. januar 2004 - 16:51 #15
espersen >> hvad er en "Scumpaq partition", min scumpag havde ganske almindelige partitioner.
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 16:54 #16
Prøver jeg lige... Så vender jeg tilbage, så må vi se om den gider at boote fra CD.
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 16:55 #17
Det er sådan nogle små partitioner, indeholdende bl.a. bootsektor + en mere - mener det er til nogle serviceprogrammer.

Det er ved at være et par år siden at jeg ordnede hhv. en laptop og en desktop med disse "sjove" partitioner som blokerede for at man kunne lave en ren Windows installation.
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 16:58 #18
(og de kan ikke ses fra fx. denne computer / stifinder m.v.)
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 17:00 #19
Iøvrigt er det en rigtig god idé at gemme lidt oplysninger om dit hardware, lydkort, vga, chipsets + diverse onboard - blot i tilfælde af at XP ikke genkender det.
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 17:25 #20
Jeg har prøvet med partition magic og den fandt dem heller ikke. Så der må åbenbart ikke være flere Scum partioner. Problemet er så nu at få den til at boote fra CDrom
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 17:28 #21
Det indstiller du i bios! (hvilken den booter fra først)
Avatar billede resten Nybegynder
02. januar 2004 - 17:30 #22
Hvorfor ikke bare boote op på win xp disketter de napper første fase indtil den spørger efter din cdrom.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=35647&area=search&ordinal=10

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=35646
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 17:35 #23
Har prøvet, men den siger at den ikke kan finde cd-rommen. Det er en original dansk home edition version 2002.
Jeg har brugt den fra microsoft.dk på 6 disketter, men det vil ikke virke.
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 17:36 #24
Espersen >> Det er jo glæden ved ScumPaq, dette kan man ikke ændre i Bios. Der er intet Boot punkt. Totalt lamt
Avatar billede bredker Nybegynder
02. januar 2004 - 17:39 #25
har du prøvet at starte instalationen fra windows og lade den opdatere til xp
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 17:45 #26
Nej, nu er windows jo ude af maskinen, men så bruger den vel stadig noget af det gamle data. Det var det jeg helst ville undgå.
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 18:20 #27
vildt nok! Lyder lidt underligt med den manglende mulighed for at vælge CD som 1. boot ; det har jeg ikke set på de Compaq jeg har haft fat i.
Avatar billede bredker Nybegynder
02. januar 2004 - 18:30 #28
har snakket med popsy , som har haft samme problem med en ibm
her er hvad han sagde

Jeg løste det ved at sætte en anden hd som master, så finder den nemlig ikke de famøse partitioner. Det er den eneste løsning jeg kender.

pastet fra icq
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 18:42 #29
Burde det få den til at ændre rækkefølgen i boot?

Det er jo sådan set det der er problemet. Og jeg kan heller ikke finde disse partioner, hverken med fdisk eller partition magic.
Avatar billede bredker Nybegynder
02. januar 2004 - 18:45 #30
jeg regner med at han selv kommer , når han har spist , så er det nemmere , da han selv har prøvet dette
Avatar billede popsy Novice
02. januar 2004 - 18:51 #31
er her nu, konen steger bøfferne videre :)

stigp> Iflg. dit eget udsagn kan du ikke ændre bootrækkefølgen, så er du jo nødt til at arbejde videre derfra ikke :) Iøvrigt tror jeg ikke det vil hjælpe stort i første omgang, eftersom den sandsynligvis vil afvise din disk, som ikke værende en compaq disk (skodsystem). At slette dem (partitionerne), vil iøvrigt ikke indvirke på biosen, så hvis det er rigtigt at bootrækkefølgen ikke kan ændres, vil dette ikke afhjælpe det specifikke problem.

Du har 3 muligheder, få slettet de partitioner som compaq har lagt på disken, og start op med f.eks en w98 bootdisk, og derefter installere dit styresystem.

Eller at indsætte en anden disk som systemdisk, og bruge denne til installationen, stadig sammen med en eller anden form for bootdisk.

