Avatar billede ynnot Nybegynder
24. februar 2004 - 12:14 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

PAL til NTSC

Jeg har indspillet egen video på Digitalt kamera. Dernæst lavet en filmredigering i Pinnacle. Brændt en DVD-film som en gave til venner i USA.
Problemet er, at de ikke kan se den på deres DVD-afspiller.
Hvad kan man gøre? Kan der konverteres fra PAL-film til NTSC uden at jeg skal til at redigere hele filmen igen??
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 12:38 #1
Er du sikker på at de ikke har mulighed for at se den film ?
De fleste nyere TV kan vise både PAL og NTSC ?

At lave sin film om fra PAL til NTSC er lig med en masse arbejde, og resultatet er sjældent godt.

Hvis den SKAL laves som NTSC ville det bedste nok være at tage din video fra dit kamera, og lave den som NTSC - dette vil give det bedste resultat.
Avatar billede norbert Nybegynder
24. februar 2004 - 12:41 #2
Jeg har med held konverteret ntsc til pal med DVD2SVCD. Og man kan formentlig også gøre det omvendt.
Du skal bruge DVD2SVCD og tmpgenc-enkoder. Den koder den om til ntsc.
Norbert.
Avatar billede norbert Nybegynder
24. februar 2004 - 12:42 #3
Men det er klart, som phatlasse siger, hvis du har din original liggende i kameraet, så er det smarteste at lave den til ntsc helt fra bunden.
Norbert.
Avatar billede ynnot Nybegynder
24. februar 2004 - 12:49 #4
Tak, phatlasse -
Ja, rigtig nok med TV (og DVD-afspillere) i Danmark /Europa.
Men i USA har man måske nok i NTSC? De har forsøgt flere forskellige løsninger.
Fejlen derovre kan vel også være DVD-afspilleren,ikke?
Du foreslår altså, at jeg bruger rå-båndet igen?
Det vil betyde mere end helt forfra: Pinnacle kan ikke gemme i NTSC-format, hvilket betyder, at jeg så skal investere i Adope Premiere.
Avatar billede ynnot Nybegynder
24. februar 2004 - 12:53 #5
Tak, Norbert
Programmet DVD2SVCD kører vel kvaliteten ned til SVCD-kvalitet, ikke?
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 12:55 #6
Nej, men så kan du bruge TMPGEnc.

