Avatar billede soag Nybegynder
16. februar 2004 - 22:47 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Foto-projekt med emnet "BLÅ"

Hej.

Jeg skal på min uddannelse lave et fotoprojekt, hvor det overordnede emne er "BLÅ". Ikke bare farve, men også stemningen, "tonen", humøret osv.

Jeg har digital kamera og Adobe Photoshop (7, tror jeg) til rådighed.

Jeg har brug for gode ideer og instiration til hvad jeg skal lave!

Jeg forbeholder mig, kun at give points til gode ideer.
Avatar billede cdc Novice
16. februar 2004 - 22:52 #1
Ville nok tage fadt i de ellementere ting som havet, himlen.
Himlen, mange flotte formationer på skyer, hvad er i luften fly balloner osv. Her kan man så træffe ballon entusiaster der ser den blå himel fra en anden vinkel en os andre og hvorfor de er så begeistret for dette. Svæveflyvere, piloter osv. Ud i det blå!
Havet det samme, sejlsportsfolk, dykkere, kaptajner, den enlige mor med to børn på stranden, eller den store familie, ja mulighederne er mange :o)

/cdc
Avatar billede lordhead Nybegynder
16. februar 2004 - 22:54 #2
Når jeg tænker på blå, for jeg følgende asiossiationer:

Luft
Vand
Himmel
Hav
Is
Skyer
Universet
Planeter
Regnbue
Plactic
Koldt
Blødt

En lille brainstorm ;-)
Avatar billede lordhead Nybegynder
16. februar 2004 - 22:57 #3
Men spørgsmålet er, hvor stort/omfattende dit projekt er. Du kan altid tage de mest ellementere ting som himmel og hav, og lave en brainstorm ud for det, men du kan også til det mere omfattende projekt bruge nogle af de andre ting jeg nævnte.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. februar 2004 - 23:02 #4
Firmaer bruger sommetider blå som gennemgående farve i logo og produkter.
Måske du kan bygge en billedrække op på det?
http://66.111.0.55/getpicture.php?code=65e654cf0d209626d550b0c09e7ba1e5
Avatar billede zhark Nybegynder
17. februar 2004 - 01:23 #5
http://www.lundskov.dk/text/farve/06farve-blaa.htm
http://www.damsonpaint.dk/farver.htm
http://www.nikolaj-ccac.dk/skole/pdf-filer/indifarven.pdf
Jeg synes der kan hentes noget i de links, den sidste er lidt tung, men der står egentlig en del - nå der så kombineres med billeder!
Jeg ville i hvert fald "rode" efter noget i mytologi/psykologi/astrologi... eller hvad det nu hedder alt det der :)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2004 - 10:13 #6
Jeg har en lidt anden ide end blot gå efter "objekter" som er farven blå...

Hvad med om du gik efter at tage nogle sort/hvid billeder, og så finde nogle blue moods (altså folk som er triste) og ligge en blå matte henover dem...

Du kunne så også bruge den "gode gamle" association med "Blå er håbets farve", igen tage et sort/hvid billede, og ligge en blå matte henover den person som afspejler håb...

Evt. kunne det krydres med en lille (simpel) tekst i et hjørne hvor der står noget i stil med "blå = håb", eller "blue = sad" - derved lave en lille billedserie ud af det ?

Det var bare et forslag, håber det kan bruges til noget ;-)
Avatar billede darczide Nybegynder
17. februar 2004 - 15:14 #7
Det kan da ikke kun være mig der straks tænker på BSOD.... (Blus Screen Of Death), men jeg sidder selvfølgelig også på arbejdet, med netop sådanne et problem :/

Og her svare 'blue' ret godt til 'sad'

-DarcZide
Avatar billede billeschou Nybegynder
17. februar 2004 - 16:40 #8
corholio - det er da grøn der er håbets farve?
Avatar billede fotomand Nybegynder
18. februar 2004 - 23:36 #9
Jeg måtte lige smile.
Yes - den grønne er håbets farve.

Farver er udover at være uundgåelige i dagligdagen også symboler.

Tro - Håb - Kærlighed
Vi ser dem for os som et smykke, -  et anker - et  kors - et hjerte.
Troen  som et anker, håbet som et kors og kærligheden som et hjerte.
Eller vi ser dem for os som en farve... troens farve er blå, håbets farve er grøn og kærlighedens farve er rød.

BLÅ er også:  "pæne forretningsmænd i jakkesæt" " "blå øjne i forvredne ansigter" "blåt blod" ect.

Farven blå er i øvrigt den vi opfatter som værende længst væk.
Hvis du fx malede tre kasser i henholdsvis rød, grøn og blå og stillede dem på række og fotograferede dem lige på, vil den blå virke længere væk end de andre (den røde tættest).

summa sumarum:
The Blue Blues must be blue

mvh/ :-)
Avatar billede fotomand Nybegynder
18. februar 2004 - 23:36 #10
ps. - jeg er nysgerrig: Hvilken udd. går du på?
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2004 - 23:37 #11
ehjhhhhh pis....

[sarkasme] Hvor er jeg dog bare dygtig [/sarkasme]