Avatar billede skovtrold Nybegynder
29. januar 2004 - 14:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Default value skal være autonumerisk

Jeg har et felt "Nummer" af typen Number og vil gerne at ved hver ny post, beregnes det højeste tal i feltet "Nummer" og lægge 1 til. Denne nye værdi skal så indsættes som default i "Nummer".
Altså, ligesom autonummerering, men af andre grunde kan jeg ikke bruge denne type.
29. januar 2004 - 14:27 #1
På formularens VedAkturelt-hændelse (OnCurrent) kan du lægge denne kode:
Me!Nummer.Defaultvalue = DMax("Nummer", "Din tabel") + 1
Avatar billede skovtrold Nybegynder
29. januar 2004 - 14:31 #2
Nu er jeg ikke den store access-haj, men jeg mener ikke jeg har en formular... Er det også det der hedder en Form ? Hvis ja, så har jeg ingen formular.
Og skal man oprette sådan een for at indsætte den værdi jeg ønsker?
Avatar billede overchord Nybegynder
29. januar 2004 - 14:38 #3
Hvis det er inde i en tabel at du vil have denne type autonummerering er det nemmere at saette feltet til Autonumber fremfor number
Avatar billede skovtrold Nybegynder
29. januar 2004 - 14:39 #4
Men som jeg skrev, så kan jeg ikke benytte autonummer, da jeg skal have mulighed for at ændre på tallene efterfølgende.
Avatar billede overchord Nybegynder
29. januar 2004 - 14:51 #5
ok sorry den havde jeg ikke lige set!
Saa er jeg lidt paa bar bund - proevede at lave en findmax funktion som kaldes i default value, men det virker ikke....
Avatar billede skovtrold Nybegynder
29. januar 2004 - 14:53 #6
Nej, jeg kan heller ikke få det til at virke.
Jeg troede man kunne indsætte noget ala:
Select max(Nummer) + 1
- direkte i "Default Value" feltet, men den går ikke.
29. januar 2004 - 15:00 #7
Du kan IKKE styre nummereingen, hvis du arbejder direkte i tabellerne. Al den slags programmering skal ske gennem forms (formularer) eller rapporter (eller ASP).

Du kan ikke knytte brugerdefinerede funktioner/beregninger til en default-value!

Men enhver application bør have et interface bestående af formularer.
Avatar billede skovtrold Nybegynder
29. januar 2004 - 15:03 #8
ok, kan du kort forklare hvordan jeg gør?
Jeg vil gerne sætte flere point af.