Her er en guide: http://www.dvdrhelp.com/tmpgencdvd.htm

Og skal det være lidt mere avanceret: http://dvd-hq.info/Compression.html
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 12:55 #7
DVD2SVCD kan også sagtens bruges til at lave DVD (det er faktisk TMPGEnc der gør arbejdet)
Avatar billede norbert Nybegynder
24. februar 2004 - 12:56 #8
Ikke nødvendigvis. Du kan under misc sætte outputtet til DVD og så sætte bitraten til der, hvor du vil have den. Du vil så få en mpeg2-fil som du så kan transformere (eller hvad det nu hedder) til vob i f.eks. vob-edit eller tmpgenc author.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 12:57 #9
Her er også et link til hvordan du laver din .mpg fil om til .vob: http://www.abmedia.dk/video/spruce.htm
Avatar billede norbert Nybegynder
24. februar 2004 - 13:05 #10
Ifo-edit kan du trække ned her:
http://mpucoder.kewlhair.com/Derrow/
Men med spruce, som phatlasse henviser til, kan du vist også lave menuer, det kan du ikke med ifo-edit.
Norbert.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 13:07 #11
Og her er en guide til ifoedit: http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/120013.php
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 13:08 #12
Så er der vidst lidt at gå igang med :o)
Avatar billede ynnot Nybegynder
24. februar 2004 - 17:10 #13
Tak begge to - -
Det er en større omgang - med mange faldgruber.
Der skal jo indlæses flere programmer, der kører sideløbende.
Er der ikke nogen der kender en enklere metode?
Avatar billede ynnot Nybegynder
24. februar 2004 - 20:10 #14
Norbert: I DVD2SVCD kan man IKKE gøre omvendt som du antog. Der er mulighed for (Under Convertion) at gå fra NTSC til PAL, men ikke afkrydsningsmulighed for det modsatte.
Avatar billede norbert Nybegynder
24. februar 2004 - 20:42 #15
Det har du xxx ret i. Pokkers osse. Jeg underskylder :-((
Flove Norbert :-(
Avatar billede norbert Nybegynder
24. februar 2004 - 20:50 #16
Avatar billede henninga Novice
24. februar 2004 - 22:51 #17
Hvis du har din originale færdigredigerede video i avi PAL kan du køre den gennem TMPGenc Plus og vælge at få en NTSC DVD output til m2v/wav filer.
Denne kan du så køre gennem SpruceUp ( http://www.abmedia.dk/video/spruce.htm ) og lave menuer o.s.v til din DVD - husk bare at sætte indstilling til NTSC under "Preference" inden du importerer videoen.
HenningA
Avatar billede ynnot Nybegynder
25. februar 2004 - 07:37 #18
Hej Henninga - tak for svaret.
Den færdigredigerede video (MED menu og det hele)ligger som en alm. film i 2 stk. IFO, 2 stk. BUP og så er der 4 stk. VOB-filer. (sådan gemmer Pinnacle i DVD-kvalitet - på DVD-skive)
Kan dette mon samles i een AVI-Pal - og så følge din anvisning ??
Hvad ender resultatet ud i, hvilke filtyper, når det kommer ud af SpruceUp-en ??
Avatar billede henninga Novice
25. februar 2004 - 22:21 #19
Nej det kan du ikke - desværre.
Men kan du ikke vælge at eksportere i NTSC fra Pinnacle?
Hvad hedder dit pinnacle program ??
Avatar billede ynnot Nybegynder
25. februar 2004 - 23:04 #20
Pinnacle 8.5, der ikke kan eksportere til NTSC
Avatar billede henninga Novice
25. februar 2004 - 23:20 #21
Pinnacle Studio 8 - må det være.
Da er der en indstilling under redigér hvor du kan vælge NTSC (se side 171 i den danske manual).
Dansk manual her:
ftp://ftp.pinnaclesys.de/manuals/pc/Studio8/Content_860/Studio_da.pdf
Og en masse andre ting her:
ftp://ftp.pinnaclesys.de/driver/pc/  i mappen for studio 8
Avatar billede ynnot Nybegynder
26. februar 2004 - 09:47 #22
Henninga: Stedet som du omtaler har rigtig nok en valgmulighed for NTSC - MEN det er under Capture Source. Altså: man kan kun vælge format for råbåndet (kilden). Tilsvarende kan man ikke vælge under Make Moovie. Jeg tror, at det betyder, at man gemmer ned i samme format, som det opringelige: Ingen konvertering - samme frame-rate. PAL fortsætter som PAL - NTSC som NTSC. Eller ??
Avatar billede henninga Novice
26. februar 2004 - 19:35 #23
Ja, det har du nok ret i - sorry.

Her kan de godt gøre det:
http://www.videocafeen.dk/konvertering.html
men de tager penge for det.

Men hvis du kører det ud på tape som PAL og så capture det ind igen i NTSC ??? Lang vej :o(
Avatar billede norbert Nybegynder
26. februar 2004 - 20:02 #24
Hvis dit digitale kamera kan optage analogt ind fra en DVD, kan du jo spille den over i kameraet og capture den tilbage til pc i NTSC.
Avatar billede norbert Nybegynder
26. februar 2004 - 20:03 #25
Men som henning siger: lang vej :-(
Avatar billede cyberspace Nybegynder
10. marts 2004 - 14:40 #26
Du skal have fat i programmet Tmpgenc (godt!! converterings program)

http://www.tmpgenc.net/
Avatar billede henninga Novice
19. marts 2004 - 00:39 #27
Hvad finder du ud af ??
Avatar billede ynnot Nybegynder
19. marts 2004 - 09:21 #28
jeg har fundet ud af, at hvis jeg vil bibeholde topkvalitet på filmen, så må jeg lave en helt ny film - i NTSC.
Hvad gør man rent pointmæssigt, når det bedste svar var, at det faktisk IKKE kunne lade sig gøre. Henninga og norbert burde næsten dele - mest på grund af den gode vilje.
Hvordan afslutter jeg rent praktisk runden? Kan kun se knapperne "kommentar", "svar" og ikke andet (her til venstre for)- fejl i min opsætning? Tak for bidrag.
Avatar billede ynnot Nybegynder
19. marts 2004 - 09:23 #29
hmm - prøver igen
Avatar billede henninga Novice
20. marts 2004 - 21:03 #30
God arbejdslyst - og tag point selv (så kan du måske bruge dem en anden gang ;o)
Avatar billede norbert Nybegynder
20. marts 2004 - 21:06 #31
Enig med henninga :-)
Norbert :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
20. marts 2004 - 21:10 #32
Du lægger et svar og accepterer dig selv - så er den potte ude :-)
Avatar billede ynnot Nybegynder
20. marts 2004 - 21:40 #33
Tak til begge