Avatar billede gryden Nybegynder
22. januar 2004 - 19:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Multimedie på tynd klient

Er det muligt at indspille lyd via en tynd klient? Kan man overføre billeder fra kamera via tynd klient? Kort sagt vil jeg gerne vide om man kan arbejde med lyd og billeder på en tynd klient.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2004 - 19:27 #1
Ja, men det afhænger jo fuldkommen af dit setup.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2004 - 19:29 #2
f.eks. har -> http://wwws.sun.com/sunray/sunray150/sysreq.html en del muligheder.
Avatar billede gryden Nybegynder
22. januar 2004 - 19:42 #3
Ja det er en tynd klient der er på billederne. Men kan man optage lyd fra klienten og overføre det til serveren og hvordan skal det isåfald sættes op?
Avatar billede gryden Nybegynder
22. januar 2004 - 19:45 #4
I øvrigt havde vi tænkt os at investere i nogle billige PC'ere (1500-2000,-) og bruge dem som tynde klienter.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2004 - 19:46 #5
ok -jeg citerer så fra mit ovenstående link... :
"Input Devices
...
# SunMicrophone II (optional)
...
Multimedia
...
Audio | CD-quality audio I/O, microphone, and headphone jacks
...

;)

Hvordan du sætter det op ?

http://wwws.sun.com/sunray/whitepapers.html

-og ellers har sun en ret hjælpsom helpline når man køber hos dem ;)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. januar 2004 - 19:51 #6
"billige PC'ere (1500-2000,-) og bruge dem som tynde klienter."

tjah - så mister du jo en del af formålet med tynde klienter, den mindre larm samt det lavere strømforbrug, og så selvfølgelig at de fylder meget mindre på skrivebordet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. januar 2004 - 20:01 #7
Der er nu fin idé i at bruge gamle brugte pc'er som tynde klienter. De er billige i indkøb, og bliver aldrig forældede. Dvs. de kan i princippet afskrives over ganske lang tid.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. januar 2004 - 21:40 #8
Hvis en gammel brugt pc ikke bliver forældet, hvordan kan en tynd klient så blive forældet?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. januar 2004 - 22:18 #9
Det kan den heller ikke. Men HAR man ikke det specielle behov for støjsvaghed og pladsbesparelse, er der god økonomi i at købe ældre brugte pc'er. De dedikerede tynde klienter er (desværre) uforholdsmæssigt dyre. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. januar 2004 - 22:26 #10
ok - se der lærte jeg lige noget igen - tak :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. januar 2004 - 22:47 #11
Man har så en fordel med gamle pc'er frem for (de fleste) dedikerede tynde klienter. De tynde klienter kører oftest et "skrabet" OS, typisk WinCE eller en vingeskåret linux. Det begrænser hvad der kan afvikles af applikationer. Typisk er det kun den præinstallerede Citrix (el.) klient der kan køres. På en gammel PC har man lidt flere muligheder. I det sidste setup jeg lavede, kørte vi Citrix. Ved siden af Citrixklienten, havde vi en "backup" 5250 emulator, der kunne connecte til AS/400'eren, der drev firmaets ERP system. Herved kunne brugerne via backupløsningen connecte til 400'eren selvom Citrixfarmen af en eller anden grund skulle være nede. Det er en rar ekstra sikkerhed :)
Avatar billede gryden Nybegynder
24. januar 2004 - 15:50 #12
Jeg giver pointene til jelzin han er nærmest på¨e løsning. Jeg mangler dog stadig at finde ud af om man a optage lyd på en tynd klient (sat op med en ældre PC.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
25. januar 2004 - 12:07 #13
tassadaha ;) - jeg vil da gætte på at man godt kan,- det er vel i reglen ikke så meget anderledes en at åbne en kanal til skærmbilledet.