Held og lykke, det tog mig en rum tid med min gamle ibm, og jeg er færdig med de 2 mærker! (ibm + compaq)
Avatar billede popsy Novice
02. januar 2004 - 18:58 #32
Måske kan det her bruges:

How to change BIOS setup to Boot from CD

1. Power up the system
2. Press Fn+F3 to enter BIOS Setup screen
3. In [Main] tap, using down arrow key move highlight to "Primary Slave", [enter]
4. Type: is set [None], using "-" key change the type to [Auto]
5. [esc] out to Setup screen
6. Right arrow key move highlight to [Boot] tap
7. Down arrow move highlight to "Boot Device Priority", [enter]
8. Move [ATAPI CD-ROM Drive] from priority 4 to priority 1
9. [esc] out to Setup screen,
10. Exit saving Changes. Reboot the system
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 19:05 #33
Lyder som noget der muligvis kan bruges.
Der er bare ikke det punkt der hedder boot på min.
Men er knappen Fn ikke noget der er på en bærbar?

Takker for hjælpen.

Jeg tror bare jeg tager den hårde vej. Med en win98 bootdisk, install win98. Opgrader til XP. Og så må det være det.

Jeg har også altid hadet ScumPaq, men det er en Comp jeg laver for en af mine venner, så det er bare at få det bedste ud af det.
Avatar billede popsy Novice
02. januar 2004 - 19:06 #34
jo, jeg ved godt at fn knappen er på en bærbar. Men giv ikke op endnu, jeg søger stadig. Jeg skal nok sige til når jeg har givet op :)
Avatar billede popsy Novice
02. januar 2004 - 19:17 #35
http://h20015.www2.hp.com/hub_search/document.jhtml?lc=en&docName=c00007683&prodId=compaqpres93563&cc=us  Hmmm, iflg deres egen side skal du have en bootmenu i din bios :/
Avatar billede popsy Novice
02. januar 2004 - 19:27 #36
hmm, nu er bøfferne færdige, og jeg kan ikke hitte ud af hvorfor du ikke har den boot menu i din bios. Alt peger på at den skal være der.

Jeg er lidt i tvivl om den metode du beskriver vil virke, den kan være så lusket at den kun vil opgradere via en compaq xp disk, men der er jo ikke andet at gøre end at forsøge :)
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 19:36 #37
Hvis Scumpaq-partitionerne ikke er der, så kan du bruge en alm. XP-cd

Man må da sige at hvis Compaq har fjernet muligheden for at boote på cdrom, så er deres recovery-cd vel egentlig også ubrugelig ?
Avatar billede stigp Nybegynder
02. januar 2004 - 19:37 #38
Ja, men må prøve, men jeg den side du viser har jeg også været inde på, men det passer ingen steder med det jeg har...
Avatar billede popsy Novice
02. januar 2004 - 20:42 #39
espersen, den startes fra en menu i windows så vidt jeg kunne læse mig til, så den skriver nok en midlertidig fil i bootsektoren går jeg ud fra. Ved dog ikke hvad de lige har tænkt sig hvis alt bryder sammen :/

Det er sq nogen underlige systemer de har.
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 20:47 #40
Jeg sidder med en gammel QuickRestore CD + diskette til en Compaq laptop;
Der er følgende vejledning:
1. Indsæt bootdisketten i diskettedrevet og tænd for laptopen
2. Følg instruktionerne på skærmen hvilket inkl. at indsætte cd-rom'en
3. Genstart

Men om det lige skulle være ens for alle Compaq's er langtfra sikkert.

Lidt positivt skal der da siges om Compaq: de er overtaget af HP.
Avatar billede popsy Novice
03. januar 2004 - 00:20 #41
yeps, hp laver absolut meget godt, man må da bare håbe de ikke lader compaq folkene bestemme :)
Avatar billede espersen Novice
05. oktober 2004 - 17:09 #42
hvordan går det ?  husk at acceptere et eller flere korrekte svar