Avatar billede cbudtz Nybegynder
06. februar 2004 - 18:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hardware/Ram Valg til senere overclock

Jeg er ved at købe mig en ny comp og kunne i den sammenhæng godt tænke mig at få feedback på følgende konfiguration:

P4 3,0 gHz 800FSB
Abit IC7
Powercolor ATI9800 PRO 128 DDR
Chenbro kabinet med noiseless strømforsyning

også kommer den svære... Når jeg pønser på at vandkøle svineriet senere, skal jeg så købe:

2x512 MB Kingston 3200 DDR
eller 2x256 MB Kingston 3500 DDR? (kan give mig en FSB på 833)
og har bundkortet de huller der skal til for at kunne vandkøle?
Er dette en god konfig til et senere overclock?
Al feedback er velkommen...
Avatar billede cbudtz Nybegynder
06. februar 2004 - 18:09 #1
retter lige mig selv DDR 3500 kan selvfølgelig køre med 875MHz
Avatar billede ird Praktikant
06. februar 2004 - 18:27 #2
Til det første er der ikke så meget at tilføje :)
Alt ser super ud, men hvilken køler er det på skidtet?

Havde selv næsten købt Abit Max3 men valgte det fra da flere brokkede sig over den OTES blæser!

SPM 2 Pas :)

Men dit system er klart klar til OC
Avatar billede ird Praktikant
06. februar 2004 - 18:29 #3
Avatar billede grunken Nybegynder
06. februar 2004 - 19:08 #4
ird har helt ret i alt pånær otes larmer, men eftersom at han ikke købte det selv kunne han jo heller ikke vide det :-)

men ic7 kortet er netop uden otes, men chipsætkølingen er den samme, og den siger heller ikke en disse :)

hvis du senere vælger at overclocke (og endda med vand), ville jeg klart anbefale at du som et minimum køber pc4000+ ram, da de ved hvilken som helst fsb vil følge fint med, har personligt a-data's pc4000, og de følger med ved en fsb på 279 Mhz, dog med lidt flere volt :-)

Og apropos kingston, og p4 boards, så har jeg hørt fra chalde herinde fra at disse ikke er det bedste makkerpar :-), og generelt er kingston ikke verdens bedste overclockere :-)

Just my 2 cents
Avatar billede cbudtz Nybegynder
07. februar 2004 - 02:21 #5
Tak for et par gode svar.
Hvis jeg beslutter mig for at købe PC4000 ram - så sætter kingston modulerne vel ikke begrænsningen ved overclocking?
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2004 - 02:32 #6
Hvis du stadig er helt vild med kingston moduler, nej så burde de ikke være nogen begrænsning før end ved ca. 260 mhz fsb :o) (520 ddr)

Det vil altså sige en effektiv cpu-hastighed på 15*260 altså 3900 mhz, og at du skulle nå det med vandkøling ville være noget af en sentation :o)

Så for at svare korrekt så ville rammene ikke være begrænsningen, men kølingen :o)

regn med 35-3700 Mhz :)
Avatar billede cbudtz Nybegynder
07. februar 2004 - 02:35 #7
Det er kun pga prisen at jeg beslutter mig for Kingston - tak for svarene - det ender nok med 2x256 Kingston DDR 4000 Ram...
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2004 - 02:39 #8
Avatar billede cbudtz Nybegynder
07. februar 2004 - 02:43 #9
Du har ret - A-data er sgu noget billigere end Kingston:
Kingston 256 MB PC-500 DDR4000 - KHX4000/256 (HyperX) PC4000
669,-
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2004 - 02:46 #10
:o)
Avatar billede cbudtz Nybegynder
07. februar 2004 - 02:48 #11
Og faktisk også en bedre CAS Latency. Jeg bliver klogere og klogere:-)
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2004 - 02:56 #12
faktisk skal du tage CAS latency'n med et gran salt, når du når op på omkring ddr500, faktisk kan det kun lade sig gøre at holde 2.5 op til ca. 480 Mhz :o)

og du vil sikkert osse kunne få kingston's ned på 2-2.5 ved lavere fsb's

Men til prisen er disse ram guld værd :o), en stor del af grunden til at jeg valgte dem, da jeg ikke lige havde den vilde lyst til at give 2000-2500,- for corsair eller ligende....

men du kan læse en lille test om a-data her!, hvis du har fået blod på tanden!

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2245
Avatar billede cbudtz Nybegynder
07. februar 2004 - 03:00 #13
Det kalder jeg rosende omtale - der kan da vist ikke være tvivl om at det er et af de bedste produkter på markedet?
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2004 - 03:15 #14
vi kunne da ikke være mere enige :o)

skal jeg jo sige når jeg selv er ejermand af et sæt af disse geniale ramstænger :o)

nej som sagt, så er det min cpu, der holder op med at være stabil før rammene, og min cpu er efter hvad jeg kan læse mig til en ret god overclocker taget i betragtning af at det er en 2.6'r :o)
Avatar billede proxie Nybegynder
16. april 2004 - 23:19 #15
Noget helt andet :)

Mobo og cpu er fint fint valgt, meen ram ville jeg vælge A-data Vitesta ddr500. Så kan du clocke som galt. Timings er ikke de bedste. Eller ikke de allerbedste, bevares de er lynhurtige Hynix blanks *G*
Prisen er helt i bund for de ram og de er på vej op, så du skal ikke vente for længe :)
Ang. IC7-max3, jeg har problem med 4stk. 256 Vitesta på det mobo ved FSB250. Så for at undgå de probs ville jeg købe 2x512mb (mobo har svært ved skaffe nødvendig spændig, er problem på flere mobo's, ikke kun MAX3)

mvh. Prox